statystyki

Jak należy rozliczyć faktury wystawione w listopadzie do paragonów z października

autor: Marcin Szymankiewicz08.11.2020, 17:00; Aktualizacja: 12.11.2020, 13:12
Paragonu fiskalnego uznawanego za fakturę uproszczoną dla firmy Y przedsiębiorca w ogóle nie ujmuje w JPK_V7M – ani za październik 2020 r., ani za listopad 2020 r.

Paragonu fiskalnego uznawanego za fakturę uproszczoną dla firmy Y przedsiębiorca w ogóle nie ujmuje w JPK_V7M – ani za październik 2020 r., ani za listopad 2020 r.źródło: ShutterStock

Jeden z klientów mojego biura rachunkowego prowadzi sklep z artykułami biurowymi. Przedsiębiorca jest podatnikiem VAT czynnym, a w PIT korzysta z podatku liniowego. Klient rozlicza VAT i zaliczki na PIT za okresy miesięczne na zasadach ogólnych. Biuro prowadzi dla niego podatkową księgę przychodów i rozchodów oraz ewidencję VAT i przesyła pliki JPK_V7M za okresy od października 2020 r. (wcześniej deklaracje VAT-7 i JPK_VAT). Przedsiębiorca ewidencjonuje sprzedaż na kasie fiskalnej, a na żądanie nabywców wystawia faktury. Od momentu wprowadzenia nowego JPK_V7 w ewidencji VAT ujmuje dobowe raporty okresowe.

30 października 2020 r. łączna wartość sprzedaży wynikająca z raportu dobowego wyniosła 6150 zł, w tym VAT: 1150 zł (wyłącznie sprzedaż objęta 23-proc. stawką VAT). Dobowy raport fiskalny przedsiębiorca sporządził tego samego dnia, tj. 30 października 2020 r.

Zobacz też: Jak przygotować się do zmian 2021

Paragony fiskalne dokumentujące tę sprzedaż zostały wydane klientom z dwoma wyjątkami. Otóż dwóch klientów zażądało wystawienia faktury, z tego względu podatnik zatrzymał u siebie oryginały paragonów, które następnie dołączył do egzemplarzy wystawionych 2 listopada 2020 r. faktur pozostających w jego dokumentacji. Pierwsza faktura (nr 1/11/2020) – wystawiona dla osoby indywidualnej (bez numeru NIP) na kwotę 100 zł netto, plus 23 zł VAT – dokumentowała sprzedaż kredek i flamastrów. Druga faktura (nr 2/11/2020) – wystawiona dla spółki X (zarejestrowany podatnik VAT czynny) na kwotę 1000 zł netto plus 230 zł VAT – dokumentowała sprzedaż papieru do drukarki. Paragon fiskalny dokumentujący sprzedaż dla firmy X zawierał NIP nabywcy, który został także wykazany na wystawionej dla tej spółki fakturze.

Ponadto 30 października 2020 r. firma Y (podatnik VAT czynny) nabyła jeszcze u mojego klienta długopisy. W tym przypadku sprzedaż (o wartości 36,90 zł brutto, w tym VAT: 6,90 zł) została udokumentowana fakturą uproszczoną, tj. paragonem fiskalnym zawierającym numer NIP nabywcy, tj. firmy Y. Tego samego dnia mój klient sprzedał także papier do drukarki spółce Z (podatnik VAT czynny) za łączną kwotę 2000 zł netto, plus VAT: 460 zł. W tym przypadku sprzedaż została udokumentowana wyłącznie fakturą (nr 3/11/2020), którą wystawiono dla spółki Z 2 listopada 2020 r. Jak należy rozliczyć sprzedaż dokonaną przez mojego klienta na gruncie VAT (w nowym JPK_V7M) oraz PIT (ujęcie w podatkowej księdze przychodów i rozchodów).

Wszystkie wystawione dokumenty, tj. dobowy raport fiskalny i faktury zostały dostarczone do biura rachunkowego 2 listopada 2020 r. Pomiędzy klientem biura a podmiotami, na rzecz których zostały wystawione faktury, nie istniały żadne powiązania. Wszystkie wystawione faktury i paragony były dokumentami papierowymi.

TEMAT: JPK_V7 i PKPiR

PROBLEM: Na podstawie jakich dokumentów ująć sprzedaż

VAT

Od 1 października 2020 r. zmieniły się zasady prowadzenia ewidencji przez podatników VAT czynnych, gdyż stanowi ona integralną część nowego pliku JPK_VAT (w przypadku klienta biura rachunkowego jest to JPK_V7M).

Prowadzona w JPK_V7M ewidencja sprzedaży powinna zawierać dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku należnego, a zatem wykazujemy w niej dane dotyczącego podatku należnego, w stosunku do którego obowiązek podatkowy powstał w okresie, za który składamy plik.

W analizowanej sprawie chodzi o sprzedaż towarów dokonaną 30 października 2020 r.

W przypadku sprzedaży artykułów biurowych obowiązek podatkowy należy ustalić według zasady ogólnej zawartej w art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, tj. z chwilą dokonania dostawy towarów. W analizowanej sytuacji będzie to 30 października 2020 r. Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, aby klient biura rachunkowego otrzymał wcześniej zaliczkę na poczet sprzedanych tego dnia towarów.


Pozostało 83% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane