Podatniczka planuje zlikwidować prowadzoną od trzech lat firmę. Wie, że musi sporządzić remanent likwidacyjny do celów rozliczenia podatku dochodowego i VAT.
– O czym muszę pamiętać, robiąc inwentaryzację – pyta pani Katarzyna z Radomia.
Na podstawie art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 51, poz. 307 z późn. zm.) podatnik sporządza inwentaryzację (inwenturę) na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadów oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, niebędących środkami trwałymi. Paweł Małecki, doradca podatkowy z Kancelarii Doradztwa Podatkowego Pama, podkreśla, że z przepisów wprost wynika, że nie ujmuje się w inwenturze sporządzanej dla celów podatku dochodowego środków trwałych. Ich obecność w dniu likwidacji nie wpływa w ogóle na ryczałtowy podatek dochodowy.
– Środki trwałe na inwenturze mogą się pojawić wtedy, gdy sporządzamy drugi spis towarów, tym razem dla celów VAT – zauważa Paweł Małecki.
Ekspert dodaje, że zgodnie z art. 14 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnicy tego podatku zobowiązani są sporządzić na dzień likwidacji inwenturę towarów posiadanych przez podatnika w tym dniu, jeśli przy ich zakupie istniało prawo do odliczenia VAT naliczonego. Zatem podatnik zwolniony z VAT takiej inwentury nie sporządza.
– Towarem w rozumieniu przepisów tej ustawy są również środki trwałe. O ile jednak towary na inwenturze sporządzanej dla celów podatku dochodowego wyceniamy według cen nabycia, to towary dla celów VAT wyceniamy według ceny rynkowej w dniu likwidacji – przypomina Paweł Małecki.
Jego zdaniem dodatkowo na inwenturze tej naliczamy VAT należny i wykazujemy go w kolejnej rubryce. Podatek ten będzie rozliczony w deklaracji VAT, natomiast zbywając te towary objęte inwenturą, w ciągu 1 roku od dnia likwidacji nie naliczamy VAT. Korzystają one wtedy ze zwolnienia z tego podatku.
PRZYKŁAD
Rozliczenie komputera w remanencie dla celów podatku od towarów i usług
W dniu likwidacji podatnik posiadał wyłącznie komputer stanowiący środek trwały nabyty za 4 tys. zł sześć lat temu. Podatnik odliczył VAT przy zakupie.
W opisanej sytuacji nie wykazuje komputera na inwenturze dla celów podatku dochodowego. Ma ona wartość zero. Ponieważ wartość rynkowa tego komputera w dniu likwidacji wynosi 300 zł netto (według wyceny podatnika), ujmuje jedną pozycję na inwenturze dla celów VAT:
● 300 zł – komputer netto
● 66 zł – VAT należny 22 proc.
● 366 zł – wartość brutto