Marek Gutraj - Od 1 stycznia 2011 r. minister finansów chce połączyć dwa poznańskie urzędy skarbowe – Śródmieście i Wildę. Pracownicy uważają, że takie zmiany nie mogą być wprowadzane rozporządzeniem, lecz ustawą.
Od 1 stycznia Urząd Skarbowy Poznań-Śródmieście ma być połączony z Urzędem Skarbowym Poznań- -Wilda. Jak pracownicy śródmiejskiego urzędu odbierają te plany Ministerstwa Finansów?
Nie rozumiemy, dlaczego w czasach kryzysu finansów publicznych, poszukiwania oszczędności oraz podnoszenia stawek podatku od towarów i usług drugi pod względem rentowności urząd skarbowy w Wielkopolsce ma ulec likwidacji. Tym bardziej że od czasów powstania urzędów skarbowych żadna likwidacja nie miała miejsca, wręcz przeciwnie, zapadały decyzje dotyczące jedynie tworzenia nowych jednostek. Dlaczego więc US Poznań-Śródmieście ma być wyjątkiem?
Resort finansów uzasadnia swoją decyzję m.in. tym, że obciążenie pracą w US Poznań-Śródmieście nie jest duże.
Obecnie przyjęte kryterium otwarty obowiązek podatkowy dla miernika obciążenia pracą nie jest obiektywne i nie odzwierciedla rzeczywistego obciążenia pracą. W praktyce nie jest stosowany jednolity sposób postępowania przy zamykaniu lub otwieraniu obowiązku podatkowego. Ponadto zasadniczy wpływ ma też specyfika podatników. Zyskują urzędy obsługujące tzw. sypialnie miasta, gdzie kontakt z podatnikiem ogranicza się jedynie do obsługi zeznania rocznego (podatnicy nieprowadzący działalności gospodarczej). Na terenie naszego urzędu sytuacja jest diametralnie różna. Charakter obsługiwanych podatników jest znacznie bardziej skomplikowany. To na terenie Śródmieścia koncentrują się siedziby podmiotów gospodarczych. Z przeciętnym Kowalskim nie ma tyle pracy co z dużą firmą. Tymczasem przyjęte kryterium otwartego obowiązku podatkowego tego nie różnicuje. Ponadto obsługujemy 75 proc. wszystkich kancelarii notarialnych w Poznaniu oraz znajdujemy się na pierwszym miejscu pod względem liczby prowadzonych postępowań o przestępstwa i wykroczenia skarbowe.
Czy możecie państwo obsługiwać nowych podatników?
Tak. Jesteśmy gotowi do obsługi nowych podatników, w przypadku gdy zamiast likwidacji urzędu zostanie podjęta decyzja o poszerzeniu jego terytorialnego zasięgu. Powinno to jednak nastąpić po uwzględnieniu wtórnej, kompleksowej weryfikacji kryterium otwartego obowiązku podatkowego we wszystkich urzędach w Wielkopolsce.
A co z właściwością urzędu po reorganizacji? Według ministerstwa po połączeniu obu urzędów – Śródmieścia i Wildy – z automatu nowym urzędem właściwym dla podatników będzie Wilda.
Tę kwestię trzeba uregulować, zwłaszcza w rozpoczętych, a niezakończonych na dzień zmiany właściwości organu, postępowań kontrolnych, podatkowych, egzekucyjnych czy karnych skarbowych. Wydaje się więc, że w takim przypadku zmiana organu właściwego do prowadzenia rozpoczętych już postępowań kontrolnych i podatkowych wymaga uregulowania w formie ustawy, podobnie jak uregulowano tę kwestię w art. 31 ustawy z 27 czerwca 2003 r. o utworzeniu wojewódzkich kolegiów skarbowych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizację jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych w okresie powstawania wyspecjalizowanych urzędów skarbowych. W przeciwnym razie obawiamy się, że np. decyzje wydawane od 1 stycznia 2011 r. przez naczelnika US Poznań-Wilda mogą się stać dla podatników podstawą składania wniosków o stwierdzenie nieważności tych decyzji. Istnieje zatem duże ryzyko powstania luki prawnej, która w niedalekiej przyszłości będzie wykorzystywana na niekorzyść Skarbu Państwa.