statystyki

Jak obliczyć proporcję stosowaną przy zaliczaniu opłat leasingowych do KUP

autor: Tomasz Krywan09.03.2020, 15:04; Aktualizacja: 09.03.2020, 15:05
Jaką wartość samochodu podatnik powinien w tej sytuacji przyjąć, ustalając proporcję, w jakiej raty leasingowe mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów?

Jaką wartość samochodu podatnik powinien w tej sytuacji przyjąć, ustalając proporcję, w jakiej raty leasingowe mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów?źródło: ShutterStock

Od 1 stycznia 2019 r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów dotyczących samochodu osobowego opłat wynikających z umowy leasingu, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze (z wyjątkiem opłat z tytułu składek na ubezpieczenie samochodu osobowego), w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy (zob. art. 23 ust. 1 pkt 47a ustawy o PIT oraz art. 16 ust. 1 pkt 49a ustawy o CIT).

Podatnik prowadzący zarówno działalność opodatkowaną VAT, jak i zwolnioną od tego podatku wziął w leasing operacyjny samochód osobowy. Wartość leasingowa auta to 145 000 zł netto/178 350 zł brutto. Samochód jest wykorzystywany do obu rodzajów działalności, jak również do celów prywatnych. W związku z tym podatnik z faktur leasingowych odlicza 76 proc. (jest to obowiązująca podatnika w 2020 r. proporcja, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT) z połowy kwot VAT. Jaką wartość samochodu podatnik powinien w tej sytuacji przyjąć, ustalając proporcję, w jakiej raty leasingowe mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów?

Od 1 stycznia 2019 r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów dotyczących samochodu osobowego opłat wynikających z umowy leasingu, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze (z wyjątkiem opłat z tytułu składek na ubezpieczenie samochodu osobowego), w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy (zob. art. 23 ust. 1 pkt 47a ustawy o PIT oraz art. 16 ust. 1 pkt 49a ustawy o CIT).

W przytoczonym przepisie mowa jest o wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem umowy (np. umowy leasingu), a jednocześnie – w mojej ocenie – z przepisów nie wynika, aby należało brać pod uwagę inną wartość niż wartość brutto takiego auta. W szczególności uważam, że takie wnioski nie płyną z lektury art. 23 ust. 5a ustawy o PIT oraz art. 16 ust. 5a ustawy o CIT, z których wynika, że kwota, o której mowa w art. 23 ust. 1 pkt 47a ustawy o PIT oraz w art. 16 ust. 1 pkt 49a ustawy o CIT obejmuje także VAT, który – zgodnie z przepisami o VAT – nie stanowi podatku naliczonego, oraz naliczony VAT w tej części, w jakiej zgodnie z przepisami o VAT podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy VAT. Uważam, że przepisy te dotyczą stosowania ustalonej już (na podstawie wartości brutto samochodu) proporcji, a nie obliczania samej proporcji.


Pozostało jeszcze 74% treści

2 dostępy do wydania cyfrowego DGP w cenie
9,80 zł Za pierwszy miesiąc.
Oferta autoodnawialna
PRENUMERATA 2020
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • Leasindodawca(2020-03-10 07:35) Zgłoś naruszenie 11

    Za co tu płacić, błędy już w samym początku artykułu. Niech autor najpierw zapozna się z tematem a potem pisze artykuły. Jak na szyld gazety to batdzo słabe.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane