1,8 mld zł ma wpłynąć do budżetu w 2012 roku z tytułu podatku od kopalin
Podatek od wydobycia niektórych kopalin powinien być ujmowany jako techniczny koszt wytworzenia produktu. Takie stanowisko prezentuje również Ministerstwo Finansów.
Podatek od wydobycia niektórych kopalin powinien być ujmowany jako techniczny koszt wytworzenia produktu. Takie stanowisko prezentuje również Ministerstwo Finansów.
W piśmie skierowanym 23 marca 2012 r. do KGHM Polska Miedź SA resort wskazuje, że przy ujęciu tego podatku zgodnie z ustawą z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2009 r. nr 152, poz. 1223 z późn. zm.) należy uwzględnić, że podstawę opodatkowania stanowi ilość miedzi oraz srebra zawarta w wyprodukowanym koncentracie lub w urobku rudy miedzi. Tak jest w przypadku, gdy podatnik nie produkuje koncentratu z wydobytego urobku. Obowiązek podatkowy powstaje w dniu wyprodukowania koncentratu z wydobytego przez podatnika urobku rudy miedzi lub w dniu wydobycia urobku.
Podatnik jest zobowiązany, bez wezwania, do obliczania i wpłacania daniny na rachunek właściwej izby celnej za miesięczne okresy rozliczeniowe. Należy to uczynić w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.,
Departament Rachunkowości Ministerstwa Finansów wyjaśnia, że ze względu na to, iż podatek uzależniony jest od ilości miedzi oraz srebra zawartej w wyprodukowanym koncentracie lub w urobku rudy miedzi, powinien zostać uznany za element kosztu wytworzenia produktu. Zgodnie bowiem z art. 28 ust. 3 ustawy o rachunkowości koszt wytworzenia produktu obejmuje m.in. koszty pozyskania i przetworzenia związane bezpośrednio z produkcją i inne koszty poniesione w związku z doprowadzeniem produktu do postaci i miejsca, w jakich się znajduje w dniu wyceny.
W konsekwencji – według Ministerstwa Finansów – podatek od kopalin należałoby ewidencjonować w jednostkach stosujących przepisy ustawy o rachunkowości – jako koszt wytworzenia produktu.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama