Prezentujemy wyniki XVIII Rankingu Urzędów Skarbowych, z uwzględnieniem punktów za efektywność i skuteczność.
Jak ocenialiśmy efektywność
Przy ocenie efektywności (pracowitości) urzędy skarbowe mogły otrzymać maksymalnie 140 pkt.
- 30 pkt za przeciętny czas, jaki minął od wszczęcia postępowania podatkowego do dnia doręczenia decyzji podatkowej (rubryka a),
- 50 pkt za szybkość wszczętych egzekucji (rubryka b),
- 50 pkt za procent kontroli pozytywnych (rubryka c).
Urzędy mogły uzyskać punkty (maksymalnie 10), jeżeli na jednego pracownika w danej grupie (małe US, średnie, duże i wyspecjalizowane) przypadało do obsługi najwięcej podatników (rubryka d). Urząd, którego pracownicy mieli najmniej pracy (mają do obsługi najmniej podatników), nie otrzymał punktów, pozostałe zaś otrzymywały punkty proporcjonalnie aż do 10.
Z kolei urząd, który w swojej grupie najszybciej wszczynał postępowanie podatkowe, dostał 30 pkt. Pozostałe otrzymały proporcjonalną liczbę punktów, przy czym za wyniki co najmniej dwukrotnie gorsze od średniej w ogóle nie przyznawaliśmy punktów.
Analogicznie ocenialiśmy szybkość wszczętych egzekucji. Wskaźnik ten rozumiemy jako średni czas, jaki upłynął od momentu, w którym można było podjąć działania windykacyjne, do daty wystawienia upomnienia lub tytułu wykonawczego.
Jeżeli chodzi o kontrole pozytywne, decydował stosunek liczby kontroli, w których stwierdzono naruszenie
przepisów podatkowych, do ogólnej liczby kontroli. Organ, który w danej grupie miał wynik najbardziej zbliżony do 100 proc., otrzymał najwięcej punktów – 50. Najgorszy nie dostał żadnego punktu, a pozostałe urzędy proporcjonalną ich liczbę.
Podobną metodologię, jak przy kontrolach pozytywnych, przyjęliśmy przy ocenie efektywności izb administracji skarbowych. Tu decydowało jedno kryterium – średni czas, w jakim rozpatrywane były odwołania od decyzji urzędów skarbowych. Liczyliśmy go od momentu, gdy odwołanie wpłynęło do urzędu skarbowego, do dnia wydania rozstrzygnięcia przez izbę skarbową. Organ, w którym trwało to najkrócej, dostawał maksymalną liczbę 40 pkt, najgorszy 0 pkt.
Jak ocenialiśmy skuteczność
Za skuteczność urzędy skarbowe mogły zdobyć maksymalnie 140 pkt, w tym:
- 30 pkt za zasadność wszczętych postępowań podatkowych (rubryka a),
- 40 pkt za prawidłowość rozstrzygnięć naczelnika urzędu skarbowego (rubryka b),
- 20 pkt za efektywność finansową postępowań (rubryka c),
- 50 pkt za skuteczność egzekucji (rubryka d).
Za zasadne uznawaliśmy takie postępowania, które kończyły się podjęciem decyzji podatkowej. Maksymalną liczbę 30 pkt otrzymywał tylko urząd skarbowy, który pod tym względem wypadł najlepiej w swojej grupie (małe US, średnie, duże i wyspecjalizowane). Pozostałe otrzymywały proporcjonalną liczbę punktów, przy czym za wyniki co najmniej dwukrotnie gorsze od średniej nie przyznawaliśmy punktów wcale. Identyczna metodologia była stosowana przy ocenie prawidłowości rozstrzygnięć naczelnika urzędu skarbowego (braliśmy pod uwagę to, ile z nich uchylił dyrektor izby skarbowej; im mniej, tym oczywiście lepiej). Lider otrzymał 40 pkt.
Przez efektywność finansową rozumiemy kwoty, które urząd pozyskał (w przeliczeniu na etat) w wyniku prowadzonych postępowań (jako efekt korekt i wpłat). Ten, który zainkasował najmniej (nie braliśmy pod uwagę wartości ujemnych), nie dostał punktów, pozostałe zaś otrzymywały punkty proporcjonalnie, aż do maksimum 20.
Z kolei skuteczność egzekucji to liczba tytułów wykonawczych załatwionych przez urząd do ogólnej liczby tytułów do załatwienia. Organ, który w danej grupie miał wynik najbardziej zbliżony do 100 proc., otrzymał najwięcej punktów – 50. Najgorszy nie dostał żadnego punktu, a pozostałe urzędy proporcjonalną ich liczbę.
Z metodologicznego punktu widzenia podobnie jak efektywność finansową urzędów skarbowych ocenialiśmy skuteczność izb administracji skarbowych. W tym przypadku decydowało jedno kryterium – prawidłowość wydanych przez te organy decyzji (jaki ich odsetek został uchylony przez wojewódzkie
sądy administracyjne). Izba z najlepszym wynikiem otrzymała maksymalną liczbę punktów, tj. 50.
©℗
KLASYFIKACJA GENERALNA URZĘDÓW SKARBOWYCH
|
|
Efektywność
|
Skuteczność
|
Suma
|
małe
|
1
|
1414 US w Nowym Dworze Mazowieckim
|
115
|
101
|
216
|
2
|
2007 US w Kolnie
|
130
|
64
|
194
|
3
|
2806 US w Ełku
|
111
|
79
|
190
|
4
|
1603 US w Głubczycach
|
122
|
67
|
189
|
5
|
0206 US w Jaworze
|
118
|
70
|
188
|
6
|
2423 US w Piekarach Śląskich
|
119
|
68
|
187
|
7
|
0208 US w Kamiennej Górze
|
122
|
64
|
186
|
8
|
0608 US w Kraśniku
|
114
|
71
|
185
|
9
|
2610 US w Sandomierzu
|
108
|
76
|
184
|
9
|
2613 US w Staszowie
|
110
|
74
|
184
|
10
|
1608 US w Oleśnie
|
103
|
80
|
183
|
średnie
|
1
|
1409 US w Legionowie
|
116
|
107
|
223
|
2
|
1412 US w Mińsku Mazowieckim
|
123
|
85
|
208
|
2
|
2434 US w Zawierciu
|
121
|
87
|
208
|
3
|
1426 US w Siedlcach
|
113
|
94
|
207
|
3
|
2210 US w Kartuzach
|
127
|
80
|
207
|
4
|
0227 US Wrocław-Stare Miasto
|
101
|
104
|
205
|
5
|
0616 US w Puławach
|
117
|
86
|
203
|
6
|
3014 US w Lesznie
|
115
|
87
|
202
|
7
|
0205 US w Głogowie
|
105
|
95
|
200
|
8
|
2403 I US w Bielsku-Białej
|
98
|
101
|
199
|
9
|
0202 US w Bolesławcu
|
120
|
77
|
197
|
9
|
1225 US w Wadowicach
|
104
|
93
|
197
|
10
|
2219 US w Tczewie
|
100
|
96
|
196
|
duże
|
1
|
1432 US Warszawa-Bielany
|
117
|
109
|
226
|
2
|
2404 II US w Bielsku-Białej
|
130
|
91
|
221
|
3
|
1442 US w Wołominie
|
125
|
92
|
217
|
4
|
2813 US w Olsztynie
|
123
|
91
|
214
|
5
|
1431 US Warszawa-Bemowo
|
109
|
104
|
213
|
5
|
2003 I US w Białymstoku
|
109
|
104
|
213
|
6
|
1434 US Warszawa-Praga
|
117
|
95
|
212
|
7
|
1449 III US Warszawa-Śródmieście
|
105
|
102
|
207
|
8
|
0420 US we Włocławku
|
105
|
93
|
198
|
9
|
0417 II US w Toruniu
|
104
|
92
|
196
|
10
|
1424 I US w Radomiu
|
113
|
80
|
193
|
10
|
1440 US Warszawa-Wola
|
92
|
101
|
193
|
wyspecjalizowane
|
1
|
1472 II Mazowiecki US w Warszawie
|
106
|
116
|
222
|
2
|
1473 III Mazowiecki US w Radomiu
|
93
|
115
|
208
|
3
|
1871 Podkarpacki US w Rzeszowie
|
101
|
96
|
197
|
4
|
1071 Łódzki US w Łodzi
|
105
|
74
|
179
|
5
|
2472 II Śląski US w Bielsku-Białej
|
112
|
59
|
171
|
6
|
1271 Małopolski US w Krakowie
|
98
|
71
|
169
|
7
|
0271 Dolnośląski US we Wrocławiu
|
85
|
81
|
166
|
8
|
2071 Podlaski US w Białymstoku
|
78
|
86
|
164
|
9
|
3072 II Wielkopolski US w Kaliszu
|
95
|
64
|
159
|
10
|
0471 Kujawsko-Pomorski US w Bydgoszczy
|
107
|
50
|
157
|
10
|
2471 I Śląski US w Sosnowcu
|
93
|
64
|
157
|
KLASYFIKACJA URZĘDÓW SKARBOWYCH W KATEGORII EFEKTYWNOŚĆ
|
Urzędy skarbowe
|
a
|
b
|
c
|
d
|
Efektywność
|
małe
|
1
|
2007 US w Kolnie
|
29
|
46
|
50
|
5
|
130
|
2
|
1205 US w Dąbrowie Tarnowskiej
|
27
|
44
|
50
|
7
|
128
|
2
|
2006 US w Grajewie
|
28
|
44
|
50
|
6
|
128
|
2
|
2010 US w Siemiatyczach
|
29
|
45
|
50
|
4
|
128
|
3
|
2011 US w Sokółce
|
28
|
43
|
50
|
6
|
127
|
3
|
2204 US w Człuchowie
|
26
|
46
|
50
|
5
|
127
|
3
|
0422 US w Golubiu-Dobrzyniu
|
29
|
44
|
50
|
4
|
127
|
4
|
0621 US w Łęcznej
|
24
|
44
|
50
|
7
|
125
|
5
|
2009 US w Mońkach
|
30
|
38
|
50
|
6
|
124
|
5
|
0215 US w Nowej Rudzie
|
28
|
45
|
50
|
1
|
124
|
6
|
0807 US w Świebodzinie
|
28
|
37
|
50
|
8
|
123
|
7
|
0208 US w Kamiennej Górze
|
29
|
38
|
50
|
5
|
122
|
7
|
2810 US w Nidzicy
|
25
|
42
|
50
|
5
|
122
|
7
|
1603 US w Głubczycach
|
23
|
46
|
50
|
3
|
122
|
8
|
1817 US w Sanoku
|
25
|
39
|
50
|
7
|
121
|
9
|
1423 US w Pułtusku
|
23
|
42
|
50
|
5
|
120
|
10
|
0233 US w Górze
|
21
|
42
|
50
|
6
|
119
|
10
|
2423 US w Piekarach Śląskich
|
24
|
42
|
50
|
3
|
119
|
średnie
|
1
|
1007 US w Łowiczu
|
26
|
50
|
50
|
7
|
133
|
2
|
1428 US w Sochaczewie
|
27
|
46
|
50
|
9
|
132
|
3
|
2008 US w Łomży
|
30
|
45
|
50
|
6
|
131
|
4
|
2210 US w Kartuzach
|
26
|
43
|
50
|
8
|
127
|
5
|
0204 US w Dzierżoniowie
|
23
|
45
|
50
|
8
|
126
|
6
|
0805 US w Nowej Soli
|
22
|
44
|
50
|
9
|
125
|
6
|
0221 US w Trzebnicy
|
24
|
43
|
50
|
8
|
125
|
6
|
2433 US w Zabrzu
|
20
|
47
|
50
|
8
|
125
|
7
|
1820 US w Tarnobrzegu
|
24
|
41
|
50
|
8
|
123
|
7
|
1412 US w Mińsku Mazowieckim
|
26
|
40
|
50
|
7
|
123
|
8
|
2809 US w Kętrzynie
|
24
|
39
|
50
|
9
|
122
|
8
|
0217 US w Oławie
|
26
|
38
|
50
|
8
|
122
|
8
|
0231 US w Zgorzelcu
|
19
|
46
|
50
|
7
|
122
|
8
|
0212 US w Lubinie
|
20
|
45
|
50
|
7
|
122
|
9
|
2434 US w Zawierciu
|
16
|
48
|
50
|
7
|
121
|
10
|
0202 US w Bolesławcu
|
26
|
41
|
46
|
7
|
120
|
10
|
3218 US w Szczecinku
|
26
|
38
|
50
|
6
|
120
|
duże
|
1
|
2404 II US w Bielsku-Białej
|
25
|
50
|
50
|
5
|
130
|
2
|
1442 US w Wołominie
|
28
|
39
|
50
|
8
|
125
|
3
|
2813 US w Olsztynie
|
28
|
42
|
45
|
8
|
123
|
4
|
1437 US Warszawa-Targówek
|
26
|
39
|
45
|
9
|
119
|
5
|
1432 US Warszawa-Bielany
|
13
|
45
|
50
|
9
|
117
|
5
|
1434 US Warszawa-Praga
|
25
|
41
|
43
|
8
|
117
|
5
|
2216 US w Słupsku
|
25
|
35
|
50
|
7
|
117
|
5
|
0207 US w Jeleniej Górze
|
18
|
43
|
50
|
6
|
117
|
5
|
1425 II US w Radomiu
|
16
|
46
|
50
|
5
|
117
|
6
|
0210 US w Legnicy
|
30
|
33
|
46
|
6
|
115
|
6
|
1419 US w Płocku
|
27
|
32
|
50
|
6
|
115
|
6
|
1010 I US Łódź-Górna
|
28
|
33
|
50
|
4
|
115
|
7
|
1424 I US w Radomiu
|
23
|
45
|
40
|
5
|
113
|
8
|
2407 US w Cieszynie
|
13
|
42
|
50
|
6
|
111
|
9
|
2416 I US w Katowicach
|
16
|
38
|
50
|
6
|
110
|
10
|
1431 US Warszawa-Bemowo
|
20
|
29
|
50
|
10
|
109
|
10
|
2003 I US w Białymstoku
|
28
|
31
|
41
|
9
|
109
|
wyspecjalizowane
|
1
|
2472 II Śląski US w Bielsku-Białej
|
22
|
44
|
46
|
0
|
112
|
2
|
0471 Kujawsko-Pomorski US w Bydgoszczy
|
21
|
36
|
50
|
0
|
107
|
2
|
0871 Lubuski US w Zielonej Górze
|
25
|
46
|
36
|
0
|
107
|
3
|
1472 II Mazowiecki US w Warszawie
|
26
|
32
|
44
|
4
|
106
|
4
|
1071 Łódzki US w Łodzi
|
13
|
41
|
45
|
6
|
105
|
5
|
1871 Podkarpacki US w Rzeszowie
|
22
|
29
|
50
|
0
|
101
|
6
|
1271 Małopolski US w Krakowie
|
29
|
29
|
38
|
2
|
98
|
7
|
3072 II Wielkopolski US w Kaliszu
|
23
|
33
|
39
|
0
|
95
|
8
|
1473 III Mazowiecki US w Radomiu
|
23
|
35
|
34
|
1
|
93
|
8
|
2471 I Śląski US w Sosnowcu
|
9
|
37
|
47
|
0
|
93
|
9
|
0671 Lubelski US w Lublinie
|
11
|
28
|
40
|
10
|
89
|
10
|
0271 Dolnośląski US we Wrocławiu
|
16
|
25
|
44
|
0
|
85
|
KLASYFIKACJA URZĘDÓW SKARBOWYCH W KATEGORII SKUTECZNOŚĆ
|
|
a
|
b
|
c
|
d
|
Skuteczność
|
małe
|
1
|
1414 US w Nowym Dworze Mazowieckim
|
25
|
38
|
20
|
18
|
101
|
2
|
0209 US w Kłodzku
|
21
|
38
|
1
|
30
|
90
|
3
|
1006 US w Łasku
|
21
|
30
|
3
|
32
|
86
|
4
|
2802 US w Bartoszycach
|
24
|
34
|
1
|
24
|
83
|
5
|
1608 US w Oleśnie
|
0
|
30
|
0
|
50
|
80
|
5
|
1227 US w Zakopanem
|
28
|
26
|
6
|
20
|
80
|
6
|
2806 US w Ełku
|
24
|
35
|
0
|
20
|
79
|
6
|
0414 US w Rypinie
|
23
|
37
|
6
|
13
|
79
|
6
|
1027 US w Wieruszowie
|
29
|
38
|
2
|
10
|
79
|
7
|
3032 US w Turku
|
27
|
38
|
0
|
13
|
78
|
8
|
3012 US w Kościanie
|
18
|
34
|
2
|
23
|
77
|
9
|
1613 US w Krapkowicach
|
20
|
11
|
2
|
43
|
76
|
9
|
3018 US w Ostrzeszowie
|
27
|
32
|
1
|
16
|
76
|
9
|
2610 US w Sandomierzu
|
26
|
33
|
2
|
15
|
76
|
10
|
2613 US w Staszowie
|
18
|
20
|
5
|
31
|
74
|
średnie
|
1
|
1409 US w Legionowie
|
30
|
40
|
9
|
28
|
107
|
2
|
0227 US Wrocław-Stare Miasto
|
29
|
32
|
20
|
23
|
104
|
3
|
2403 I US w Bielsku-Białej
|
27
|
36
|
5
|
33
|
101
|
4
|
3210 I US w Koszalinie
|
9
|
40
|
3
|
46
|
98
|
4
|
1216 US w Myślenicach
|
25
|
35
|
3
|
35
|
98
|
5
|
1207 I US Kraków
|
30
|
40
|
3
|
24
|
97
|
6
|
2219 US w Tczewie
|
23
|
38
|
1
|
34
|
96
|
7
|
0205 US w Głogowie
|
27
|
32
|
4
|
32
|
95
|
8
|
1426 US w Siedlcach
|
29
|
40
|
1
|
24
|
94
|
9
|
1225 US w Wadowicach
|
25
|
38
|
3
|
27
|
93
|
10
|
2207 III US w Gdańsku
|
10
|
38
|
7
|
37
|
92
|
duże
|
1
|
1431 US Warszawa-Bemowo
|
27
|
40
|
8
|
29
|
104
|
2
|
1449 III US Warszawa-Śródmieście
|
25
|
36
|
11
|
30
|
102
|
3
|
1440 US Warszawa-Wola
|
24
|
32
|
7
|
38
|
101
|
4
|
1438 US Warszawa-Ursynów
|
30
|
40
|
0
|
25
|
95
|
4
|
1434 US Warszawa-Praga
|
22
|
40
|
9
|
24
|
95
|
5
|
0420 US we Włocławku
|
16
|
40
|
0
|
37
|
93
|
6
|
0417 II US w Toruniu
|
26
|
32
|
1
|
33
|
92
|
6
|
1442 US w Wołominie
|
27
|
40
|
2
|
23
|
92
|
7
|
2404 II US w Bielsku-Białej
|
26
|
25
|
6
|
34
|
91
|
7
|
2813 US w Olsztynie
|
24
|
40
|
0
|
27
|
91
|
8
|
3217 III US w Szczecinie
|
23
|
40
|
0
|
24
|
87
|
9
|
2206 II US w Gdańsku
|
17
|
21
|
3
|
45
|
86
|
9
|
1433 US Warszawa-Mokotów
|
0
|
36
|
20
|
30
|
86
|
10
|
2004 II US w Białymstoku
|
27
|
25
|
1
|
31
|
84
|
wyspecjalizowane
|
1
|
1472 II Mazowiecki US w Warszawie
|
26
|
39
|
20
|
31
|
116
|
2
|
1473 III Mazowiecki US w Radomiu
|
28
|
40
|
16
|
31
|
115
|
3
|
1871 Podkarpacki US w Rzeszowie
|
20
|
26
|
0
|
50
|
96
|
4
|
1471 I Mazowiecki US w Warszawie
|
25
|
39
|
11
|
18
|
93
|
5
|
3071 I Wielkopolski US w Poznaniu
|
25
|
36
|
0
|
26
|
87
|
6
|
2071 Podlaski US w Białymstoku
|
30
|
30
|
1
|
25
|
86
|
7
|
0271 Dolnośląski US we Wrocławiu
|
20
|
28
|
1
|
32
|
81
|
8
|
1071 Łódzki US w Łodzi
|
23
|
24
|
2
|
25
|
74
|
9
|
1271 Małopolski US w Krakowie
|
26
|
30
|
0
|
15
|
71
|
10
|
3072 II Wielkopolski US w Kaliszu
|
17
|
31
|
1
|
15
|
64
|
10
|
2471 I Śląski US w Sosnowcu
|
15
|
33
|
1
|
15
|
64
|
KLASYFIKACJA GENERALNA IZB ADMINISTRACJI SKARBOWEJ
IAS
|
Efektywność
|
Skuteczność
|
Suma
|
IAS w Białymstoku
|
40
|
50
|
90
|
IAS w Zielonej Górze
|
34
|
49
|
83
|
IAS w Bydgoszczy
|
38
|
39
|
77
|
IAS w Szczecinie
|
37
|
34
|
71
|
IAS we Wrocławiu
|
35
|
35
|
70
|
IAS w Gdańsku
|
30
|
38
|
68
|
IAS w Krakowie
|
25
|
37
|
62
|
IAS w Lublinie
|
35
|
26
|
61
|
IAS w Łodzi
|
22
|
38
|
60
|
IAS w Poznaniu
|
20
|
40
|
60
|
IAS w Kielcach
|
21
|
35
|
56
|
KLASYFIKACJA IZB ADMINISTRACJI SKARBOWEJ W KATEGORII SKUTECZNOŚĆ
IAS
|
Skuteczność
|
IAS w Białymstoku
|
50
|
IAS w Zielonej Górze
|
49
|
IAS w Poznaniu
|
40
|
IAS w Bydgoszczy
|
39
|
IAS w Gdańsku
|
38
|
IAS w Łodzi
|
38
|
IAS w Rzeszowie
|
38
|
IAS w Krakowie
|
37
|
IAS we Wrocławiu
|
35
|
IAS w Kielcach
|
35
|
IAS w Szczecinie
|
34
|
IAS w Katowicach
|
29
|
IAS w Opolu
|
28
|
KLASYFIKACJA IZB ADMINISTRACJI SKARBOWEJ W KATEGORII EFEKTYWNOŚĆ
IAS
|
Efektywność
|
IAS w Białymstoku
|
40
|
IAS w Bydgoszczy
|
38
|
IAS w Szczecinie
|
37
|
IAS we Wrocławiu
|
35
|
IAS w Lublinie
|
35
|
IAS w Zielonej Górze
|
34
|
IAS w Olsztynie
|
34
|
IAS w Gdańsku
|
30
|
IAS w Warszawie
|
25
|
IAS w Krakowie
|
25
|
IAS w Łodzi
|
22
|
IAS w Kielcach
|
21
|
IAS w Poznaniu
|
20
|
Opinie
Kontrole bardzo precyzyjne
Michał Goj, partner EY, lider zespołu postępowań podatkowych i sądowych w EY Doradztwo Podatkowe
Miniony rok niewątpliwie nie kojarzy się zczasem beztroski. Podatnikom, wtym przedsiębiorcom, 2021 r. zapadnie w pamięć jako kolejny rok zmagań z pandemią ijej skutkami. Dotyczy to także organów podatkowych oraz ich pracowników, którzy mimo niesprzyjającej sytuacji byli odpowiedzialni za skuteczny pobór
podatków oraz poszerzanie świadomości społecznej dotyczącej danin publicznych. Wydaje się, że skarbówka wyciągnęła wnioski zpierwszego roku pandemii. Nie mógł też zbyt długo trwać okres swoistej odwilży dla samych podatników.
Warto odnotować wyraźny wzrost wpływów podatkowych zrealizowanych przez urzędy skarbowe w2021 r. Dotyczy to zarówno dobrowolnie realizowanych zobowiązań, jak ikwot dodatkowego przypisu podatkowego wynikających z kontroli ipostępowań prowadzonych przez organy na terenie całego kraju. W tym kontekście istotny jest sygnał wysyłany przez organy podatkowe wobec podatników wpostaci wyhamowania spadku liczby prowadzonych kontroli. Nadal bardzo istotną rolę pełnią czynności sprawdzające, ale po raz pierwszy od kilku lat mamy do czynienia zwyższą niż w poprzednim roku liczbą przeprowadzonych kontroli. Nie są to przy tym kontrole przypadkowe, prowadzone wsposób losowy. Przywykliśmy już do wzrostu efektywności działań analitycznych organów podatkowych, które oznaczają coraz precyzyjniejszy dobór
rozliczeń podatkowych podlegających kontroli.
Ostatni rok przyniósł jednak bardzo istotny wzrost skuteczności działań kontrolnych prowadzonych przez urzędy skarbowe. Wskaźnik kontroli, które wykazały nieprawidłowości, osiągnął poziom nawet wyższy niż przed dwoma laty. Dla wielu podatników będzie to sygnał, że kontroli podatkowej nie można lekceważyć.
Pandemia nie wpłynęła na skuteczność
Agnieszka Tałasiewicz, partner zarządzający Kancelarią EY Law, lider zespołu postępowań podatkowych i sądowych w EY Doradztwo Podatkowe
Tegoroczny ranking jest szczególny nie tylko ze względu na ograniczenia i wyzwania okresu pandemii, która towarzyszyła nam przez cały ubiegły rok. Dla części urzędów był to czas zmagań z reorganizacją działania organów, czas nauki współpracy z podatnikami bez fizycznego kontaktu i wreszcie czas zmagań związanych ze zmianą właściwości. Na początku 2021 r. mieliśmy do czynienia z istotną reformą działania wyspecjalizowanych urzędów skarbowych. Nie tylko one przyjęły jednak nowych podatników. Czy urzędy wyszły z tej próby zwycięsko i czy zmiany okazały się sukcesem?
Być może jest za wcześnie, by odpowiadać na to pytanie. W niektórych urzędach nadal wyzwaniem może być zapewnienie liczby etatów niezbędnych do obsługi powierzonych im zadań. Ale w ogólnym ujęciu widać, że zmiany nie odbiły się istotnie na skuteczności ani efektywności aparatu skarbowego jako całości. Widać w szczególności nacisk na szybsze podejmowanie działań w obszarze, który przekłada się bezpośrednio na skuteczność działania urzędów skarbowych. Dotyczy to szczególnie podejmowania działań windykacyjnych oraz wszczynania i prowadzenia postępowań podatkowych. Z perspektywy podatników to sygnał powrotu do czasów sprzed pandemii, ale też bodziec do weryfikacji, czy wszystkie mechanizmy nadzoru i kontroli rozliczeń podatkowych działają po stronie podatników tak, jak powinny.