Sprzedaż on-line ewidencjonowana na kasie fiskalnej. W jaki sposób wykazać zwroty towarów w JPK_VAT i PKPiR
Klientem naszego biura jest przedsiębiorca (podatnik VAT czynny) prowadzący sklep internetowy z zabawkami. Rozlicza on PIT na zasadach podatku liniowego, prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów (metodą kasową), z kolei VAT i zaliczki na PIT P rozlicza na zasadach ogólnych za okresy miesięczne. Sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przedsiębiorca dokumentuje za pomocą kasy rejestracyjnej, a wystawione paragony wysyła wraz ze sprzedanym towarem. Zgodnie z regulaminem sklepu internetowego klienci w ciągu 30 dni mogą zrezygnować z zakupu i zwrócić towar. Wraz ze zwracanym towarem są zobowiązani odesłać oryginał paragonu fiskalnego lub jego kserokopię (ewentualnie oświadczenie o zaginięciu paragonu fiskalnego) oraz wypełnić i podpisać protokół zwrotu towaru. Przedsiębiorca, akceptując reklamacje, podpisuje ten protokół. Z uwagi na niemożność skorygowania transakcji na kasie fiskalnej zwroty towarów są ujmowane w odrębnej ewidencji korekt kasowych, która jest prowadzona za okresy miesięczne i zawiera dane określone w par. 3 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. W lipcu 2022 r. nasz klient przyjął zwroty na łączną kwotę 3690 zł, w tym VAT 690 zł, przy czym dotyczyły one zarówno sprzedaży zrealizowanej w lipcu 2022 r. (kwota brutto 2460 zł), jak i w czerwcu 2022 r. (kwota brutto 1 230 zł). Zwroty te zostały wykazane w ewidencji zwrotów kasowych za lipiec 2022 r. Sprzedaż tych towarów w czerwcu 2022 r., kwota netto (przychód) w wysokości 1000 zł i VAT, oraz w lipcu 2022 r., kwota netto (przychód) w wysokości 2 000 zł i VAT, została lub zostanie ujęta w JPK_V7M oraz podatkowej księdze przychodów i rozchodów (odpowiednio czerwiec lub lipiec 2022 r.) na podstawie miesięcznego raportu fiskalnego. Jak te zwroty towarów powinny być rozliczone u przedsiębiorcy w VAT i PIT?©℗
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są zobowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (art. 111 ust. 1 ustawy o VAT). Na podstawie art. 111 ust. 3a ustawy o VAT
podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są zobowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:
- w postaci papierowej lub
- za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedsiębiorca dokonywaną za pośrednictwem sklepu internetowego
sprzedaż towarów (zabawek) ewidencjonuje na kasie fiskalnej, a wystawione paragony fiskalne wysyła klientom łącznie z towarem. Zgodnie z regulaminem sklepu internetowego klienci w ciągu 30 dni mogą zrezygnować z zakupu i zwrócić towar. Przy czym wraz ze zwracanym towarem są zobowiązani odesłać oryginał paragonu fiskalnego lub jego kserokopię (ewentualnie oświadczenie o zaginięciu paragonu fiskalnego) oraz wypełnić i podpisać protokół zwrotu towaru. Przedsiębiorca, akceptując reklamacje, podpisuje ten protokół. W związku z tym, że nie jest możliwe skorygowanie transakcji na kasie fiskalnej, zwroty towarów są ujmowane w odrębnej ewidencji korekt kasowych, która jest prowadzona za okresy miesięczne i zawiera dane określone w par. 3 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.
Podstawę opodatkowania obniża się o wartość zwróconych towarów (art. 29a ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT). Zatem podatnik w przypadku zwrotu towarów jest uprawniony do korekty podstawy opodatkowania, a w konsekwencji także podatku należnego. Musi jednak to należycie udokumentować. W analizowanym przypadku sprzedaż jest udokumentowana wyłącznie paragonami fiskalnymi. Stosownie do par. 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących
podatnicy prowadzą ewidencję każdej czynności sprzedaży (w tym sprzedaży zwolnionej od podatku) przy użyciu kasy, która została nabyta w okresie obowiązywania potwierdzenia, że kasa spełnia funkcje wymienione odpowiednio w art. 111 ust. 6a lub w art. 145a ust. 2 ustawy o VAT oraz wymagania techniczne (kryteria i warunki techniczne) dla kas, wyłącznie w trybie fiskalnym pracy tej kasy, po dokonaniu jej fiskalizacji. W tym miejscu warto przypomnieć, że pamięć fiskalna to urządzenie trwale zawarte w kasie, zawierające elektroniczny nośnik danych, umożliwiające jednokrotny i niezmienialny zapis danych pod bezpośrednią kontrolą programu pracy kasy, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia, oraz wielokrotny odczyt tych danych (par. 2 pkt 14 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących). Z kolei paragon fiskalny to dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy potwierdzający dokonanie sprzedaży (par. 2 pkt 16 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących).
Kasa fiskalna nie pozwala na korektę danych zapisanych w pamięci fiskalnej (tj. po wydrukowaniu paragonu). Potwierdza to par. 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, zgodnie z którym nie ewidencjonuje się zwrotów towarów i uznanych
reklamacji towarów i usług. Przepisy zakazują zatem wprowadzania zmian w treści paragonu po jego wydrukowaniu. Przy czym zakaz ten jest jedynie warunkiem stosowania kas rejestrujących i nie może on zmieniać zasady, że obrotem jest kwota rzeczywiście należna, a nie kwota figurująca na paragonie fiskalnym. Dotyczy to m.in. przypadku zwrotu towarów.
Skoro zatem kasa rejestrująca nie pozwala na korektę danych zapisanych w pamięci fiskalnej (tj. po wydrukowaniu paragonu), to korekta taka powinna być dokonywana w inny sposób. Korekt danych zapisanych w pamięci fiskalnej (tj. po wydrukowaniu paragonu) dokonuje się za pomocą innych urządzeń księgowych, w tzw. odrębnej ewidencji korekt kasowych. I tak stosownie do par. 3 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości albo części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji zawierającej:
- datę sprzedaży;
- nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;
- termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;
- wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wysokość podatku należnego – w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;
- zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wysokość podatku należnego – w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży;
- dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży;
- protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.
Tak więc podatnik ewidencjonujący obroty za pomocą kasy fiskalnej w przypadku zwrotu towaru, który skutkuje zwrotem całości lub części należności z tytułu sprzedaży, powinien prowadzić ewidencję zwrotów towarów i uznanych reklamacji (jako część tzw. odrębnej ewidencji korekt kasowych). Z ewidencji tej musi dokładnie wynikać kwota korekty sprzedaży i podatku należnego przypisana do konkretnego paragonu. Warto tutaj zwrócić uwagę, że – jak wskazał dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 28 lutego 2017 r., nr 2461-IBPP3.4512.79.2017.1.EJ – „W praktyce podatnicy mogą mieć wątpliwości, co należy rozumieć pod pojęciem «dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży». Bezsprzecznie dokumentem takim będzie paragon fiskalny otrzymany w chwili zakupu, ale w przypadku jego braku dopuszczalne jest np. odszukanie na rolce kasy (lub w pamięci fiskalnej) danych konkretnej operacji sprzedaży i ich czytelne wydrukowanie. Innym dopuszczalnym rozwiązaniem jest zastąpienie oryginału paragonu fiskalnego wydrukiem z terminala (w przypadku płatności bezgotówkowych) czy też przedstawieniem przez klienta dowodu zapłaty kartą kredytową, dowodu dokonania przelewu na konto sprzedawcy bądź przedłożenie karty gwarancyjnej. Dowody te potwierdzają i dowodzą, że towar lub usługa zostały zakupione w danym dniu u danego sprzedawcy. W związku z powyższymi okolicznościami udowodnienia nabycia u wnioskodawcy zwracanego towaru na podstawie innych dokumentów aniżeli oryginał paragonu fiskalnego, nie stoi w sprzeczności z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa podatkowego. Wnioskodawca wskazał, że w niektórych przypadkach kupujący, zwracając zakupiony towar, nie dostarczają przy zwrocie paragonów fiskalnych. Dokonując korekty sprzedaży, wnioskodawca wystawia protokół zwrotu, który ujmuje w ewidencji zwrotów, ponadto wnioskodawca dysponuje oświadczeniem klienta o odstąpieniu od umowy, ma dowód sprzedaży wydrukowany z systemu aukcyjnego oraz wydruk przelewu, zwrotu środków pieniężnych klientowi. W związku z tym w przypadku zwrotu towaru przez klienta, który nie ma paragonu fiskalnego dokumentującego dokonanie sprzedaży tego towaru, posiadanie przez wnioskodawcę ww. dokumentów potwierdzających dokonanie sprzedaży jest wystarczające do uznania dokonanej transakcji sprzedaży towaru, w szczególności że wnioskodawca dysponuje dowodem sprzedaży wydrukowanym z systemu aukcyjnego, oświadczeniem klienta o odstąpieniu od umowy oraz wydrukami potwierdzającymi przelewy środków pieniężnych. W związku z tym posiadanie przez wnioskodawcę ww. dokumentów potwierdzających dokonanie sprzedaży, jak również prowadzenie odrębnej ewidencji, o której mowa w par. 3 ust. 4 ww. rozporządzenia zawierającej wszystkie wymagane tym przepisem dane oraz sporządzany protokół przyjęcia zwrotu towaru lub uznania reklamacji towaru lub usługi, który jest podpisywany zarówno przez sprzedawcę, jak i nabywcę, są wystarczające do obniżenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a tym samym dokonania korekty podatku należnego. W konsekwencji, w analizowanych okolicznościach możliwe jest zmniejszenie obrotu i kwoty podatku należnego, zaewidencjonowanych przy zastosowaniu kasy fiskalnej, w przypadku zwrotu towaru lub reklamacji towaru przez nabywcę, gdy nie dysponuje on oryginałem paragonu fiskalnego”.
Przedsiębiorca zatem prawidłowo ujmuje zwroty towarów w ewidencji korekt kasowych, która zawiera dane określone w par. 3 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, w tym protokół przyjęcia zwrotu towaru podpisany przez klienta i przedsiębiorcę, nawet jeżeli klient nie dołączy oryginału paragonu fiskalnego. O kwoty wynikające z tej odrębnej ewidencji korekt kasowych przedsiębiorca może pomniejszyć podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku należnego. Podstawę opodatkowania lub kwoty podatku pomniejsza się w dacie ujęcia w odrębnej ewidencji korekt kasowych.
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, w lipcu 2022 r. przedsiębiorca przyjął zwrotów (kor. – zwroty?) na łączną kwotę 3690 zł, w tym: kwota netto 3000 zł i VAT 690 zł. Zwroty dotyczyły zarówno sprzedaży zrealizowanej w lipcu 2022 r. (kwota 2460 zł), jak i w czerwcu 2022 r. (kwota 1230 zł). Zostały one wykazane w ewidencji zwrotów kasowych za lipiec 2022 r., dlatego pomniejszenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego przedsiębiorca powinien dokonać w rozliczeniu za lipiec 2022 r. W tym przypadku bez znaczenia jest to, że zwroty dotyczyły sprzedaży dokonanej w czerwcu i lipcu 2022 r., od której obowiązek podatkowy – zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT – powstał z chwilą dokonania dostawy towarów.
Zatem w JPK_V7M za lipiec przedsiębiorca powinien pomniejszyć podstawę opodatkowania według stawki podstawowej (pola K_19 i P_19) o kwotę (-)3000 zł, a podatek należy według stawki podstawowej (pola K_20 i P_20) o kwotę (-)690 zł. Podstawą ujęcia tych kwot w JPK_V7M za lipiec 2022 r. będzie odrębna ewidencja korekt kasowych prowadzona za lipiec 2022 r., ewentualnie zbiorcze zestawienie danych z tych ewidencji prowadzonych za lipiec 2022 r. Dokument ten należy ująć w JPK_V7M z oznaczeniem „RO”, bez kodów GTU oraz tzw. oznaczeń procedur (par. 10 ust. 3–5 rozporządzenia w sprawie JPK VAT).
Jak wynika z broszury informacyjnej dotyczącej struktury JPK_VAT z deklaracją [JPK_V7M(2), JPK_V7K(2)]: „Korekty dokumentów wpływających na wysokość podstawy opodatkowania lub podatku należnego («in plus» lub «in minus») należy ująć w ewidencji z numerem dokumentu korygującego za ten okres, za który zgodnie z przepisami ustawy powinna nastąpić korekta”. Zatem także w przypadku zwrotu towarów dotyczącego sprzedaży dokonanej w lipcu 2022 r., w stosunku do której podatnik nie złożył jeszcze rozliczenia JPK_V7M, należy w składanym pliku JPK_V7M wykazać w całości miesięczny raport fiskalny obejmujący całość sprzedaży (także te zwrócone towary) oraz dane z odrębnej ewidencji korekt kasowych.©℗
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o PIT za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych VAT za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Za datę powstania przychodu z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej – stosownie do reguły zawartej w art. 14 ust. 1c ustawy o PIT – uważa się (z zastrzeżeniem art. 14 ust. 1e, 1h–1j i 1n–1p ustawy o PIT) dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:
- wystawienia faktury, albo
- uregulowania należności.
W analizowanej sprawie przychód przedsiębiorcy ze sprzedaży towarów, które zostały zwrócone w lipcu 2022 r., powstał w czerwcu 2022 r. (kwota przychodu 1000 zł) i lipcu 2022 r. (kwota przychodu 2000 zł), gdyż zwroty dotyczyły towarów sprzedanych w czerwcu i lipcu 2022 r.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedsiębiorca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów (dalej: PKPiR). Stosownie do par. 11 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia w sprawie PKPiR podstawą zapisów w PKPiR są dowody księgowe, którymi są faktury, faktury VAT RR, rachunki oraz dokumenty celne.
Podatnicy, którzy prowadzą ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, dokonują zapisów w PKPiR na podstawie danych wynikających z raportów fiskalnych dobowych skorygowanych o kwoty mające wpływ na wysokość przychodu (par. 19 ust. 1 rozporządzenia w sprawie PKPiR). Podatnicy mogą dokonywać zapisów w PKPiR na koniec każdego miesiąca w terminie określonym w par. 27 ust. 1 rozporządzenia w sprawie PKPiR (tj. nie później niż do 20. dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni) na podstawie danych wynikających z raportów fiskalnych okresowych (miesięcznych) skorygowanych o kwoty mające wpływ na wysokość przychodu (par. 19 ust. 2 rozporządzenia w sprawie PKPiR).
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedsiębiorca przychód ze sprzedaży tych towarów ujął za czerwiec 2022 r. i ujmie za lipiec 2022 r. w PKPiR na podstawie miesięcznego raportu z kasy fiskalnej (odpowiednio za czerwiec i lipiec 2022 r.). Rozumiem, że przedsiębiorca zaewidencjonował ten przychów w kolumnie 7 PKPiR, która służy do ujmowania przychodów m.in. z tytułu sprzedaży towarów handlowych.
Uwaga! Towarami handlowymi są wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym; towarami handlowymi są również produkty uboczne uzyskiwane przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej (par. 3 pkt 1 lit. a rozporządzenia w sprawie PKPiR).
W związku z dokonanymi w lipcu 2022 r. zwrotami towarów (sprzedanych w czerwcu lub lipcu 2022 r.) kwota przychodu ulegnie korekcie – zmniejszeniu. Jak wynika z art. 14 ust. 1m ustawy o PIT, jeżeli korekta przychodu nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów osiągniętych w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca lub – w przypadku braku faktury – inny dokument potwierdzający przyczyny korekty. Skoro korekta wynika ze zwrotów towarów, to nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką. W związku z tym przedsiębiorca powinien dokonać zmniejszenia przychodów o kwotę 3000 zł w lipcu 2022 r., kiedy to ujął te zwroty w odrębnej ewidencji korekt kasowych za lipiec 2022 r. W tym przypadku nie ma znaczenia, czy dany zwrot dotyczy towaru sprzedanego w czerwcu 2022 r., czy w lipcu 2022 r. Zakładam, że w lipcu 2022 r. przedsiębiorca uzyskał przychody wyższe niż 3000 zł, a więc nie zachodzą okoliczności wskazane w art. 14 ust. 1n ustawy o PIT, zgodnie z którym, jeżeli w okresie rozliczeniowym, o którym mowa w art. 14 ust. 1m ustawy o PIT, podatnik nie osiągnął przychodów lub osiągnięte przychody są niższe od kwoty zmniejszenia, podatnik jest zobowiązany zwiększyć koszty uzyskania przychodów o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone przychody.
Stosownie do par. 11 ust. 2 rozporządzenia w sprawie PKPiR stwierdzone błędy w zapisach poprawia się przez:
1) skreślenie dotychczasowej treści i wpisanie nowej, z zachowaniem czytelności błędnego zapisu, oraz podpisanie poprawki i umieszczenie daty dokonania poprawki lub
2) wprowadzenie do księgi niewpisanych dowodów lub dowodów zawierających korekty błędnych zapisów; zapisy zmniejszające przychody lub koszty mogą być dokonywane ze znakiem minus (-) lub kolorem czerwonym.
Z kolei zgodnie z par. 19 ust. 4 rozporządzenia w sprawie PKPiR korygowania danych wynikających z raportów fiskalnych dobowych lub okresowych (miesięcznych) dokonuje się na podstawie odrębnych ewidencji. Korekty, które nie podlegają ujęciu w odrębnych ewidencjach, podatnik opisuje na odwrocie raportu fiskalnego dobowego lub okresowego (miesięcznego).
W analizowanej sprawie zmniejszenia przychodów o kwotę 3000 zł przedsiębiorca powinien dokonać w prowadzonej PKPiR na podstawie odrębnej ewidencji korekt kasowych, w której zostały ujęte przedmiotowe zwroty towarów. W tym celu w PKPiR za lipiec 2022 r. kwotę dotyczącą zwróconego towaru (tj. 3000 zł) przedsiębiorca powinien ująć w kolumnie 7 „Wartość sprzedanych towarów i usług” ze znakiem minus lub na czerwono.©℗
Schemat rozliczenia zwrotu towaru ujętego wyłącznie w odrębnej ewidencji korekt kasowych* ©℗
Podstawa opodatkowania według stawki 23 proc.: (-)3000 zł
Podatek należny według stawki 23 proc.: (-)690 zł
Podatek naliczony: nie wystąpi (brak informacji w przedstawionym stanie faktycznym)
Koszty uzyskania przychodów: nie wystąpią (brak informacji w stanie faktycznym)
Zaliczka na PIT: nie wystąpi (brak informacji w stanie faktycznym)
2. W JAKIEJ DEKLARACJI WYKAZAĆ PODATEK
VAT: W JPK_V7M w polach K_19 i P_19 należy wykazać korektę podstawy opodatkowania według stawki 23 proc., tj. (-)3000 zł, a w polach K_20 i P_20 korektę podatku należnego według stawki 23 proc., tj. 690 zł – na podstawie danych z odrębnej ewidencji korekt kasowych z oznaczeniem „RO”.
PIT: Przedsiębiorca nie ma obowiązku składać deklaracji zaliczkowej, powinien jednak uwzględnić obniżenie przychodów o kwotę (-)3000 zł przy obliczeniu zaliczki na PIT za lipiec 2022 r., a po zakończeniu roku podatkowego uwzględnić je w PIT-36L.
3. TERMIN ZŁOŻENIA DEKLARACJI
JPK_V7M: 25 sierpnia 2022 r.
PIT-36L: 2 maja 2023 r. (30 kwietnia 2023 r. to niedziela, a 1 maja 2023 r. to święto)
*W schemacie rozliczenia zostały pominięte inne zdarzenia/czynności
art. 19a ust. 1, art. 29a ust. 10 pkt 2, art. 111 ust. 1, 3a i 6a, art. 145a ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 931; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1301)
par. 2 pkt 14 i 16, par. 3 rozporządzenia ministra finansów z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1625)
par. 10 ust. 3–5 rozporządzenia ministra finansów, inwestycji i rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. poz. 1988; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 2382)
art. 10 ust. 1 pkt 3, art. 14 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1128; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1301)
par. 3 pkt 1 lit. a, par. 11 ust. 2, par. 11 ust. 3 pkt 1, par. 19 ust. 1, 2 i 4, par. 27 ust. 1, załącznik nr 1 do rozporządzenia ministra finansów z 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. poz. 2544)