Reklamy zachęcają do kupna aut przed końcem roku, aby skorzystać z odliczenia VAT. Resort finansów nie zdąży z wprowadzeniem ograniczeń w odliczeniu podatku od 2010 roku. Z zakupami nie trzeba się spieszyć, odliczenie VAT będzie możliwe przez osiem miesięcy.
Reklamy zachęcają do kupna aut przed końcem roku, aby skorzystać z odliczenia VAT. Resort finansów nie zdąży z wprowadzeniem ograniczeń w odliczeniu podatku od 2010 roku. Z zakupami nie trzeba się spieszyć, odliczenie VAT będzie możliwe przez osiem miesięcy.
Kup samochód przed końcem roku, a skorzystasz na odliczeniu VAT od tego zakupu. To reklamy, które co dzień zachęcają do wydania pieniędzy na nowe auto. Chwyt reklamowy być może dobry, tylko nie do końca prawdziwy. Prawdą jest, że Ministerstwo Finansów planuje wprowadzić zakaz odliczania VAT od kupna pojazdów i paliwa do nich na trzy lata. Kłopot w tym, że na takie ograniczenie zgodę musi wyrazić Unia Europejska, a dokładnie Komitet ds. VAT. I taką zgodę wyraził, ale tylko na wprowadzenie zakazu odliczania VAT od paliwa. Co do zakupu samochodów decyzja jeszcze nie zapadła. Strona polska złożyła w tej sprawie wniosek, tyle tylko że na jego rozpatrzenie Komitet ma osiem miesięcy od jego złożenia. Jeśli termin ten zostanie wykorzystany i Komitet zgodzi się na wprowadzenie zakazu, zmiany w odliczaniu VAT od kupna aut – uwzględniając również proces legislacyjny – zostaną wprowadzone najwcześniej w połowie przyszłego roku, co zresztą potwierdziło nam Ministerstwo Finansów. Zatem na zakupy samochodów z odliczeniem VAT podatnicy mają nie dwa, lecz prawie osiem miesięcy.
W najbliższym czasie nie czekają nas zmiany zasad odliczania VAT związanego z zakupem czy leasingiem samochodów oraz paliwa do ich napędu. Jak podkreśla Jerzy Martini, doradca podatkowy w Baker & McKenzie, aktualne pozostaną konsekwencje wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Magoora (C-414/07) z 22 grudnia 2008 r.
– Nadal nabywanie aut typu kratki będzie z punktu widzenia kosztów prowadzenia działalności gospodarczej rozwiązaniem optymalnym – stwierdza Jerzy Martini.
Dodaje, że mimo wielomiesięcznych prac podjętych przez MF, które miały na celu wprowadzenie ograniczeń w prawie do odliczenia podatku, wciąż nie wiadomo, czy prawa podatników zostaną ograniczone. Mimo że z decyzji tej zadowoleni są podatnicy, gdyż nie zwiększy się koszt prowadzenia biznesu, to niepokoi brak stabilności.
– Podatnicy powinni mieć jasność, czy tego typu zmiany mają być wprowadzone w najbliższym czasie. W przeciwnym wypadku trudno jest prowadzić racjonalną politykę zakupową w odniesieniu do floty samochodowej – komentuje Jerzy Martini.
Firmy motoryzacyjne wykorzystały doniesienia o nadchodzącej nowelizacji ustawy o VAT i dostosowały swoje oferty pod kątem rozszerzenia asortymentu pojazdów, których parametry pozwalają na pełne odliczenie VAT. Według Anny Drabik, asystenta podatkowego w BDO, w związku z wyrokiem ETS w sprawie Magoora MF informowało o zmianach, zgodnie z którymi przy zakupie wszystkich samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony firma mogłaby odliczyć 60 proc. VAT, ale nie więcej niż 6 tys. zł. Obecnie ograniczenie to dotyczy wyłącznie samochodów osobowych o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, natomiast dla samochodów z kratką możliwe jest pełne odliczenie podatku.
– Kup samochód bez VAT – z jednej strony slogan reklamowy, a z drugiej, czynnik nakręcający koniunkturę branży motoryzacyjnej. Ograniczanie ulgi od zakupu samochodów wykorzystywanych do działalności gospodarczej nie jest racjonalnym rozwiązaniem w obecnej sytuacji gospodarczej – ocenia Anna Drabik.
Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy w Kancelarii Kolibski Nikończyk Dec & Partnerzy, mówi, że Unia wydała zgodę na razie tylko na zawieszenie prawa do odliczenia VAT przy nabyciu paliw, jednak wobec braku zgody rządu na jego wprowadzenie ograniczenie to nie będzie stosowane.
– Nie ma podstaw, by spieszyć się z zakupem samochodów. Jednak wniosek Polski o prawo do zawieszenia odliczenia VAT przy nabyciu samochodów nadal jest rozpatrywany – wyjaśnia Andrzej Nikończyk.
Wskazuje, że brak wprowadzenia ograniczeń, na które zgodziła się UE od 2010 roku, nie oznacza, że nie zostaną one wprowadzone w trakcie 2010 roku lub później – do 2012 roku, np. w związku z trudną sytuacją budżetu. Jeśli będzie zgoda na zawieszenie odliczenia VAT przy nabyciu pojazdów, oba ograniczenia mogą być wprowadzone jednocześnie.
Na wprowadzenie ograniczeń w odliczaniu VAT od aut i paliwa do nich musi zgodzić się Unia. Zdaniem Anny Drabik MF uzyskało zgodę UE na zastosowanie przepisów przejściowych w zakresie dostosowania polskich przepisów, jednak resort odkłada wprowadzenie stosownej nowelizacji w tym zakresie. Teoretycznie ograniczenie to powinno obowiązywać od 1 stycznia 2010 r., lecz do dziś resort nie przedstawił projektu zmiany ustawy.
Z kolei Bartosz Bogdański, ekspert podatkowy w firmie doradczej MDDP, uważa, że obecnie nie ma podstaw do wprowadzenia ograniczenia w zakresie odliczenia VAT przy nabyciu samochodów z kratką. Polska wystąpiła do Komisji Europejskiej o zastosowanie środka specjalnego w tym zakresie na podstawie art. 395 Dyrektywy 112, jednak procedura jeszcze trwa.
– Wniosek Polski zostanie przedstawiony Radzie Unii Europejskiej, która podejmie decyzję, czy zezwolić Polsce na wprowadzenie ograniczenia odliczalności VAT przy nabyciu niektórych samochodów ciężarowych (w tym tzw. samochodów z kratką). Decyzja musi zapaść jednomyślnie, co oznacza konieczność wyrażenia zgody na te zmiany w prawie polskim przez wszystkie kraje członkowskie – tłumaczy Bartosz Bogdański.
Podaje też, że procedura powinna zakończyć się w terminie ośmiu miesięcy od daty otrzymania wniosku przez Komisję.
– Zezwolenie na wprowadzenie środków specjalnych może być udzielone tylko, jeżeli ma to na celu uproszczenie poboru VAT lub zapobieganie niektórym formom uchylania się od opodatkowania lub unikania opodatkowania. Zatem Rada powinna podjąć decyzję zgodną z wnioskiem Polski, tylko jeżeli stwierdzi istnienie przynajmniej jednej z tych przesłanek – podsumowuje nasz rozmówca z MDDP.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama