Urzędnicy musieli zmienić swój sposób funkcjonowania i przejść w wielu przypadkach na zdalną obsługę podatników. Koronawirus nie zatrzymał jednak kontroli
Urzędnicy musieli zmienić swój sposób funkcjonowania i przejść w wielu przypadkach na zdalną obsługę podatników. Koronawirus nie zatrzymał jednak kontroli
Działania kontrolne były skierowane przede wszystkim na zwalczanie szarej strefy – wyjaśnia Ministerstwo Finansów, wskazując na ograniczenia wynikające z epidemii.
Z danych MF wynika, że w trzech pierwszych kwartałach mijającego roku Krajowa Administracja Skarbowa przeprowadziła prawie 1,6 tys. kontroli celno-skarbowych, a kwota ustaleń wyniosła 4,7 mld zł.
Z kolei kontroli podatkowych było niespełna 9,5 tys., podczas których wykryto uszczuplenia na ponad 2,6 mld zł. Natomiast w trakcie ponad 1,6 mln czynności sprawdzających wykazano kwotę uszczupleń na łączną kwotę niemal 4 mld zł.
Urzędnikom pomogły wdrożone już narzędzia analityczne i dostępne bazy danych. Korzystali też z Systemu Teleinformatycznego Izby Rozliczeniowej, zwanego w skrócie STIR. Od stycznia do listopada br. w ramach tego systemu zablokowano środki na 970 rachunkach bankowych na łączną kwotę 92,4 mln zł.
Podczas pandemii resort finansów wielokrotnie apelował o przychodzenie do urzędów tylko w wyjątkowych sytuacjach, gdy sprawy nie da się załatwić zdalnie. W połowie listopada wprowadzono nawet obowiązek zarezerwowania terminu spotkania z urzędnikiem. Obecnie więc można przyjść do urzędu tylko po wcześniejszej rezerwacji wizyty (na stronie Wizyta.online.podatki.gov.pl lub telefonicznie).
Wiele spraw można załatwić przez korzystanie z e-usług. Jak podaje MF, w tym roku do końca października skarbówka wydała ponad 160 tys. różnego rodzaju zaświadczeń w formie elektronicznej.
Podatnicy nie korzystali natomiast częściej niż dotychczas z usług Krajowej Informacji Skarbowej. Od stycznia do połowy grudnia infolinia KIS przeprowadziła 1,3 mln konsultacji telefonicznych. Dla porównania przez cały 2019 r. takich konsultacji było 1,7 mln. Spadła również liczba rozmów na czacie ‒ z 33,5 tys. w 2019 do 23 tys. w br. Podatnicy chętniej natomiast zadawali pytania e-mailowo. KIS udzieliła w ten sposób 73,4 tys. odpowiedzi, natomiast rok wcześniej ‒ ok. 45 tys.
Pandemia nie przyczyniła się do wzrostu liczby interpretacji indywidualnych. Do połowy grudnia dyrektor KIS wydał ich niespełna 19,5 tys. Dla porównania w całym 2019 r. zostało ich wydanych 21 tys.
Dużą popularnością cieszyła się natomiast nowość ‒ wiążące Informacje Stawkowe, o które można występować od 1 listopada 2019 r. Dyrektor KIS wydał ich 8,4 tys.
MF wielokrotnie zapełniało, że w czasie pandemii wnioski o udzielanie ulg w spłacie podatków są rozpatrywane w pierwszej kolejności, a urzędy skarbowe otrzymały zalecenia, by podchodzić do nich liberalnie.
W związku z tym do 16 grudnia 2020 r. naczelnicy urzędów skarbowych wydali 66 tys. pozytywnych decyzji przyznających ulgi w spłacie zobowiązań w odpowiedzi na wnioski, w których podatnicy powoływali się na okoliczności związane z pandemię. Dotyczyły one kwoty 5,3 mld zł.©℗
Podsumowanie działań KAS i KIS w 2020 r.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama