statystyki

Jakie konto dla obsługi funduszu alimentacyjnego [PORADNIA RACHUNKOWA]

autor: Marcin Nagórek30.09.2019, 12:22; Aktualizacja: 30.09.2019, 12:23
Jakie konto dla obsługi funduszu alimentacyjnego? Jak ująć zwrot niewykorzystanych dotacji przez gminną bibliotekę? Czy bank może sam pobierać raty z konta gminy? Czy na koncie 231 ewidencjonuje się rozrachunki związane z inkasem?

Jakie konto dla obsługi funduszu alimentacyjnego? Jak ująć zwrot niewykorzystanych dotacji przez gminną bibliotekę? Czy bank może sam pobierać raty z konta gminy? Czy na koncie 231 ewidencjonuje się rozrachunki związane z inkasem?źródło: ShutterStock

Jakie konto dla obsługi funduszu alimentacyjnego? Jak ująć zwrot niewykorzystanych dotacji przez gminną bibliotekę? Czy bank może sam pobierać raty z konta gminy? Czy na koncie 231 ewidencjonuje się rozrachunki związane z inkasem?

Ośrodek pomocy społecznej zajmuje się m.in. obsługą funduszu alimentacyjnego. Czy w związku z tym możemy przekazywać te dochody bezpośrednio do urzędu wojewódzkiego z pominięciem rachunku budżetu gminy i również bez ewidencji w urządzeniach księgowych budżetu gminy na koncie 224?

W zapytaniu poruszono dwie kwestie, do których oceny będą miały zastosowanie dwa konta. Zostały one wskazane w planie kont dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia ministra rozwoju i finansów z 13 września 2017 r. Mianowicie, chodzi o konto 133 i konto 224. I tak konto 133 – Rachunek budżetu służy do ewidencji operacji pieniężnych dokonywanych na bankowym rachunkach budżetu. Zapisy na tym koncie są dokonywane na podstawie dokumentów bankowych, w związku z czym musi zachodzić zgodność zapisów między jednostką a bankiem. Na stronie Wn konta 133 ujmuje się wpływy środków pieniężnych na rachunek budżetu, w tym również spłaty dotyczące kredytu udzielonego przez bank na rachunku budżetu, oraz wpływy kredytów przelanych przez bank na rachunek budżetu w korespondencji z kontem 134. Z kolei na stronie Ma konta 133 ujmuje się wypłaty z rachunku budżetu, w tym również wypłaty dokonane w ramach kredytu udzielonego przez bank na rachunku budżetu (saldo kredytowe konta 133), oraz wypłaty z tytułu spłaty kredytu przelanego przez bank na rachunek budżetu w korespondencji z kontem 134.

Z kontekstu w. w. stanu faktycznego (zależności strukturalnej jednostki budżetowej od macierzystej gminy) i funkcjonowania konta 133 wywieść należy, że w pierwszej kolejności dochody pobrane przez jednostkę budżetową (OPS) powinny zostać przekazane przez tę jednostkę na rachunek budżetu gminy i zaewidencjonowane w urządzeniach księgowych gminy na koncie 133.

Drugie ze wskazanych kont, czyli konto 224, zostało opisane jako Rozrachunki budżetu. Służy ono do ewidencji rozrachunków z innymi budżetami, a w szczególności:


Pozostało jeszcze 84% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane