Minister finansów powinien niezwłocznie wydać przepisy zwalniające z podatku dochodowego firmy, które już mają lub będą miały umorzoną część subwencji w ramach Tarczy Finansowej PFR – zaapelowała o to wczoraj do ministra finansów Krajowa Izba Doradców Podatkowych.

Chodzi o wsparcie udzielane w zeszłym roku z Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach Tarczy Finansowej 1.0. Teraz część lub cała ta pomoc jest umarzana. Pojawia się jednak problem z podatkiem.
Rząd w Aktualizacji Programu Konwergencji, którą wysłał miesiąc temu do Komisji Europejskiej, napisał, że wprowadzi zwolnienie z podatku od umorzonych kwot w ramach tarczy. Pisaliśmy o tym w maju w artykule „Umorzone wsparcie z tarczy PFR 1.0 ma być zwolnione z podatku” (DGP nr 88/2021).
Problem polega na tym, że do dziś nie ma przepisów zwalniających z podatku lub wprowadzających zaniechanie poboru daniny.
Czas nagli – wskazują doradcy podatkowi. Przypominają, że termin płatności zaliczki na podatek dochodowy od umorzonej części subwencji przypada na 21 czerwca 2021 r.
Na dodatek problem dotyczy różnorodnych podatników, od najmniejszych po firmy średniej wielkości. – Wymaga to podjęcia kompleksowych działań i zmian w wielu aktach prawnych, na co pozostało bardzo mało czasu – podkreśla prof. Adam Mariański, przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych.
Ponadto – jak podkreślono w piśmie do ministra finansów – mikroprzedsiębiorcy stosują różne rodzaje opodatkowania – od karty podatkowej, przez ryczałt ewidencjonowany, po zasady ogólne ze skalą podatkową lub podatkiem liniowym.
Podatkowe rozliczenie umorzonej subwencji będzie szczególnie problemem dla kartowiczów i ryczałtowców. Umorzenie nie stanowi bowiem przychodu z działalności gospodarczej, więc nie podlega opodatkowaniu w ramach karty podatkowej ani w ramach ryczałtu ewidencjonowanego. To oznacza, że będzie musiało być opodatkowane na zasadach ogólnych, co dodatkowo skomplikuje rozliczenia podatkowe kartowiczów i ryczałtowców – wskazuje KIDP.
Podkreśla, że opodatkowanie umorzenia subwencji będzie miało negatywny wpływ na pomoc beneficjentów. Będą oni musieli w tym samym czasie zapłacić podatek i zwrócić część nieumorzonej dotacji. – Może to spowodować zachwianie płynności finansowej, zwłaszcza u małych podmiotów – ostrzega KIDP.