W przypadku umowy o dzieło to zlecający pobiera zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych i przekazuje je do urzędu. Osoba, która pracowała na podstawie umowy o dzieło w danym roku podatkowym, po zakończeniu roku (maksymalnie do końca lutego) powinna otrzymać informację podatkową PIT-11, na podstawie której może się rozliczyć z fiskusem. Deklaracja ta zawiera informacje o wysokości: osiągniętego przychodu z tytułu umowy o dzieło, kosztów uzyskania przychodów, zaliczek pobranych na podatek dochodowy oraz w niektórych przypadkach o wysokość pobranych składek na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Jedną z form zatrudniania pracowników jest umowa o dzieło. Kodeks cywilny reguluje warunki dotyczące zawierania takich umów. Podpisuje się ją w sytuacji, gdy praca ma prowadzić do osiągnięcia określonego efektu (materialnego lub niematerialnego), co oznacza, że jest to umowa rezultatu. Obecnie od umowy o dzieło nie ma obowiązku odprowadzenia składek ZUS, jednak dochód uzyskiwany na jej podstawie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych. Wyjątkową sytuacją jest podpisanie umowy o dzieło z własnym pracownikiem (zatrudnionym na podstawie umowy o pracę), wówczas wynagrodzenie podlega oskładkowaniu na takich samych zasadach, jak ma to miejsce ze stosunku pracy. Często pojawia się pytanie, czy jeżeli w poprzednim roku podatkowym zatrudniało się pracowników na podstawie umowy o dzieło, należy wystawić dla nich informacje podatkowe PIT-11.

Co powinna zawierać umowa o dzieło?