Urzędy skarbowe nie wypełnią PIT za podatników

autor: Eliza Polakowska20.10.2009, 03:00; Aktualizacja: 21.10.2009, 13:55

Polskie Stronnictwo Ludowe chce wprowadzić zasadę, aby roczne zeznania PIT za podatników wypełniały urzędy skarbowe. Te ostatnie twierdzą, że nie zdołają tego zrobić.

wróć do artykułu

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Redakcja gazetaprawna.pl
Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
Polub Gazetaprawna.pl

Polecane

Reklama

Komentarze (22)

  • realista(2009-10-21 20:52) Zgłoś naruszenie 00

    DO aaa - bredzisz i nawet o tym nie wiesz. Taki sam z Ciebie geniusz jak ci zafajdani wszystkowiedzący politycy, którzy nas uszczęśliwiają co i rusz dając dowód jakimi kompletnymi dyletantami są praktycznie we wszystkim. Sami teoretycy. Nie wiedzą ci geniusze jednak, że najlepszą weryfikacją każdej teorii jest możliwość zastosowania w praktyce.
    Jeden tylko przykład - o jakich "zaliczkach i wszystkich innych" piszesz szanowny aaa? Wiesz? Na pewno nie wiesz bo gdybyś wiedział/a, to nie pisałbyś nic takiego. O jakim kodzie pocztowym bredzisz? Mieszkać możesz w Pcimiu, a pracować w Pierdzewie i twój wydumany system zgłupieje.
    I tacy dyletanci właśnie wymyślają takie bzdury.
    A tak naprawdę ludeczkowie, to zbliżają się kolejne wybory i trzeba rzucić jakiś żer motłochowi by się mu przypodobać, a wy dajecie się na to nabrać?

    Odpowiedz
  • skarbona(2009-10-21 19:52) Zgłoś naruszenie 00

    A dlaczego podatnicy nadal nie mogą tego robić sami za siebie? Kolejna burza w szklance wody? Temat zastępczy?

    Odpowiedz
  • xxx(2009-10-21 18:56) Zgłoś naruszenie 00

    aaa, a Ty wiesz co to znaczy samoobliczenie podatku ? Odpierniczcie się od "urzedasów" - czepcie się notariuszy. "Urzędas" - gość po prawie ze średnią 4,5 bez układów. Notariusz - gość po prawie ze średnią 3,0 z układami.
    może zarobki porównajmy w slużbie cywilnej w Danii i Polsce - od tego zacznijmy.

    Odpowiedz
  • bbb(2009-10-21 09:23) Zgłoś naruszenie 00

    Tylko i wyłącznie podatnik powinien rozliczać swój PIT, aby wiedzieć ile podatku płaci i zadać sobie i swojemu przedstawicielowi w parlamencie pytanie - na co idą te wszystkie pieniądze?

    Odpowiedz
  • PAt(2009-10-20 18:16) Zgłoś naruszenie 00

    zus wypełnia część dokumentów (DRA, ZFA, ZWUA, ZWPA, ZZA, ZUA) za płatników ponadto robi korekty z urzędu dlaczego US nie może jakieś święte krowy ci pracownicy fiskusa ?

    Odpowiedz
  • aaa(2009-10-20 13:24) Zgłoś naruszenie 00

    Panie Bogumile czy Dania, Estonia, Słowenia nie są wystarczająco europejskie aby uznać je za "inne kraje Unii" ?
    eKi: problemy są czymś z czym się walczy a nie gloryfikuje i pielęgnuje. Wrócę do przykładu który sobie upodobałem. Zaimplementowanie zmian podatkowych chyba nie jest bardziej skomplikowane niż zmieniające się taryfy i promocje w sieciach komórkowych, zmieniające się oprocentowanie i opłaty w systemach bankowych, przy tych przykładach zmiany podatkowe wydają się wyjątkowo stabilne.
    Sprowadzając dyskusję do kasy i problemów we wdrożeniu systemu, wyobrażam sobie jak operator komórkowy zatrudnia 5 mln telefonistek notujących i łączących, 1mln księgowych które zliczają połączenia i porównują z zestawieniami połączeń otrzymanymi od klientów. A rzecznik tej firmy mówi, że nie ma możliwości aby sami to wyliczali i wysyłali do klientów bo będą musieli zatrudnić kolejne 500 tyś osób a z uwagi na oszczędności nie mogą sobie pozwolić na zaawansowany system komputerowy. Czy tak jest taniej i lepiej, absurd prawda ? A tak właśnie działa US. Dobrej zabawy.

    Odpowiedz
  • xxxxxx(2009-10-20 13:03) Zgłoś naruszenie 00

    A dlaczego pracodawcy MUSZĄ ???!!! Pracodawcy tez będą musieli zatrudniać dodatkowo osoby do rocznych rozliczeń i ponosić dodatkowe koszty .Urzędnicy skarbowi podnoszą rwetes ,chcą oszczędzć na sobie.A ,że pracodawcy są zobowiązani , bo przewiduje nowela ustawy ,to muszą???!!!

    Odpowiedz
  • M.J.(2009-10-20 13:01) Zgłoś naruszenie 00

    To tak, jakby rzeźnika poprosić o opiekę nad zwierzyną rzeźną. Podejrzewam, że system ZAWSZE myliłby się na niekorzyść podatnika. Ile znamy takich spraw, chociaż, do tej pory, rozliczaliśmy się sami? Pozdrawiam.

    Odpowiedz
  • Bogumił Ciborowski(2009-10-20 12:26) Zgłoś naruszenie 00

    Jeżeli wszystko jest dla PSL i niektórych internautów takie proste, to dlaczego na podobny pomysł nie wpadły dotąd inne kraje Unii Europejskiej, np. Francja?
    Jak długo będzie istniał podatek osobisty oraz towarzyszyć mu będą jakieś ulgi. tak długo urzędy skarbowe nie będą mogły wyręczać obywateli od tej powinności. Koniec i kropka.

    Odpowiedz
  • eKl(2009-10-20 12:25) Zgłoś naruszenie 00

    Do aaa
    Popieram Twój pomysł w całej rozciągłości, ale i tak rozbawiłeś mnie jak nikt inny.
    Zapominasz o kilkunastu milionach drobnych problemów, które kładą wszystko na łopatki. Systemy w skarbówce, robione przez profesjonalne firmy są zawodne bardziej niż paczka zapałek w czasie ulewy, działania które wykonuje sam jeden urząd (niech będzie że 100.000 podatników) jest uzależniony rok rocznie od ciągle ale to ciągle zmieniających się przepisów, których cyrowa implementacja zajmuje millennia ;-) Kolejna rzecz - wszystkie info na podstawie, których urzędasy miałby "robić pita" musiałby być przesyłane w postaci elektronicznej (dodatkowe koszty wprowadzenia dla pracodawcy) a zobacz jak wygląda e-deklaracja (chyba? składanie rozliczenia via internet).

    Masz rację - dla mnie pomysł - us rozlicza jest ok. Tylko jakoś sztab wcale niegłupich ludzi ciągle coś knoci i prostej rzeczy nie potrafi wprowadzić w życie. Znaczy się albo wszyscy to skończeni debile albo, co bardziej realne - "kasa misiu, kasa" jest przeszkodą.

    Odpowiedz
  • aaa(2009-10-20 11:40) Zgłoś naruszenie 00

    w Danii, Estonii, Słowenii jak wynika z załącznika do tekstu, możliwy jest system który opisałem... więc to nie jest nierealne, to jest tylko kwestia chęci.

    Odpowiedz
  • Maja(2009-10-20 11:34) Zgłoś naruszenie 00

    A może by tak wreszcie nie tylko myśleć i szkolić w niepotrzebnych kursach i aktywizacyjnych, ale również zacząć ich zatrudniać do takich prac. Jest ich ok. 750 w wieku produkcyjnym i zdolnych do pracy i z tego 1/3 ma wykszt. które pozwoliłoby po odpowiednim doszkoleniu pracować w US. Niestety UP nie jest w ogóle zainteresowany żadną formą ich aktywizacji. Wolą robić najprostszą robotę i nie pchać się w bardziej skomplikowane zadania. Taki PIT naprawdę nie jest tak trudno wprowadzić. Oczywiście trzeba mieć wiedzę podatkowo- skarbową. Ale tego się nikt nie nauczy bez praktyki. Niech wreszcie decydenci w tym kraju zaczną myśleć o niepełnosprawnych, a nie tylko puste słowa. Bo za niezatrudnianie też kary się płaci z naszych podatków!

    Odpowiedz
  • aaa(2009-10-20 11:25) Zgłoś naruszenie 00

    cba: od 10 lat nie załatwiałem nic w salonie co było niewygodne, to jest pierwsza różnica.
    Płatnicy podatku wysyłają do US informacje o zaliczkach i wszystkie inne. system może rozpoznać gdzie pracujesz i gdzie mieszkasz po kodzie pocztowym i sam naliczyć koszty. do tego sprowadza się podstawowy pit, wystarczy że system drukuje zaliczki, nalicza koszty i wysyła to podatnikowi do podpisu. da się ?

    kilkadziesiąt banków, operatorów komórkowych i innych przedsiębiorstw obsługujących klientów masowych mogło wdrożyć ten system i działa. US nie może wdrożyć komputerowego systemu kont klienta ?
    I o jakim sporze rozmawiamy, ja mówię o matematyce, przychód minus koszty = dochód razy ileś procent minus jakieś koszty równa się podatek, minus zaliczki = do zapłaty. Proste jak budowa cepa, student informatyki II roku może zbudować taki system. Problemem jest myślenie pana z US który widzi oczyma wyobraźni leniwe baby z liczydłami zasypane papierami odręcznie wypisujące za podatników ich pity. ciemnogród.

    Odpowiedz
  • Ula(2009-10-20 11:13) Zgłoś naruszenie 00

    Najpierw muszą być zlikwidowane wszystkie ulgi podatkowe.

    Odpowiedz
  • ~urzędnik(2009-10-20 11:11) Zgłoś naruszenie 00

    Ktoś kto tworzy takie przepisy naprawdę nie wie jak to wygląda w rzeczywistości. tysiące błędnie przesłanych deklaracji PIT-11/8B. Jak urzędy skarbowe mają wiarygodnie i rzetelnie rozliczyć podatnika skoro jego informacje o dochodach są porozrzucane po całej Polsce. Jeden miesiąc mieszka w Szczecinie, podając adres szczeciński, pół roku mieszka w Katowicach. Najpierw trzeba zmienić mentalność obywateli i wyjaśnić raz na zawsze co znaczy adres zamieszkania i zameldowania albo dać podatnikowi możliwość wyboru urzędu skarbowego, w którym będzie się rozliczał.

    Odpowiedz
  • cba(2009-10-20 10:50) Zgłoś naruszenie 00

    do aaa: nierealnie piszesz, zejdź na ziemię i przypomnij sobie dla porównania sytuację w której próbowałeś załatwić coś w salonie operatora co było dla nich niewygodne (tak jak dla ciebie niewygodna jest ta cała biurokracja) - wówczas stwierdzisz że miedzy nimi a biurokracją są podobieństwa, też trzeba czekać, często odchodzi się z niczym albo niezadowolonym, też potrafią stwarzać rozliczne przeszkody albo twierdzić że się nie da albo nie ma itd.,
    system w którym twoje podatki czy składki naliczał i pobierałby komputer dałoby się teoretycznie zorganizować, tylko to są większe (m.in. twoje podatki) na stworzenie i utrzymanie czy rozwój takiego komputerowego systemu, po drugie czy przyjąłbyś do wiadomości brak praktycznej możliwosci odwołania od automatycznej decyzji komputera pozbawiającej cię pieniędzy na podatek czy składki (jak ci system komputerowy pobiera za smsa czy rozmowę to jakie masz praktyczne możliwości prowadzić spór z operatorem że naliczenie było niesprawiedliwe o ileś tam albo że połaczenia nie było lub było krótsze) - u fiskusa we współczesnym wydaniu masz możliwość prowadzenia z nim sporu, z komputerem sobie nie podyskutujesz

    Odpowiedz
  • filologini(2009-10-20 10:04) Zgłoś naruszenie 00

    Bardzo dobry pomysł. To samo powinien robić ZUS. Armia urzędników powinna sobie z tym poradzić. A jeśli nie, to niech wreszcie pójdą po rozum do głowy i zaczną upraszczać i skracać formularze.

    Odpowiedz
  • aaa(2009-10-20 09:43) Zgłoś naruszenie 00

    Ciekawe, że taki plusgsm czy inny orange mają więcej klientów niż skarbówka. Każdy z ich klientów wykonuje dziennie kilka lub kilkaset "operacji" i jakoś się da zrobić tak, że mogę się zalogować na swoje konto, sprawdzić wszystkie nawet najdziwniejsze operacje, dostaję szczegółowy wydruk i sami sobie pobierają dokładną należną im kwotę...
    Skarbówka w całej Polsce zatrudnia chyba z milion osób i obraca 100x większymi kwotami... i się nie da. Może ją sprywatyzować ?

    Odpowiedz
  • ed(2009-10-20 08:56) Zgłoś naruszenie 00

    A może przerzucić to na pracodawców?

    Odpowiedz
  • eKl(2009-10-20 08:45) Zgłoś naruszenie 00

    US-y mogą wypełniać PIT-y..czemu nie. Byłoby to jakieś udogodnienie. Inna rzecz, że nie ma na to ludzi i środków. Ale przecie w RP nie potrzeba infrastruktury tylko pomysłu i terminu ;-)
    Szkoda jednak, bo pomysł (w teorii) słuszny i sprawiedliwy.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane