Jednym z najważniejszych zadań urzędów skarbowych jest obsługa podatnika. Nie kończy się ona na sali obsługi, choć na pewno ta tradycyjna forma kontaktu z podatnikiem będzie znowu ważna, gdy opadną restrykcje - pisze Agnieszka Tałasiewicz partner zarządzający Kancelarią EY Law, lider zespołu postępowań podatkowych i sądowych w EY Doradztwo Podatkowe

Wypełnianie zobowiązań podatkowych wiąże się niestety nie tylko z samą powinnością zapłaty podatku, ale obejmuje przygotowywanie i składanie wielu, często rozbudowanych raportów i formularzy. Jeśli już państwo decyduje się na rozbudowę raportowania podatkowego, to bierze na siebie zobowiązanie do tego, żeby dane składane przez podatników były faktycznie wykorzystywane, a nie piętrzyły się na stosach nieprzetworzonych dokumentów. W tym zakresie wydaje się, że urzędom udaje się sprostać pokładanym w nich oczekiwaniom. Choć spadła liczba urzędników, a wzrosła liczba podatników oraz generowanych przez nich formularzy –średni czas przetworzenia dokumentu nie uległ rażącemu wydłużeniu. I to mimo wprowadzanych kilkukrotnie ograniczeń w dostępie do pracy w urzędzie dla samych urzędników.

Tegoroczny ranking zdaje się przy tym odzwierciedlać to, o czym mówi się często –czyli coraz większą złożoność prawa podatkowego. Nie tylko podatnicy, ale też urzędy potrzebują więcej czasu na analizę iprowadzenie postępowań podatkowych. Co istotne, nie widać pogorszenia jakości samych rozstrzygnięć.