statystyki

Zamknięcie spółki audytorskiej od 2020 roku

autor: Agnieszka Pokojska04.11.2019, 09:36; Aktualizacja: 04.11.2019, 09:44
Ci, którzy planują likwidację, powinni się pośpieszyć, aby uniknąć uciążliwych obowiązków.

Ci, którzy planują likwidację, powinni się pośpieszyć, aby uniknąć uciążliwych obowiązków.źródło: ShutterStock

Likwidacja przedsiębiorcy zajmującego się badaniem sprawozdań finansowych od 2020 r. będzie wymagała zeskanowania dokumentów dotyczących świadczonych usług i przekazania ich Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego. Niewykluczone, że niektóre z nich w języku obcym trzeba będzie tłumaczyć.

Nowe wymagania wynikają z ustawy z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1571). Główna zmiana dotyczy systemu nadzoru nad audytorami. Od 2020 r. ma powstać nowy organ – Polska Agencja Nadzoru Audytowego (PANA). Będzie on prowadził kontrole nad badaniami sprawozdań finansowych świadczonymi przez biegłych rewidentów i innymi usługami atestacyjnymi oraz pokrewnymi, wykonywanymi zgodnie z krajowymi standardami. Nowelizacja wprowadzi też zmiany kłopotliwe dla likwidowanych spółek audytorskich. Dziś w takich przypadkach dokumentację z pięciu lat w formie papierowej przekazuje się Krajowej Radzie Biegłych Rewidentów. Od 1 stycznia 2020 r. będzie je trzeba dostarczyć PANA w postaci elektronicznej. W przypadku podmiotów, które prowadzą dokumentację tradycyjnie, może to być nie lada problem.

Można uniknąć problemu

Z odpowiedzi Ministerstwa Finansów dla DGP z 15 października br. wynika, że aby uniknąć problemów i konieczności skanowania tysięcy dokumentów, wystarczy złożyć wniosek o skreślenie z listy podmiotów audytorskich przed końcem tego roku. Wówczas nadal będzie można przekazać dokumenty na starych zasadach, nawet jeżeli wykreślenie nastąpi już w 2020 r. MF wskazało bowiem na przepisy przejściowe nowelizacji, z których wynika, że do postępowań administracyjnych prowadzonych przez organy Polskiej Izby Biegłych Rewidentów wszczętych i niezakończonych przed 1 stycznia 2020 r. stosuje się przepisy dotychczasowe. Resort przypomniał, że przekazywanie przez firmy audytorskie dokumentacji odbywa się w ramach postępowania o skreślenie z listy (od faktu przekazania uzależnione jest, czy wniosek o skreślenie będzie rozpatrzony ‒ art. 61 ust. 7 pkt 1 ustawy o biegłych). W związku z tym podmioty audytorskie, w stosunku do których postępowanie o skreślenie zostanie wszczęte przed 1 stycznia 2020 r., zobowiązane będą do przekazania dokumentów na podstawie art. 61 ust. 7 ustawy o biegłych w brzmieniu dotychczasowym, tj. do KRBR.

W związku z tym ci, którzy planują likwidację, powinni się pośpieszyć, aby uniknąć uciążliwych obowiązków.


Pozostało jeszcze 75% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane