Chodziło o podatnika, który domagał się wyłączenia ze składu sędziowskiego dwojga sędziów orzekających na stałe w II Wydziale Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim. Podatnik tłumaczył, że jego sprawa (z zakresu PIT) jest wyjątkowo skomplikowana i powinna być rozpoznana przez sędziów zajmujących się problematyką podatkową. Domagał się, by byli to sędziowie orzekający w wydziale podatkowym.
Powołał się na art. 45 Konstytucji RP, który w ustępie 1 mówi: „Każdy ma prawo do sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki przez właściwy, niezależny, bezstronny i niezawisły sąd”.
Gorzowski WSA oddalił jednak wniosek podatnika. Wyjaśnił, że przesłanki wyłączenia sędziego wymienia przede wszystkim art. 18 par. 1 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.). Przykładowo, sędzia nie może orzekać w sprawach swoich bliskich (aż do czwartego stopnia pokrewieństwa i drugiego stopnia powinowactwa w linii bocznej). Nie może też orzekać w sprawie, w której świadczył usługi prawne na rzecz jednej ze stron (lub jakiekolwiek inne usługi związane ze sprawą), albo gdy brał udział w wydaniu zaskarżonego orzeczenia.
Niezależnie od tego, sąd wyłącza sędziego, „jeżeli istnieje okoliczność tego rodzaju, że mogłaby wywołać uzasadnioną wątpliwość co do bezstronności sędziego w danej sprawie”. Tak wynika z art. 19 p.p.s.a.
W rozpatrywanej sprawie nie zachodzi żadna z tych przesłanek – stwierdził WSA. Przypomniał, że w myśl art. 6 par. 1 pkt 6 ustawy – Prawo o ustroju sądów administracyjnych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 137 ze zm.) do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego może być powołany ten, kto wyróżnia się wysokim poziomem wiedzy w dziedzinie administracji publicznej oraz prawa administracyjnego i innych dziedzin prawa związanych z działaniem organów administracji publicznej.
Przepisy nie przewidują natomiast powołania sędziego do konkretnego wydziału danego sądu administracyjnego i tym samym nie uniemożliwiają orzekania w innym wydziale – wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny.
Tych samych argumentów użył Naczelny Sąd Administracyjny. Potwierdził, że sprawę ze skargi na decyzję w przedmiocie PIT może rozstrzygnąć sąd, w którego składzie jest sędzia WSA nieorzekający na co dzień w wydziale podatkowym. Nie naruszy to art. 45 ust. 1 Konstytucji RP – stwierdził NSA.
Podkreślił, że wniosek o wyłączenie sędziego nie może służyć kontrolowaniu poziomu wiedzy sędziego ani wstępnej ocenie ryzyka wystąpienia ewentualnych uchybień w jego pracy. Od oceny pracy sędziego pod kątem takich uchybień jest sąd wyższej instancji – stwierdził sąd kasacyjny.

orzecznictwo

Postanowienie NSA z 4 sierpnia 2022 r., sygn. akt II FZ 68/22 www.serwisy.gazetaprawna.pl/orzeczenia