statystyki

Ważne wyroki podatkowe w 2018 roku. Zmiany dla samorządowców

07.01.2019, 11:07; Aktualizacja: 07.01.2019, 11:18
Samorządy nie są skazane na metodę ustalania prewspółczynnika wynikającą z rozporządzenia ministra finansów.

Samorządy nie są skazane na metodę ustalania prewspółczynnika wynikającą z rozporządzenia ministra finansów.źródło: ShutterStock

Liczba sporów sądowych z roku na rok nie spada, a rośnie. Potwierdzają to wstępne statystyki za 2018 r. Dla podatników liczy się jednak pewność prawa, a gwarantuje je m.in. orzecznictwo sądów. Oczywiście nie zawsze jest ono jednolite. W naszym podsumowaniu zwracamy więc uwagę na wyroki, które są wskazówką dla podatników co do tego, jak należy opodatkować różnego rodzaju zdarzenia, czynności, transakcje itd., a także te, które mogą zmienić dotychczasowe podejście sądów. Kładziemy więc nacisk na orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE, uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego, wyroki siedmiu sędziów, a także standardowe wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego i wojewódzkich sądów administracyjnych.

Opodatkowanie wiatraków w 2017 roku po wejściu w życie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych

sygn. akt II FSK 2983/17 wyrok siedmiu sędziów NSA z 22 października 2018 r.

O co toczył się spór

Spór toczył się o to, czy ustawa z 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych (Dz.U. poz. 961 ze zm.; dalej: ustawa wiatrakowa), która weszła w życie 1 stycznia 2017 r., wprowadziła również zmiany w opodatkowaniu elektrowni wiatrowych. Spory o to ostatecznie dotarły do NSA.

Wyrok dotyczył spółki, która była właścicielem czterech elektrowni wiatrowych. Każda składa się z części technicznych: generatora, rotora z gondolą, wirnika, generatora, skrzyni biegów, komputera sterującego, transformatora, rozdzielni energetycznej, instalacji alarmowej zdalnego sterowania oraz części budowlanych – wieży i fundamentu. Do końca 2016 r. opodatkowane były wyłącznie części budowlane. Tylko one bowiem były wymienione w ustawie z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1202 ze zm.; dalej: prawo budowlane), do której odwołuje się ustawa o podatkach i opłatach lokalnych, regulująca zasady opodatkowania nieruchomości.

Spółka złożyła wniosek o interpretację – czy i w jaki sposób na podstawę opodatkowania wpłynęła wprowadzona od 1 stycznia 2017 r. ustawa o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych? Akt ten wprowadził bowiem definicję elektrowni wiatrowej – zgodnie z nią jest to budowla, na którą składają się części budowlane i techniczne. Spółka uważała, że wprowadzenie tej definicji niczego nie zmieniło w zakresie opodatkowania. Innego zdania był jednak wójt gminy.

ROZSTRZYGNIĘCIE

W 2017 r. właściciele farm wiatrowych powinni byli płacić podatek od całej elektrowni, a więc od części budowlanych i technicznych – orzekło siedmiu sędziów NSA.

Sąd zwrócił uwagę, że ustawa o podatkach i opłatach lokalnych odwołuje się do definicji z prawa budowlanego. Wprawdzie art. 1a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych nie zmieniał się od lat, ale zmieniały się normy prawa budowlanego. NSA powołał się też na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 13 września 2011 r. (sygn. akt P 33/09), zgodnie z którym o statusie poszczególnych obiektów czy urządzeń mogą decydować również inne przepisy rangi ustawowej, które uzupełniają, doprecyzowują bądź modyfikują prawo budowlane. Za ustawę, która doprecyzowuje prawo budowlane, NSA uznał ustawę wiatrakową. Wprowadzona do niej definicja elektrowni wiatrakowej rzutowała bowiem na zasady opodatkowania.

Sąd zwrócił też uwagę, że 29 czerwca 2018 r. weszła w życie ustawa z 7 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1276), zgodnie z którą od 1 stycznia 2018 r. opodatkowane są jedynie fundamenty i maszty wiatraków. Innymi słowy, przywróciła ona zasady opodatkowania wiatraków obowiązujące przed 1 stycznia 2017 r. Gdyby więc w przepisach od 1 stycznia 2017 r. nic się nie zmieniło, to nie byłaby potrzebna nowelizacja, przywracająca stare zasady opodatkowania.

PODSUMOWANIE

Spór o wiatraki to jedna z najciekawszych spraw w 2018 r. Mimo jednoznacznego stanowiska siedmiu sędziów można być pewnym, że o opodatkowaniu wiatraków w 2017 r. usłyszymy jeszcze nie raz. Dlaczego? Bo w Trybunale Konstytucyjnym zostały złożone skargi gmin na nowelizację z 7 czerwca 2018 r. przywracającą zasady opodatkowania z mocą wsteczną – od 1 stycznia 2018 r. Bo wyrok siedmiu sędziów zapadł na kanwie interpretacji indywidualnych. Niewykluczone, że w sprawie wymiarowej rozstrzygnięcie byłoby inne. Bo – jak mówił DGP prof. Leonard Etel – w sprawach o duże pieniądze (a taką jest opodatkowanie wiatraków, chodzi o ok. 300 mln zł) gminy jeszcze nigdy nie wygrały. Kto więc w tym sporze ma rację?

Centralizacja VAT w gminach


Pozostało jeszcze 71% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane