statystyki

Jakie konto dla obsługi funduszu alimentacyjnego [PORADNIA RACHUNKOWA]

autor: Marcin Nagórek30.09.2019, 12:22; Aktualizacja: 30.09.2019, 12:23
Jakie konto dla obsługi funduszu alimentacyjnego? Jak ująć zwrot niewykorzystanych dotacji przez gminną bibliotekę? Czy bank może sam pobierać raty z konta gminy? Czy na koncie 231 ewidencjonuje się rozrachunki związane z inkasem?

Jakie konto dla obsługi funduszu alimentacyjnego? Jak ująć zwrot niewykorzystanych dotacji przez gminną bibliotekę? Czy bank może sam pobierać raty z konta gminy? Czy na koncie 231 ewidencjonuje się rozrachunki związane z inkasem?źródło: ShutterStock

Jakie konto dla obsługi funduszu alimentacyjnego? Jak ująć zwrot niewykorzystanych dotacji przez gminną bibliotekę? Czy bank może sam pobierać raty z konta gminy? Czy na koncie 231 ewidencjonuje się rozrachunki związane z inkasem?

Ośrodek pomocy społecznej zajmuje się m.in. obsługą funduszu alimentacyjnego. Czy w związku z tym możemy przekazywać te dochody bezpośrednio do urzędu wojewódzkiego z pominięciem rachunku budżetu gminy i również bez ewidencji w urządzeniach księgowych budżetu gminy na koncie 224?

W zapytaniu poruszono dwie kwestie, do których oceny będą miały zastosowanie dwa konta. Zostały one wskazane w planie kont dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia ministra rozwoju i finansów z 13 września 2017 r. Mianowicie, chodzi o konto 133 i konto 224. I tak konto 133 – Rachunek budżetu służy do ewidencji operacji pieniężnych dokonywanych na bankowym rachunkach budżetu. Zapisy na tym koncie są dokonywane na podstawie dokumentów bankowych, w związku z czym musi zachodzić zgodność zapisów między jednostką a bankiem. Na stronie Wn konta 133 ujmuje się wpływy środków pieniężnych na rachunek budżetu, w tym również spłaty dotyczące kredytu udzielonego przez bank na rachunku budżetu, oraz wpływy kredytów przelanych przez bank na rachunek budżetu w korespondencji z kontem 134. Z kolei na stronie Ma konta 133 ujmuje się wypłaty z rachunku budżetu, w tym również wypłaty dokonane w ramach kredytu udzielonego przez bank na rachunku budżetu (saldo kredytowe konta 133), oraz wypłaty z tytułu spłaty kredytu przelanego przez bank na rachunek budżetu w korespondencji z kontem 134.

Z kontekstu w. w. stanu faktycznego (zależności strukturalnej jednostki budżetowej od macierzystej gminy) i funkcjonowania konta 133 wywieść należy, że w pierwszej kolejności dochody pobrane przez jednostkę budżetową (OPS) powinny zostać przekazane przez tę jednostkę na rachunek budżetu gminy i zaewidencjonowane w urządzeniach księgowych gminy na koncie 133.

Drugie ze wskazanych kont, czyli konto 224, zostało opisane jako Rozrachunki budżetu. Służy ono do ewidencji rozrachunków z innymi budżetami, a w szczególności:


Pozostało 84% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane