Ministerstwo Finansów zapewnia, że urzędy skarbowe będą łagodnie podchodziły do podatników, którzy mieli problem z wysyłką nowego JPK_V7. Wczoraj upłynął termin na jego złożenie za październik.
Podatnicy, którzy obowiązek ten odłożyli na ostatnią chwilę, byli zaskoczeni, że nie mogą zalogować się do udostępnionej przez MF aplikacji e-mikrofirma za pomocą swoich danych autoryzujących, a więc mając m.in. kwotę przychodu z zeznania rocznego PIT sprzed dwóch lat.
Teoretycznie wystarczy się zalogować do programu na stronie Podatki.gov.pl. Wchodząc na nią, przedsiębiorca widzi dwie opcje. Może:
  • użyć Login.gov.pl, a więc skorzystać z: profilu zaufanego, e-dowodu lub bankowości elektronicznej, lub
  • wpisać dane autoryzujące.
Ta ostatnia opcja powinna być dostępna wyłącznie dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Pojawił się jednak problem, bo czytelnicy po wpisaniu swoich danych autoryzujących nie mieli szans na zalogowanie.
Ministerstwo potwierdziło nam wczoraj, że faktycznie nie można zalogować się do e-mikrofirmy za pomocą danych autoryzujących, mimo że taka opcja widnieje na stronie MF.
Oznacza to, że podatnicy mogą zalogować się do e-mikrofirmy tylko za pomocą: profilu zaufanego, e-dowodu lub bankowości elektronicznej.
Przedsiębiorcy, którzy napotkali trudności, mogli skorzystać wczoraj z alternatywnej metody wysyłki JPK_V7. Chodzi o formularz interaktywny, udostępniony na stronie Podatki.gov.pl. W tym przypadku nie jest wymagane użycie profilu zaufanego.
W odpowiedzi na pytania DGP ministerstwo zapewniło, że urzędy skarbowe dadzą czas podatnikom na dostosowanie się do nowych rozwiązań i w zakresie sankcji za niezłożenie JPK_VAT w terminie będą postępowały podobnie jak w czasie wdrażania JPK w latach 2017–2018.
Problem z zalogowaniem do e-mikrofirmy nie był jedyny. Jak wskazuje Janina Fornalik, partner w MDDP, w ostatnich dniach podatnicy mieli również kłopot z przesyłaniem JPK_V7 za pomocą narzędzia Klient WEB. Ono również zostało udostępnione przez MF i służy do wysyłki gotowego pliku. Jednak – jak mówi ekspertka – zdarzało się, że aplikacja informowała o błędach w pliku JPK, mimo że faktycznie był on prawidłowy. Dopiero kilkukrotne próby wysyłki kończyły się powodzeniem.