To, że gmina jest specyficznym podatnikiem VAT, nie powinno wpływać na ograniczenie odliczenia w sytuacjach, w których podatek naliczony w niewielkim stopniu pozostaje z czynnościami opodatkowanymi VAT.
Dlatego gmina – jak podkreśla Marcin Zawadzki, ekspert w Ernst & Young – może częściowo odliczyć VAT od kosztów utrzymania urzędu gminy. Stanowisko to zostało potwierdzone przez dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji nr ILPP1/443-1011/11-4/MS.
Specyfika działalności gminy powoduje, że w większości przypadków prowadzi ona trzy rodzaje działalności: działalność opodatkowaną VAT, działalność zwolnioną z VAT oraz działalność pozostającą poza zakresem opodatkowania VAT.
– Taka struktura sprzedaży realizowanej przez gminę powoduje, że część VAT od zakupów powinna podlegać odliczeniu. Problemem jest jednak określenie jego proporcji – wskazuje Marcin Zawadzki.
Według eksperta najlepszym przykładem aktywa trwałego, które jest wykorzystywane do prowadzenia wszystkich wymienionych rodzajów działalności, jest budynek urzędu gminy.
Jeśli jest ona w stanie określić w sposób racjonalny i obiektywny, jaka część np. usług telefonicznych służy prowadzeniu działalności opodatkowanej VAT, to podatek naliczony od tej części usług podlega odliczeniu. Jeśli jednak gmina nie ma możliwości określenia związku usług telefonicznych z daną działalnością, to zasadne jest odliczanie VAT od takiego zakupu na podstawie współczynnika VAT, kalkulowanego na podstawie obrotu deklarowanego przez gminę.