Podatnicy nie powinni zbyt często zmieniać siedziby. Sąd może to odebrać jako działanie celowe mające utrudnić ustalenie, który organ podatkowy jest właściwy.
Takie wnioski płyną z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie spółki, która żądała od Izby Skarbowej w Łodzi unieważnienia decyzji Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew, dotyczącej podatku dochodowego za 2007 r. Spółka dwukrotnie, najpierw w październiku 2007 r., a później w czerwcu 2008 r., zmieniła swoją siedzibę. W związku z tym była przekonana, że decyzję dotyczącą podatku za 2007 r. powinien wydać Urząd Skarbowy w Piotrkowie Trybunalskim, bo w obrębie jego właściwości miała ona siedzibę od czerwca 2008 r. Spółka wywodziła to z art. 18a ordynacji podatkowej.
Izba Skarbowa w Łodzi była innego zdania. Uznała, że słusznie decyzję wydał Urząd Skarbowy Łódź-Widzew, skoro do końca 2007 r. spółka miała siedzibę w obrębie jego właściwości. Wyjaśniła, że urząd w Piotrkowie Trybunalskim stał się organem właściwym dopiero w zakresie podatku za 2008 r.
Dodatkowo izba wyjaśniła, że w sprawie spółki doszło do sporu kompetencyjnego i w wyniku jego rozstrzygnięcia to urząd Łódź-Widzew został wskazany jako właściwy w kwestii wymiaru podatku za 2007 r.
Spółka zaskarżyła tę decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ale ten oddalił jej skargę. Stwierdził, że nie doszło do naruszenia przepisów o właściwości miejscowej. Przypomniał, że zgodnie z art. 18 par. 1 ordynacji, jeżeli w trakcie roku podatkowego nastąpi zdarzenie powodujące zmianę właściwości miejscowej organu podatkowego, to właściwym miejscowo pozostaje ten organ, który był właściwy w pierwszym dniu roku podatkowego lub okresu rozliczeniowego.
Tego samego zdania był NSA. Sędzia Jan Rudowski wyjaśnił, że z rozporządzenia ministra finansów w sprawie właściwości organów podatkowych (Dz.U. z 2005 r. nr 165, poz. 1371 ze zm.) wynika, iż organem podatkowym właściwym miejscowo w sprawach CIT dla podatników, którzy zmienili adres siedziby, jest organ właściwy według adresu siedziby w ostatnim dniu roku podatkowego, za który jest składane zeznanie. W związku z tym nie doszło do naruszenia właściwości i nie ma podstaw do unieważnienia decyzji urzędu – uznał NSA.
Sędzia Rudowski podkreślił, że podatnicy często zmieniają miejsce zamieszkania lub siedzibę, by utrudnić i skomplikować ustalenie, który organ podatkowy jest właściwy.
ORZECZNICTWO
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 13 sierpnia 2014 r., sygn. akt II FSK 1968/12. www.serwisy.gazetaprawna.pl/orzeczenia