Stawka podatku akcyzowego na klasyczne samochody hybrydowe typu HEV (bez wtyczki) spadnie o połowę. Do Sejmu trafił już projekt odpowiedniej nowelizacji przepisów.
Autorzy dokumentu (grupa posłów PiS) przekonują, że obniżka daniny wpisuje się w założenia Planu Rozwoju Elektromobilności, przyjętego przez rząd jeszcze w marcu 2017 r. Ich zdaniem wprowadzenie nowej preferencji pozwoli na ograniczenie ilości szkodliwych substancji emitowanych do atmosfery (szczególnie tlenków azotu i węgla), a także przełoży się na rozwój małych i średnich firm z branży motoryzacyjnej. Obniżka podatku może bowiem stworzyć warunki sprzyjające transferowi nowych technologii do naszego kraju – wynika z uzasadnienia do projektu.
Zdaniem jego autorów, obecne zasady podatkowe są dyskryminujące dla dużej części branży, o czym pisaliśmy w DGP nr 15/2018 „Tańsze auta hybrydowe bez zwolnienia podatkowego”.
Na czym polega dyskryminacja? Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1124) podatku nie muszą płacić tylko nabywcy aut hybrydowych typu plug-in (gdzie bateria ładowana jest przy użyciu wtyczki podłączonej do sieci). Pozostałe pojazdy hybrydowe nadal są opodatkowane według zasad ogólnych, tj. według stawek: 3,1 proc. i 18,6 proc. (gdy pojemność silnika przekracza 2 tys. cm sześc.).
Problem polega na tym, że preferencyjnie traktowane auta plug-in to pojazdy klasy premium, o wiele droższe od klasycznych samochodów hybrydowych (gdzie bateria najczęściej ładowana jest w trakcie jazdy przy wykorzystaniu napędu spalinowego).
Branża od dwóch lat apelowała o zmiany i w końcu została wysłuchana. Zgodnie z najnowszym projektem pojazdy hybrydowe, w których „energia elektryczna nie jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania”, będą opodatkowane odpowiednio według stawek:
■ 9,3 proc., jeśli pojemność silnika jest większa niż 2 tys. cm sześc., ale nie wyższa niż 3,5 tys. cm sześc.;
■ 1,55 proc., jeśli pojemność silnika jest równa lub mniejsza niż 2 tys. cm sześc.
Zmiany mają wejść w życie pierwszego dnia drugiego miesiąca następującego po dniu ogłoszenia nowelizacji.
Etap legislacyjny
Projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym – przed pierwszym czytaniem w Sejmie