Jak rozliczyć koszty remontu i wyposażenia mieszkania przeznaczonego do krótkoterminowego wynajmu

autor: Tomasz Krywan27.12.2019, 08:00; Aktualizacja: 27.12.2019, 08:08
W przypadku nabywanych lokali, budynków oraz praw do nich wartością początkową jest najczęściej cena ich nabycia (zob. art. 22g ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT), przez którą rozumie się kwotę należną zbywcy powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania lokalu, budynku lub praw do nich, a w szczególności o koszty opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o VAT z wyjątkiem przypadków, gdy nie stanowi on podatku naliczonego lub podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o VAT (art. 22g ust. 3 ustawy o PIT).

W przypadku nabywanych lokali, budynków oraz praw do nich wartością początkową jest najczęściej cena ich nabycia (zob. art. 22g ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT), przez którą rozumie się kwotę należną zbywcy powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania lokalu, budynku lub praw do nich, a w szczególności o koszty opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o VAT z wyjątkiem przypadków, gdy nie stanowi on podatku naliczonego lub podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o VAT (art. 22g ust. 3 ustawy o PIT).źródło: ShutterStock

Czy można odliczyć VAT zawarty w wydatkach poniesionych przed wprowadzeniem mieszkania do działalności? Czy mogę zastosować 10-procentową stawkę amortyzacji (mieszkanie jest z lat 70.)? Czy koszty wyposażenia mogę zaliczyć do kosztów prowadzonej działalności gospodarczej w dacie ich zakupu?

Zajmuję się wynajmem krótkoterminowym (prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów, płacę podatek liniowy). W październiku kupiłem mieszkanie, które zamierzam wykorzystywać w ramach prowadzonej działalności. Ponieważ konieczny był gruntowny remont (wyburzenie ścianek działowych, wymiana glazury, instalacji elektrycznej i wodnej, malowanie itp.), nie mogłem wprowadzić lokalu od razu jako środka trwałego i amortyzować. W tym czasie poniosłem wiele kosztów związanych z remontem, które zwiększą wartość początkową mieszkania (wartość netto z faktur).

Czy można odliczyć VAT zawarty w wydatkach poniesionych przed wprowadzeniem mieszkania do działalności? Czy mogę zastosować 10-procentową stawkę amortyzacji (mieszkanie jest z lat 70.)? Czy koszty wyposażenia mogę zaliczyć do kosztów prowadzonej działalności gospodarczej w dacie ich zakupu?

W przypadku nabywanych lokali, budynków oraz praw do nich wartością początkową jest najczęściej cena ich nabycia (zob. art. 22g ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT), przez którą rozumie się kwotę należną zbywcy powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania lokalu, budynku lub praw do nich, a w szczególności o koszty opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o VAT z wyjątkiem przypadków, gdy nie stanowi on podatku naliczonego lub podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o VAT (art. 22g ust. 3 ustawy o PIT).

W przypadku nabywanych lokali, budynków oraz praw do nich wartością początkową jest najczęściej cena ich nabycia (zob. art. 22g ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT), przez którą rozumie się kwotę należną zbywcy powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania lokalu, budynku lub praw do nich, a w szczególności o koszty opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o VAT z wyjątkiem przypadków, gdy nie stanowi on podatku naliczonego lub podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o VAT (art. 22g ust. 3 ustawy o PIT). Przyjmuje się, że w cenie nabycia jako wartości początkowej lokali, budynków oraz praw do nich uwzględnia się również koszty remontów i ulepszeń, jeżeli koszty te ponoszone są przezd oddaniem ich do używania (zob. np. interpretacja indywidualną dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 lutego 2018 r., nr 0114-KDIP3-1.4011.408.2017.2.AM). A zatem przedsiębiorca prawidłowo uważa, że poniesione przed oddaniem mieszkania do używania koszty remontu powiększają wartość początkową tego środka trwałego.


Pozostało jeszcze 73% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane