Celnicy zapowiadają, że osoby wysyłające kilkakrotnie to samo zgłoszenie do systemu Celina będą karani za utrudnienie kontroli celnej mandatem jak za wykroczenie skarbowe. Przedsiębiorcy zwracają uwagę, że dublują zgłoszenia celne nie ze złośliwości, tylko z powodu złego funkcjonowania systemu Celina.
Po wysłaniu deklaracji użytkownik Celiny powinien otrzymać komunikat PWK1, o ile to zgłoszenie celne zostało przyjęte w systemie. Po otrzymaniu komunikatu musi tylko poczekać, aż system wygeneruje komunikaty: nadanie numeru OGL, POD (powiadomienie o długu) oraz PZC (poświadczenie zgłoszenia celnego). Gdy wszystko działa prawidłowo, nie ma możliwości wysłania ponownie tego samego zgłoszenia. Jednak podczas dość częstych awarii Celiny przychodzą komunikaty o odrzuceniu zgłoszenia celnego zamiast o nadaniu numeru.
– Wówczas normalnym sposobem postępowania jest skopiowanie zgłoszenia celnego (zmienia się wówczas automatycznie niepowtarzalny numer własny zgłoszenia) i jego ponowne wysłanie – tłumaczy Marek Jaworski, przedsiębiorca z Gdańska.
Niestety zdarza się, że system przyjmuje zgłoszenie, które najpierw odrzucił. Wówczas powstaje kłopot, jeżeli w międzyczasie zostało już zarejestrowane ponownie wysłane zgłoszenie, ponieważ istnieją dwa zgłoszenia celne dotyczące tego samego towaru, co utrudnia odprawę celną.
Przedsiębiorcy twierdzą, że system Celina się zawiesza; procedura awaryjna wprowadzana jest po kilku godzinach od awarii; komunikaty potwierdzające przyjęcie zgłoszenia nie docierają do nich
Zdaniem Zbigniewa Liptaka, starszego menedżera z Ernst & Young, przedsiębiorcy ze względów biznesowych nie mogą czekać z dokonaniem zgłoszenia celnego, ponieważ za niedostarczenie towaru w terminie ponoszą finansowe konsekwencje, np. płacą kary umowne. Zapewnienie szybkości obrotu było powodem, dla którego powstał system Celina. Z tego powodu importerzy nie powinni ponosić konsekwencji wadliwości systemu.
Zarówno w interesie celników, jak i przedsiębiorców jest polubowne rozwiązanie tego problemu, a karanie nie jest najlepszą drogą. Służba celna nie powinna doprowadzać do sytuacji, że przedsiębiorcy ze strachu przed konsekwencjami będą zwlekać z dokonywaniem zgłoszeń celnych.