W związku z nadchodzącymi mistrzostwami Euro 2012 producenci wykorzystują okazję, aby promować swoje produkty. W tym celu dodają do nich różnego rodzaju gratisy, np. w postaci flag. To z kolei ma swoje konsekwencje w prowadzonych księgach rachunkowych.
Aleksandra Motławska, biegły rewident, z HLB M2 Audyt wyjaśnia, że jeśli jednostka zakupiła flagi przed akcją promocyjną. W celu ich wydania (dołączenia) jako gratisy wraz ze sprzedanymi produktami należy ująć je do tego czasu w ewidencji magazynowej na koncie towary (koszt bezpośredni związany z przychodem). Zgodnie z zasadą współmierności kosztów z przychodami jednostka ujmie dane zapasy towarów w koszty (koszty operacyjne) w miesiącu, w którym zarejestrowana będzie sprzedaż produktów, do których dołączy gratisy w postaci flag.
– Ujęcie w księgach kosztów zakupu flag nastąpi na podstawie faktury VAT sprzedaży produktów, do których będą one dołączone – mówi nasza rozmówczyni.