statystyki

Zamknięcie spółki audytorskiej od 2020 roku

autor: Agnieszka Pokojska04.11.2019, 09:36; Aktualizacja: 04.11.2019, 09:44
Ci, którzy planują likwidację, powinni się pośpieszyć, aby uniknąć uciążliwych obowiązków.

Ci, którzy planują likwidację, powinni się pośpieszyć, aby uniknąć uciążliwych obowiązków.źródło: ShutterStock

Likwidacja przedsiębiorcy zajmującego się badaniem sprawozdań finansowych od 2020 r. będzie wymagała zeskanowania dokumentów dotyczących świadczonych usług i przekazania ich Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego. Niewykluczone, że niektóre z nich w języku obcym trzeba będzie tłumaczyć.

Nowe wymagania wynikają z ustawy z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1571). Główna zmiana dotyczy systemu nadzoru nad audytorami. Od 2020 r. ma powstać nowy organ – Polska Agencja Nadzoru Audytowego (PANA). Będzie on prowadził kontrole nad badaniami sprawozdań finansowych świadczonymi przez biegłych rewidentów i innymi usługami atestacyjnymi oraz pokrewnymi, wykonywanymi zgodnie z krajowymi standardami. Nowelizacja wprowadzi też zmiany kłopotliwe dla likwidowanych spółek audytorskich. Dziś w takich przypadkach dokumentację z pięciu lat w formie papierowej przekazuje się Krajowej Radzie Biegłych Rewidentów. Od 1 stycznia 2020 r. będzie je trzeba dostarczyć PANA w postaci elektronicznej. W przypadku podmiotów, które prowadzą dokumentację tradycyjnie, może to być nie lada problem.

Można uniknąć problemu

Z odpowiedzi Ministerstwa Finansów dla DGP z 15 października br. wynika, że aby uniknąć problemów i konieczności skanowania tysięcy dokumentów, wystarczy złożyć wniosek o skreślenie z listy podmiotów audytorskich przed końcem tego roku. Wówczas nadal będzie można przekazać dokumenty na starych zasadach, nawet jeżeli wykreślenie nastąpi już w 2020 r. MF wskazało bowiem na przepisy przejściowe nowelizacji, z których wynika, że do postępowań administracyjnych prowadzonych przez organy Polskiej Izby Biegłych Rewidentów wszczętych i niezakończonych przed 1 stycznia 2020 r. stosuje się przepisy dotychczasowe. Resort przypomniał, że przekazywanie przez firmy audytorskie dokumentacji odbywa się w ramach postępowania o skreślenie z listy (od faktu przekazania uzależnione jest, czy wniosek o skreślenie będzie rozpatrzony ‒ art. 61 ust. 7 pkt 1 ustawy o biegłych). W związku z tym podmioty audytorskie, w stosunku do których postępowanie o skreślenie zostanie wszczęte przed 1 stycznia 2020 r., zobowiązane będą do przekazania dokumentów na podstawie art. 61 ust. 7 ustawy o biegłych w brzmieniu dotychczasowym, tj. do KRBR.

W związku z tym ci, którzy planują likwidację, powinni się pośpieszyć, aby uniknąć uciążliwych obowiązków.


Pozostało 75% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane