To, że gmina jest specyficznym podatnikiem VAT, nie powinno wpływać na ograniczenie odliczenia w sytuacjach, w których podatek naliczony w niewielkim stopniu pozostaje z czynnościami opodatkowanymi VAT.
To, że gmina jest specyficznym podatnikiem VAT, nie powinno wpływać na ograniczenie odliczenia w sytuacjach, w których podatek naliczony w niewielkim stopniu pozostaje z czynnościami opodatkowanymi VAT.
Dlatego gmina – jak podkreśla Marcin Zawadzki, ekspert w Ernst & Young – może częściowo odliczyć VAT od kosztów utrzymania urzędu gminy. Stanowisko to zostało potwierdzone przez dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji nr ILPP1/443-1011/11-4/MS.
Specyfika działalności gminy powoduje, że w większości przypadków prowadzi ona trzy rodzaje działalności: działalność opodatkowaną VAT, działalność zwolnioną z VAT oraz działalność pozostającą poza zakresem opodatkowania VAT.
– Taka struktura sprzedaży realizowanej przez gminę powoduje, że część VAT od zakupów powinna podlegać odliczeniu. Problemem jest jednak określenie jego proporcji – wskazuje Marcin Zawadzki.
Według eksperta najlepszym przykładem aktywa trwałego, które jest wykorzystywane do prowadzenia wszystkich wymienionych rodzajów działalności, jest budynek urzędu gminy.
Jeśli jest ona w stanie określić w sposób racjonalny i obiektywny, jaka część np. usług telefonicznych służy prowadzeniu działalności opodatkowanej VAT, to podatek naliczony od tej części usług podlega odliczeniu. Jeśli jednak gmina nie ma możliwości określenia związku usług telefonicznych z daną działalnością, to zasadne jest odliczanie VAT od takiego zakupu na podstawie współczynnika VAT, kalkulowanego na podstawie obrotu deklarowanego przez gminę.
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama