Fiskus boi się oszustów, więc uderza w uczciwe firmy

autor: Przemysław Molik01.07.2013, 07:12; Aktualizacja: 01.07.2013, 09:00
Podatki

Podatkiźródło: ShutterStock

Urzędy skarbowe utrudniają życie przedsiębiorcom, którzy chcą prowadzić biznes w wirtualnym biurze (oferującym adres i miejsce do pracy na przykład przez kilka godzin w tygodniu lub miesiącu). Kontrolują ich, odmawiają im nadawania NIP oraz zarejestrowania na potrzeby VAT.

wróć do artykułu

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Redakcja gazetaprawna.pl
Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
Polub Gazetaprawna.pl

Polecane

Reklama

Komentarze (37)

  • RobertS(2014-06-12 13:37) Zgłoś naruszenie 00

    No cóż szczerze powiem, że rozbieżność zdań w przypadku kwestii wirtualnych biur jest według mnie zatrważająca. Bycie "świeżym" przedsiębiorcom, uczenie się przez praktykę prowadzenia własnej działalności w dzisiejszych realiach biurokracji jest zmorą - ale jest oczywiste, że posiadanie takiego adresu rejestracyjnego dla przedsiębiorcy jest czymś wygodnym. Po co programiście tworzącemu indywidualne projekty wynajem całego lokalu ? Przecież może spotkać się z Klientem w "swojej" siedzicie, biurze. Nie potrzeba mu przecież całej przestrzeni. Nie rozumiem utrudniania życia przedsiębiorcom, nie podając przez US podstawy prawnej ! Przecież te wirtualne biura to nie klitki z małym okienkiem, a zarejestrowane firmy świadczące też inne usługi księgowości, prawne itp. Na koniec powiem tyle, kto zna problem utrudniania życia przez US w nadawaniu VAT i NIP dajcie znać na prv !

    Odpowiedz
  • Kacper(2014-06-12 13:33) Zgłoś naruszenie 10

    Jeżeli dostaliście odmowę nadania nr NIP ze względu na rejestrację w wirtualnym biurze napiszcie do mnie na priv. Mam rozwiązanie.

    Odpowiedz
  • Mylicie pojęcia(2014-05-30 14:00) Zgłoś naruszenie 01

    Co innego jest siedziba firmy a co innego miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Siedziba jest potrzebna tylko do wytwarzania papierologii dla Urzędu. A miejsce prowadzenia działalności to miejsce pod którym faktycznie prowadzi się działalność.
    Przy rejestracji firmy (NIP) należy podać tylko siedzibę firmy. Podanie miejsca prowadzenia działalności jest tylko do wiadomości Urzędu i tak naprawdę nic nie wnosi na gruncie kontaktów z US. Bo według prawa wszelkie kontakty z US są prowadzone tylko przez siedzibę firmy.

    Odpowiedz
  • proste myślenie(2014-03-10 11:43) Zgłoś naruszenie 00

    ale problem- adres zamieszkania jako miejsce zarejestrowania oraz ADRES KORESPONDENCJI jako drugi adres np wirtualnego biura... problem ??

    Odpowiedz
  • gosc(2013-09-30 14:13) Zgłoś naruszenie 20

    ależ głupoty wypisują przeciwnicy takich biur.. ciekawe ile z was wie, ze pod przykrywką fundacji Państwo ma własne Wirtualne Biura tz Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości :) otworzone ze środków UE... HIPOKRYZJA .
    W AIP zapewne nikt nie ma problemów...

    Odpowiedz
  • pit(2013-08-01 00:32) Zgłoś naruszenie 00

    a jeżeli nie mam tytułu do lokalu w którym mieszkam. Oczywiście tytułu w formie umowy. Np. mieszkam u teściów i tam de facto pracuje ale fizycznie nie mogę tu zarejestrować działalności? to co?
    a jak świadczę usługi u klientów? np sprzątam? i nie jest mi żadne biuro potrzebne? to co?
    Poza tym od kiedy to Urząd Skarbowy ma prawo oceniać czy ja potrzebuje tyle i tyle miejsca i czasu do mojej pracy aby mi odmawiać prawa

    Odpowiedz
  • zibi(2013-07-03 10:38) Zgłoś naruszenie 00

    To przykre ,że w moim kraju na wszystkich patrzy się jak na potencjalnych oszustów pytanie skąd to się bierze ?, czy ci wszyscy podejżliwi sadzą po sobie uważając ,że nikomu nie można ufać ?.
    Jak mamy zatrzymać młodych przedsiębiorczych by nie wyjeżdzali za granicę skoro na każdym kroku rzuca się im kłody pod nogi ?
    Ludzie tak dalej być nie może!, niech ktoś w końcu z rządzących się zastanowi czy Polska ma się stać krajem tylko starych ludzi ?.Już dzisiaj widok kobiety w ciąży na ulicy zaskakuje nawet naszego Prezydenta bo polki w ciąży można zobaczyć przeważnie w Anglii ,Irlandii itp.Róbcie więc tak dalej drodzy rządzący a niedługo w moim kraju już nie będzie kim rządzić .

    Odpowiedz
  • Ala(2013-07-03 08:16) Zgłoś naruszenie 00

    do 28 wr
    "tak, kontrolowaniem a nie ograniczaniem rejestracji firm"

    Tylko po co tracić czas i pieniądze na kontrole u podatnika, który zdążył już dokonać oszustw i nic tego nie cofnie, ani nie odzyska się pieniędzy jak można po prostu do tego niedopuścić np. poprzez uniemożliwienie rejestracji - chodzi o pojedyncze przypadki, podatnicy nie budzący wątpliwości nie powinni mieć problemu. Zresztą to o czym mówimy jest i tak na małą skalę bo mimo wszystko ogromnej liczbie oszustów udaje się zarejestrować, a wtedy pozamiatane.

    Odpowiedz
  • wr(2013-07-02 16:33) Zgłoś naruszenie 20

    tak, kontrolowaniem a nie ograniczaniem rejestracji firm. To jest właśnie to, pani urzędniczko Alu.

    Odpowiedz
  • Ala(2013-07-02 15:27) Zgłoś naruszenie 00

    do 24
    "Urząd skarbowy powinien zajmowac się kontrolowaniem"

    Dobrze, że ktoś to wreszcie przyznał bo wielu podatników raczej jest przeciwnych.

    Odpowiedz
  • Ala(2013-07-02 15:24) Zgłoś naruszenie 01

    A jak wg Ciebie można kontrolować rozliczanie się z podatków nie domniemując najpierw kto mógłby robić to nieprawidłowo. Przecież nikt nie typuje podmiotów do weryfikacji na chybił trafił. A jak podatnicy sobie nie życzą to można by nikogo nie kontrolować, ciekawe jak wtedy funkcjonowało by państwo.

    Odpowiedz
  • Zuzanna szybkieumowy.pl(2013-07-02 15:02) Zgłoś naruszenie 10

    iwa - firmę możesz założyć pod dowolnym adresem, możesz zarejestrować ją nawet pod adresem Prezydenta RP - i to przejdzie, bo masz system zakładania działalności on-line, a do wirtualnego biura fizycznie przychodzi człowiek

    Odpowiedz
  • wr(2013-07-02 14:35) Zgłoś naruszenie 00

    Ala , opowiadasz głupoty. Urząd skarbowy powinien zajmowac się kontrolowaniem, wymiar sprawiedliwości skazywaniem a policja szukaniem oszustów. Nie można ludziom ograniczać swobody działalności bo Ale domniema. Idąc Twoim tokiem myślenia, to powinniśmy wrócić do poprzedniego wieku, do czasów PRLu , gdzie w razie czego urząd skarbowy robił domiar tak sobie, dla zasady a każdy prowadzący działalność musiał prowadzić działąlność w określone przez uwczesne władze sposób i w okreslonym miejscu. Ostatnio miałem kontakty z Holendrami, którzy chcieli założyć działalność w Polsce. W końcu po zapoznaniu się z przepisani i przejściach przy rejestracji zrezygnowali i stwierdzili, że wolą założyć w Anglii i ewentualnie sprzedawać stamtąd produkty do Polski. Zastanów się, czy interesuje nas kompletna dominacja Urzędów Skarbowych w kwestii określania tego, jak mamy prowadzić działalność w Polsce? Czy przypadkiem urząd to nie jest od tego, żeby pomagac prowadzić działalność i kontrolować podatki a nie od okreslania, gdzie ktoś ma mieć działalność zarejestrowaną?

    Odpowiedz
  • Ala(2013-07-02 11:40) Zgłoś naruszenie 00

    Co do oszustów to racja, że gdziekolwiek by się zarejestrowali to ich tam nie będzie i trudno ich będzie namierzyć, ale powyższe komentarze są najprawdopodobniej zamieszczane przez "realnych" podatników, którzy naprawdę prowadzą jakąś działalność, więc nie do końca rozumiem w czym mają problem i dlaczego rejestrują się pod "wirtualnym adresem" i dlatego domniemuję, że jeżeli podmiot jest zarejestrowany pod właśnie takim adresem to jest duże prawdopodobieństwo, że może być oszustem podatkowym.
    Wiem, że w innych krajach jest to normalne, ale nikt nie wykorzystuje tego w takim stopniu jak u nas do dokonywania oszustw - może po prostu w innych krajach jeden człowiek nie może samodzielnie założyć wielu spółek z o.o. po jedyne 5.000 zł.

    Odpowiedz
  • wr(2013-07-02 11:10) Zgłoś naruszenie 00

    no to teraz zamiast rejestrować spółkę w wirtualnym biurze oszuści będa rejestrowali ją w stodole u chłopa, w piwnicy. Ich biuro będzie zamknięte na 4 spusty i nawet urząd skarbowy nie będzie w stanie doręczyć korespondencji. I będzie wtedy ok?
    Na całym świecie są wirtualne biura, ale jak to zwykle w Polsce bywa, urzędnicy chcą sobie ułatwic pracę i wolą zarejestrować komuś działalność w piwnicy. mają wtedy z głowy problem a i zrealizują zalecenia Ministerstwa Finansów.

    Odpowiedz
  • Ala(2013-07-02 07:52) Zgłoś naruszenie 00

    "Znam właściciela jednego z takich biur i oszuści stanowią zaledwie ok. 2% wszystkich jego klientów."

    Hmm, jeżeli właściciel biura ma taką wiedzę to mogłoby oznaczać, że jest jednym z nich :), ale jeżeli jeżeli jest uczciwym przedsiębiorcą wynajmującym "wirtualny adres" to na 100% NIE MA POJĘCIA ilu ma u siebie oszustów.

    do 19
    A dlaczego nie zgłosisz miejsca/miejsc gdzie faktycznie wykonujesz swoje usługi - jeżeli trudno je określić to wskaż adres zamieszkania i po kłopocie.
    Kto tu jest biurwą - to Ty chciałeś zgłosić "wirtualny adres" jako miejsce prowadzenia działalności żeby formalności stało się za dość a naprawdę siedzisz z laptopem w parku...

    Odpowiedz
  • pol anka(2013-07-01 23:40) Zgłoś naruszenie 00

    fiskus ma kłopot z zdefiniowaniem pojęcia "miejsce prowadzenia działalności gospodarczej", a czy to tylko wina tej instytucji. Chyba nie, pozostaje do rozwiązania problem komunikacji z podmiotem gospodarczym. Klasyczna triada jedność miejsca, czasu i akcji została zachwiana, żądamy uelastycznienia gorsetu przedsiębiorczości. Ale należy pamiętać, medal ma dwie strony. Dla jednych przestrzeganie prawa, legalizm to świętość, dla drugich, patrz Bank Watykański, tylko okazja do zrobienia wielkich pieniędzy. Bo największe pieniądze powstają wbrew prawu, niestety

    Odpowiedz
  • programmer(2013-07-01 23:32) Zgłoś naruszenie 20

    pracuje jako progamista-freelancer. głównie dla klientów z UK. Chciałem zarejestrować DG, ale poległem na VAT-UE. Biurwa w US powiedziała, że to nie jest faktyczny adres wykonywania mojej DG, a jedynie adres do korespondencji. Generalnie mnie to nie boli, dalej pracuje na "umowie śmieciowej" i płacę 9% zaliczki.

    Odpowiedz
  • xyz(2013-07-01 22:44) Zgłoś naruszenie 00

    bdkm to zlodzieje

    Odpowiedz
  • Free(2013-07-01 20:43) Zgłoś naruszenie 40

    Jak tak dalej pójdzie to niedługo nie będzie kogo kontrolować bo fiskus wykończy wszystkie firmy płacące legalnie podatki i zatrudniające pracowników. Niestety Ci urzędnicy podejmujące tak nieracjonalne decyzje nie widzą że świat się zmienia, ludzie stają bardziej mobilni, rynek się do tego dostosowuje ale niestety nie oni.

    Znam właściciela jednego z takich biur i oszuści stanowią zaledwie ok. 2% wszystkich jego klientów.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane