Dopóki nie zmienią się przepisy ustawy o transporcie drogowym, dopóty nie ma szans na podwyżkę stawek tzw. kilometrówki – wynika z odpowiedzi wiceministra finansów Piotra Patkowskiego na interpelację poselską.
Dopóki nie zmienią się przepisy ustawy o transporcie drogowym, dopóty nie ma szans na podwyżkę stawek tzw. kilometrówki – wynika z odpowiedzi wiceministra finansów Piotra Patkowskiego na interpelację poselską.
Chodzi o stawki wpływające na wielkość zryczałtowanej kwoty, którą firmy wypłacają pracownikom za korzystanie z prywatnego auta, motocyklu lub motoroweru do celów służbowych.
Stawki ryczałtu nie zmieniły się od 2007 r. i zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury z 25 marca 2002 r. (Dz.U. nr 27 poz. 271 ze zm.) wynoszą:
■ 0,5214 zł – w przypadku samochodów osobowych o pojemności skokowej silnika do 900 cm szesc.,
■ 0,8358 zł – w przypadku samochodów osobowych o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm szesc.,
■ 0,2302 zł – w przypadku motocykli,
■ 0,1382 zł – w przypadku motorowerów.
Posłowie, którzy wystąpili z interpelacją, zaapelowali o podwyższenie tych stawek, przykładowo do 1,30 zł w odniesieniu do pojazdów o pojemności silnika powyżej 900 cm szesc.
Zwrócili uwagę, że przy obecnych, niskich stawkach kilometrówki koszty użytkowania prywatnych pojazdów wykorzystywanych w celach służbowych ponoszą pracownicy. Niektórzy z nich nie płacą PIT od wypłaconego im ryczałtu, ale od nadwyżki już tak. W praktyce więc pracownicy dopłacają z własnej kieszeni do wykorzystania prywatnego pojazdu w celach służbowych.
W odpowiedzi wiceminister Patkowski przypomniał, że rozporządzenie z 25 marca 2002 r. zostało wydane na podstawie art. 34a ustawy o transporcie drogowym (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 180 ze zm.). Zwrócił uwagę na to, że przepis ten odnosi się do pojemności silnika, a powinien – zdaniem wiceministra – odnosić się do mocy silnika, tak jak uregulowano to w przepisach ustawy o PIT o zryczałtowanym przychodzie, który uzyskuje pracownik, używając z kolei służbowego auta do celów prywatnych (art. 12 ust. 2a ustawy o PIT).
– Zastąpienie pojemności mocą pozwoli na objęcie regulacją wszystkich pojazdów, również tych napędzanych alternatywnie – wyjaśnił wiceminister. Stwierdził więc, że potrzebna jest najpierw nowelizacja ustawy o transporcie drogowym.©℗
Odpowiedź wiceministra finansów Piotra Patkowskiego z 7 kwietnia 2022 r. na interpelację poselską nr 32317
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama