Od 1 stycznia 2021 r. kasę online powinny stosować również punkty sprzedaży, które oferują pieczone kurczaki gotowe do spożycia oraz przechowują je w ladzie grzewczej. Są bowiem stacjonarnymi placówkami gastronomicznymi – stwierdził dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej w najnowszej interpretacji indywidualnej. W czerwcu ub.r. twierdził inaczej.
Od 1 stycznia 2021 r. kasę online powinny stosować również punkty sprzedaży, które oferują pieczone kurczaki gotowe do spożycia oraz przechowują je w ladzie grzewczej. Są bowiem stacjonarnymi placówkami gastronomicznymi – stwierdził dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej w najnowszej interpretacji indywidualnej. W czerwcu ub.r. twierdził inaczej.
Podatnik, który wystąpił o interpretację wyjaśnił, że pracownicy sklepu przygotowują kurczaki na miejscu, czyli oczyszczają mięso, marynują je, a następnie pieką w piecu konwekcyjno-parowym. Gotowy produkt jest przechowywany w ladzie grzewczej.
Podatnik podkreślił, że w sklepie nie ma możliwości zjedzenia posiłku. Sprzedaż odbywa się poza stoiskiem z ladą grzewczą – w kasach przy wyjściu ze sklepu.
Podatnik sądził, że nie musi stosować w tym celu kasy online, bo jego sklep nie jest placówką gastronomiczną.
Przypomnijmy, że od 1 stycznia 2021 r. obowiązek stosowania kas online dotyczy m.in. „usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo”.
To gastronomia
Dyrektor KIS był innego zdania. Przyznał, że art. 145b ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT, z którego wynika obowiązek stosowania kas online, nie odwołuje się do klasyfikacji statystycznych usług. Bazując pomocniczo na tych klasyfikacjach, stwierdził jednak, że usługi związane z wyżywieniem zostały ujęte w dziale 56 PKWiU, który obejmuje usługi związane z zapewnianiem pełnego wyżywienia przeznaczonego do bezpośredniej konsumpcji w restauracjach, włączając restauracje samoobsługowe i oferujące posiłki na wynos, z lub bez miejsc do siedzenia.
Nie jest przy tym istotny rodzaj obiektu serwującego posiłki, tylko to, że są one przeznaczone do bezpośredniej konsumpcji – podkreślił organ.
Dodał, że na prawidłową klasyfikację według PKWiU nie ma wpływu to, czy punkty sprzedaży znajdują się w miejscu ogólnodostępnym, czy znajdują się w nich stoliki i krzesła, czy jest toaleta, szatnia, klimatyzacja, ogrzewanie, czy dostępne są naczynia i sztućce, czy produkty są przeznaczone do spożycia na miejscu czy na wynos (np. pakowane w bibułki czy tekturowe pudełka).
Dlatego za bez znaczenia uznał to, że w sklepie nie ma możliwości zjedzenia oferowanych kurczaków, pieczonych na miejscu.
Fiskus zmienił zdanie
Inaczej dyrektor KIS stwierdził w interpretacji z 22 czerwca 2020 r. (sygn. 0113-KDIPT1-3.4012. 314.2020.1.ALN). Uznał wówczas, że nie są placówkami gastronomicznymi sklepy, w których sprzedaje się pieczone kurczaki, przyprawione i upieczone na miejscu przez pracowników i podawane z lady grzewczej, ale bez możliwości konsumpcji na terenie sklepu. Nie są to również punkty gastronomiczne – stwierdził wtedy.
Tej korzystnej dla podatników interpretacji nie można już obecnie odnaleźć w wyszukiwarce Ministerstwa Finansów (nadal jest wyświetlana przez Google).
Problem z ulgą
Może to być problemem dla podatników, którzy zasugerowali się treścią tej ubiegłorocznej interpretacji i nie zainstalowali u siebie kas online od 1 stycznia br. Jeżeli teraz je kupią, to nie skorzystają z ulgi na zakup takiego urządzenia (maksymalnie 700 zł).
Przypomnijmy, że obecnie ulga jest tylko na zakup kas online. Nie przysługuje przy nabyciu urządzenia z elektronicznym zapisem kopii. Co do zasady z preferencji nie można skorzystać przy wymianie urządzenia, z wyjątkiem sytuacji, gdy jest to wymuszone przepisami (czyli np. w placówkach gastronomicznych). Jednak i w tym przypadku jest to możliwe tylko wówczas, gdy urządzenie jest założone w terminie przewidzianym w przepisach.
Interpretacja indywidualna dyrektora KIS z 25 marca 2021 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.774. 2020.1.ISK
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama