Aby odliczyć darowiznę pieniężną, trzeba mieć potwierdzenie przelewu, z którego wynikają dane darczyńcy, obdarowanego oraz kwota i odpowiedni tytuł wpłaty.
Aby odliczyć darowiznę pieniężną, trzeba mieć potwierdzenie przelewu, z którego wynikają dane darczyńcy, obdarowanego oraz kwota i odpowiedni tytuł wpłaty.
Fundacja Siepomaga przesyła e-mailem darczyńcom potwierdzenia wpłacanych darowizn, zawierające informacje o kwocie darowizny i dane obdarowanego. Natomiast darczyńca ma sam wpisać swoje dane (imię, nazwisko i adres) w przeznaczonym do tego miejscu.
– Czy takie potwierdzenie może być podstawą odliczenia w zeznaniu PIT? – zastanawiają się nasi czytelnicy. Takie samo pytanie pada często na forach internetowych.
O rozwianie wątpliwości poprosiliśmy Ministerstwo Finansów i ekspertów. Odpowiadają zgodnie – oświadczenie obdarowanego to za mało, istotne jest, czy podatnik posiada właściwie opisany dowód przelewu.
W odpowiedzi na pytania DGP ministerstwo przypomina, że sposób dokumentowania darowizn przekazywanych fundacjom na działalność pożytku publicznego określa art. 26 ust. 7 pkt 1 i 2 ustawy o PIT.
Z przepisów tych wynika, że wysokość darowizn pieniężnych ustala się na podstawie dowodu wpłaty na rachunek płatniczy obdarowanego lub jego rachunek w banku, inny niż rachunek płatniczy (w przypadku darowizn niepieniężnych konieczny jest dowód, z którego wynikają dane identyfikujące darczyńcę, wartość przekazanej darowizny wraz z oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu).
„Zatem do odliczenia darowizny pieniężnej konieczna jest wpłata na rachunek obdarowanego oraz udokumentowanie tej wpłaty dowodem, z którego wynika: kto, komu, z jakiego tytułu oraz w jakiej kwocie przekazał darowiznę pieniężną” – wylicza MF.
Zdaniem resortu warunku tego nie spełnia samo tylko potwierdzenie, które nie zawiera imienia i nazwiska darczyńcy, a jedynie wolne miejsce na wpisanie tych danych przez adresata e-maila (którym notabene nie musi być darczyńca).
„Powyższe nie oznacza jednak, że faktyczny darczyńca nie ma prawa do odliczenia” – dodaje MF. Wyjaśnia, że jeżeli darczyńca „wydrukuje potwierdzenie przelewu darowizny ze swojego konta lub dysponuje kopią przekazu pocztowego, z których wynika komu, jakim tytułem oraz w jakiej kwocie przekazał darowiznę pieniężną, to będzie mógł skorzystać z odliczenia”.
– Posiadanie potwierdzenia przelewu zasadniczo jest wystarczającą podstawą do zastosowania ulgi podatkowej – potwierdza Katarzyna Konkol, konsultant podatkowy w MDDP.
Wątpliwości może jednak budzić możliwość odliczenia darowizny, która została przekazana za pośrednictwem platform płatniczych typu PayU czy PayPal.
– Korzystanie z pośredników w transakcjach nie powinno dyskwalifikować prawa do odliczenia – uważa Katarzyna Konkol.
W praktyce wiele będzie zależało od tego, jak opisane jest potwierdzenie takiego przelewu. Ważne, żeby organ podatkowy nie miał wątpliwości, kto i z jakiego tytułu otrzymał środki pieniężne.
Właśnie w takich sytuacjach pomocne może się okazać dodatkowe oświadczenie otrzymane z fundacji o przekazanej darowiźnie.
W przypadku fundacji, której przypadek opisujemy, takich wątpliwości być nie powinno – jasno jest bowiem opisany tytuł przelewu (darowizna wraz z konkretnym numerem), a obok nazwy pośrednika płatności pojawia się też nazwa właściwego jej odbiorcy – czyli fundacji.
Katarzyna Konkol zwraca uwagę, że sama Krajowa Informacja Skarbowa w swoich wyjaśnieniach wskazuje na możliwość odliczenia darowizny, jeśli poza dowodem płatności za pośrednictwem platform płatniczych dysponujemy potwierdzeniem otrzymania darowizny od podmiotu obdarowanego, zawierającym szczegóły transakcji.
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama