Nie zauważyliśmy zmniejszonego zainteresowania naszymi usługami. Jak zwykle o tej porze roku podatnicy pytają głównie o rozliczenia za ubiegły rok - mówi Ewa Łuczak, dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Jak obecnie działa Krajowa Informacja Skarbowa?
Nieprzerwanie udziela odpowiedzi na pytania podatników zadawane przez telefon i wysyłane e-mailem. W związku jednak z mniejszą liczbą pracowników infolinii podjęliśmy, jak wiele innych instytucji, decyzję o skróceniu godzin pracy. Można do nas dzwonić od 8.00 do 16.00.
Zachęcamy do kontaktu z nami również drogą elektroniczną, poprzez wysłanie pytań za pośrednictwem Portalu Podatkowego. Można to zrobić o każdej porze dnia. Liczymy się z tym, że będziemy mieć więcej pytań e-mailowych, ale mogą na nie odpowiadać osoby pracujące zdalnie z domu. Dodam, że zostaliśmy poproszeni o wsparcie infolinii NFZ i tym samym zaczęliśmy współpracę z Telefoniczną Informacją Pacjenta.
Czyli niektórzy pracownicy KIS pracują z domu?
Tak. Części pracownikom zapewniliśmy warunki do pracy w domu przy przygotowaniu odpowiedzi na e-maile. Pracę zdalną zorganizowaliśmy również rotacyjnie pracownikom innych działów, oczywiście z zachowaniem bezpieczeństwa danych osobowych.
Czy wnioski o wydanie indywidualnych interpretacji prawa podatkowego i wiążących informacji stawkowych są załatwiane w ustawowych terminach?
Tak.
Czy podatnicy mniej kontaktują się teraz z KIS niż dotychczas?
Nie zauważyliśmy zmniejszonego zainteresowania naszymi usługami. W ubiegłym tygodniu, tj. od 9 do 13 marca, wysłano do podatników 2670 odpowiedzi e-mailowych, w tym 2023 dotyczących rocznych rozliczeń podatkowych i ogólnie podatku dochodowego od osób fizycznych. W tym czasie odebrano 38 025 telefonów. W tym tygodniu wysłano 549 e-maili i odebrano 18 896 telefonów.
O co najczęściej pytają teraz podatnicy?
Jak zwykle o tej porze roku głównie o rozliczenia podatku za ubiegły rok, o ulgi i odliczenia, mikrorachunek podatkowy, usługę Twój e-PIT. Poza tym jak zawsze pytają też o wykaz podatników VAT (białą listę), o mechanizm podzielonej płatności i jednolity plik kontrolny.
A co z liczbą wniosków o interpretacje? Zmniejszyła się?
Liczba wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego pozostaje na tym samym poziomie. Od 1 do 18 marca 2020 r. wpłynęło 1425 takich wniosków, a od 1 do 18 lutego 2020 r. – 1463 wnioski.
Podobnie jest z liczbą wydanych interpretacji. Od 1 do 18 marca 2020 r. wydano ich 1026, a od 1 do 18 lutego 2020 r. – 1135.