Nowela ustawy o VAT wprowadzająca mechanizm podzielonej płatności tj. split payment zacznie obowiązywać 1 lipca 2018 roku. Istota tego rozwiązania polega na tym, że płatność za nabyty towar lub usługę będzie dokonywana w taki sposób, że zapłata odpowiadająca wartości sprzedaży netto będzie odprowadzana przez nabywcę na rachunek rozliczeniowy dostawcy. Natomiast część zapłaty odpowiadająca kwocie podatku VAT trafi na specjalny rachunek bankowy dostawy – rachunek VAT. Ten będzie nieodpłatnie utworzony i prowadzony przez bank. Celem rządowego pomysłu jest walka z wyłudzaniem podatku. Split payment ma być gwarancją tego, że środki odpowiadające kwocie podatku VAT trafią do skarbówki, a nie do kieszeni oszusta. Skutek? Większe wpływy do budżetu, transparentność transakcji i możliwość sprawdzenia kontrahenta. Druga strona medalu to ograniczony dostęp do środków ulokowanych na rachunkach VAT.
zobacz także:
Ministerstwo zapewnia: Środki z rachunku VAT nie będą zamrożone. Kiedy więc można będzie je wykorzystać?
„Firma, która będzie rozliczała płatności w split payment będzie miała ograniczone możliwości w wyborze, otwieraniu, zamykaniu i zmianie rachunków bankowych ze względu na zamrożone środki na zablokowanym subkoncie VAT” – pisze poseł Krzysztof Sitarski w zapytaniu adresowanym do Ministerstwa Finansów.
<a href="http://sklep.infor.pl/splitpayment/?utm_source=mojafirma.infor.pl&utm_medium=baner-artykul&utm_campaign=split-payment-ib-101156">Split payment. Sprawdź, jakie korzyści daje podzielona płatność! >>>></a>
W pierwszych słowach odpowiedzi Podsekretarz Stanu w resorcie prostuje wypowiedź posła, zaprzeczając, jakoby środki miałyby zostać „zamrożone”. Zgodnie z nowelą VAT, podatnik będzie mógł bowiem wykorzystać pieniądze ulokowane na rachunku VAT na poczet spłaty zaległości podatkowych. Będzie także uprawniony do wykorzystania tych środków celem zapłaty zobowiązań względem swoich dostawców w ramach mechanizmu podzielonej płatności. Innymi słowy: środki z rachunku VAT ostatecznie trafią albo do skarbówki, albo na rachunek VAT kontrahenta.
Na płynność finansową firm wpływ ma jednak także uregulowanie zobowiązań, innych niż spłata partnerów biznesowych. Najlepszym sposobem by ja zachować jest – rzecz jasna - możliwość dysponowania pełną kwotą wynagrodzenia otrzymanego od kontrahentów. Już w pierwotnej wersji projektu ustawodawca przewidział, że split payment może ograniczyć płynność finansową przedsiębiorców. Ci, zgodnie z ideą mechanizmu podzielonej płatności, do dyspozycji będą mieli kwotę pomniejszoną o 23 proc., która to część znajdzie się na rachunku VAT.
zobacz także:
Ustawa przewiduje jeszcze jeden sposób, by pieniądze wróciły do podatnika. Zgodnie z art. 108 b, na wniosek podatnika naczelnik urzędu skarbowego wydaje, w drodze postanowienia, zgodę na przekazanie środków z gromadzonych na wskazanym przez podatnika rachunku VAT na wskazany przez niego rachunek bankowy albo rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo - kredytowej , dla których jest prowadzony ten rachunek VAT. Takie rozwiązanie daje mu większą swobodę prowadzenia działalności i może zapewnić stabilność finansową. Przepis ten nie jest jednak jej gwarantem. Dlaczego? Jeśli fiskus spojrzy prośbę podatnika przychylnym okiem, pozwoli wówczas dokonać przelewu na rachunek bankowy prowadzony dla celów działalności gospodarczej. Wcześniej jednak podatnik zostanie skontrolowany, a na decyzję organu podatkowego poczeka nawet 60 dni. Co więcej, to naczelnik urzędu skarbowego określi kwotę, która trafi na rachunek przedsiębiorcy. Ustawa przewiduje też szereg przypadków, których wystąpienie z góry wyklucza transfer pieniędzy z rachunku VAT do kieszeni podatnika.
Co w przypadku zmiany rachunku bankowego? Paweł Gruza z MF przyznaje, że zmiana rachunku rozliczeniowego z otwartym rachunkiem VAT, na którym znajdują się środki będzie bardziej złożona niż ma to miejsce obecnie. Jak dodaje „nie powinno to być dla podatników istotnym ograniczeniem”.
Wszystko w rękach nabywcy. Dlaczego tylko jedna strona decyduje o podziale płatności?
„Dlaczego wyłączną inicjatywę pozostawiono nabywcy? Taka sytuacja z automatu zobowiązuje sprzedawcę”- pyta poseł Krzysztof Sitarski. Rzeczywiście o tym, czy płatność zostanie podzielona, zadecyduje nabywca, a tym samym uzależni od swojej decyzji wpływy finansowe przedsiębiorstw. MF w odpowiedzi na zapytanie poselskie przedstawia nabywcę jako „słabszą” stronę transakcji, czym uzasadnia pozostawienie mu wyboru co do sposobu płatności. „Nabywca towarów i usług może być nawet nieświadomie wykorzystany przez nieuczciwego dostawcę towarów lub usług do mechanizmu wyłudzeń VAT i zasadne jest, aby to właśnie nabywca mógł mieć możliwość zabezpieczenia się przed działaniami nieuczciwych kontrahentów” – czytamy w odpowiedzi. MF dodaje, że nabywca zależny jest od uczciwości dostawcy, a zastosowanie mechanizmu split payment jest dla niego formą ochrony.
zobacz także:
Czy to przekona nabywców do podjęcia decyzji o podziale płatności? Jeśli nie gwarancja ochrony przez oszustwem, nabywcy mogą skusić się na „rabaty” oferowane im przez państwo w zamian za decyzję o zastosowaniu mechanizmu split payment. Podatnicy, którzy dobrowolnie zdecydują się na split payment nie będą musieli obawiać się o konsekwencje związane z zaległościami podatkowymi dostawcy. Innymi słowy, przepisy o solidarnej odpowiedzialności nabywcy nie będą tu miały zastosowania. Wobec takich podatników skarbówka nie będzie stosowała sankcji w VAT. Co więcej, nabywcy zdecydowani na split payment będą mogli liczyć na szybszy zwrot VAT w terminie do 25 dni.
Jak przy tak wielu korzyściach dla nabywców uchronić przedsiębiorców przed negatywnymi skutkami podziału płatności? „Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby dostawca towarów lub usług, w drodze postanowień umownych, gwarantował sobie zapłatę poza split payment”- czytamy w odpowiedzi MF.
zobacz także:
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 15 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów Pawła Gruzy z dnia 2 stycznia 2018 roku na zapytanie nr 6429 w sprawie prowadzenia kont w mechanizmie podzielonej płatności dla środków z rozliczeń podatku od towarów i usług (VAT)
poziomka(2018-01-12 20:18) Zgłoś naruszenie 481
Wykończą małych płynnością, w imię tego by banki sobie zarobiły.
OdpowiedzStefan(2018-05-25 11:45) Zgłoś naruszenie 431
Twój kontrahent zapłaci Ci za fakturę z opóźnieniem po 25 dniu miesiąca i wtedy będziesz musiał zapłacić VAT z własnych środków a kontrahent wpłaci Ci 28 dnia miesiąca podzieloną płatność i 23% tej kwoty trafi na konto VAT który to podatek już przecież został zapłacony... i nie odzyskasz tych pieniędzy które notabene są Twoje i tylko Twoje. Głupie przepisy udupią małe firmy które na co dzień borykają się z opóźnionymi płatnościami.
Pokaż odpowiedzi (3)Odpowiedzja1(2018-07-26 11:08) Zgłoś naruszenie 11
Ratunkiem jest zastosowanie faktury zaliczkowej, co do której - zgodnie z przepisami - nie stosuje się płatności podzielonej. A zatem wystawiamy fakturę zaliczkową, klient musi wpłacić pełną kwotę bez podzielonej płatności, a dopiero po zaksięgowaniu całej wpłaty wystawia się się fakturę VAT jako już zapłaconą. Jeśli klient robi więcej wpłat częściowych to do każdej wpłaty stosuje się fakturę zaliczkową, a faktura końcowa jest tylko jedna na 100% kwoty ale dopiero po uregulowaniu całości wpłaty. Trochę zawracanie ***** ale to jedyny sposób aby nie zamrozić sobie pieniędzy na koncie VAT.
ja(2018-07-06 15:15) Zgłoś naruszenie 04
przecież zawsze możesz zapłacić kontahentom VAT z tego rachunku
Rafał(2018-07-04 19:59) Zgłoś naruszenie 20
Ratunkiem na tą sytuację jest stosowanie rozliczania VAT metodą kasową.
miotła(2018-01-12 20:15) Zgłoś naruszenie 361
nie jest dobrowolny , bo to twój kontrahent zadecyduje za ciebie czy władować ci środki na zablokowany rachunek vat.
Odpowiedzxxaa(2018-07-03 12:40) Zgłoś naruszenie 220
Ze sprzedaży wychodzi mi miesięczny VAT 2000 PLN. Z faktur zakupowych wychodzi mi do odliczenia 500 PLN. Do tej pory w terminie płaciłem po prostu VAT 1500 PLN, pozostałe 500 zostawało mi na bieżącą działalność. W split payment dostanę na konto podstawowe jakieś 8500 PLN, 2000 PLN pójdzie na konto VAT. Odliczę 500 PLN z faktur kosztowych i zapłacę 1500 PLN VAT. Pozostałe 500 PLN zostaje na koncie VAT zamrożone. Po 10 miesiącach mam już zamrożone 5000 PLN na koncie VAT. Mogę poprosić o przekazanie na konto podstawowe, ale naczelnik urzędu skarbowego może się nie zgodzić albo może zdecydować, że pozwoli przelać tylko 50 PLN. A poza tym będę miał kontrolę. Zgadza się, czy czegoś nie zrozumiałem?
Pokaż odpowiedzi (4)Odpowiedzmw(2018-10-25 18:03) Zgłoś naruszenie 10
jak nie jest zamrożone właśnie że jest i w przypadku xxaa narastająco... Pan/ -i "ja" się myli, nie za wszystko zapłacisz przelewem dzięki któremu podzielisz płatność, przez co kwota zablokowana na rachunku VAT narasta. A co z płatnościami bez VAT-u typu ubezpieczenia? czy wypłatami lub innymi składakami?
kornik(2018-07-23 00:20) Zgłoś naruszenie 20
Zapłać split payment na stacji benzynowej...
maly podatnik(2018-07-08 23:03) Zgłoś naruszenie 20
za faktury zakupowe place gotowka albo bo tak sobie zyczy sprzedawca, wiec nie badz taki przemadrzaly
ja(2018-07-06 15:11) Zgłoś naruszenie 02
źle zrozumiałeś. 500,00 zł które ci zostanie możesz zapłacić VAT kontrahentom i nic nie jest zamrożone.
koniec biznesu w PL(2018-06-08 21:10) Zgłoś naruszenie 151
A co z takim motywem? Nabywca kupił od ciebie towar z odroczonym terminem płatności. Niestety klient cienko przędzie z gotówką, albo notorycznie zalega wszystkim z płatnościami, bo w tej chorej Polsce to zwyczaj....Płaci Ci więc tylko 23% Vatu na twoje subkonto w wyznaczonym terminie, umożliwiając sobie legalne wliczenie VATu z twojej faktury w koszty (tą transakcję na rachunku bankowym widzi US). ALE na zapłatę kwoty netto czekasz dalej w nieskończoność, a tam jest zwrot twoich poniesionych nakładów + twój zarobek.......czyste złodziejstwo....ważne, że hydra z US będzie zaspokojona....a Morawiecki będzie mógł śnić dalej.....
Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedzja(2018-07-06 15:13) Zgłoś naruszenie 15
przynajmniej odzyskasz od takiego kontahenta 23% :D na VAT, który i tak musisz zapłacić więc korzyść jest
qwerty(2018-07-06 21:37) Zgłoś naruszenie 101
2 osoby. Kazda sprzedaje swoj towar po 122 zl z vatem Obecnie 1wsza moze kupic od 2giej cos za 122 zl i za te pieniadze 2ga kupi od 1wszej za 122 zl i jest git. Po zmianie 1wsza kupi towar za 122 ale druga dostanie tylko 100 bo 22 pojdzie na specjalne konto. 2ga nie kupi nic od pierwszej bo nie ma 22 brakujacych zlotych. Gospodarka staje, brak plynnosci finansowej.
Pokaż odpowiedzi (1)OdpowiedzWujek(2018-10-13 14:59) Zgłoś naruszenie 00
NIEPRAWDA, Ty dla innego sprzedawcy też możesz zapłacić z zablokowanego rachunku, netto zostanie pobrane z normalnego rachunku a kwota VATu z zablokowanego.
mila(2018-10-19 10:11) Zgłoś naruszenie 40
Nie chciałam płacić split payment, ale otrzymałam duży zwrot vat na to konto. I co mam czekać rok żeby je zapłacić do US. Nie, teraz będę ****** i wszystkim kontrahentom będę płacić płatnością podzieloną bo inaczej po mnie. Tym sposobem zmuszę innych do takiego działania i za rok już 99% firm będzie "dobrowolnie" w splicie.
Odpowiedzwhaaat?(2018-06-26 17:23) Zgłoś naruszenie 30
Durnie czy cyniczne ****** " „Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby dostawca towarów lub usług, w drodze postanowień umownych, gwarantował sobie zapłatę poza split payment”- czytamy w odpowiedzi MF. "
Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedzjak(2018-10-26 00:17) Zgłoś naruszenie 00
tak zgadzam sie z kornikiem, od razu przykaz był z góry i niestety mam problem bo z nimi sie "nie umówisz"
kornik(2018-07-23 00:23) Zgłoś naruszenie 20
Taaa... pod warunkiem, że Twoim kontrahentem nie jest cokowiek powiązane ze "skarbem państwa". Tam już dostali przykazanie płacić w jeden jedyny słuszny sposób. Masz więc wybór - albo bujać się tym bajzlu, albo zrezygnować z kontrahenta. Ewentualnie, co wydaje się coraz rozsądniejsze, zwijać firmę i wynosić gdzieś w normalniejsze strony...
sputnick(2018-01-12 17:02) Zgłoś naruszenie 340
Nie bijce piany system jest dobrowolny, a tak naprawdę to rynek wymusi uczciwość.
Pokaż odpowiedzi (4)Odpowiedzja(2018-09-09 20:21) Zgłoś naruszenie 00
ten system nie jest dobrowolny, jeśli Twój kontrahent jest publiczny - jesteś objety obowiązkowo split payment i w przypadku gdy odliczasz Vat na zamrożonym koncie zostają Twoje i tylko Twoje środki - które ktoś Ci zamraża pomimo, że nie są one podatkiem należnym !!! czy to jest zgodne z Konstytucją?
trans[port(2018-08-10 17:50) Zgłoś naruszenie 10
Panie lub Pani SPUTNICK chyba matematykę ominąłeś w szkołach. Umiesz liczyć to sprawdź; 450.00 fv netto wydane na paliwo 305.40 brutto to zostaje na ręku 144,60,ale zarobek za 8 godzin pracy, oj chwila trzeba vat zapłacić 33,25 to zostało 111,35 nooo dobra dniówka, ach zapomniałem zus 40 za dzień i mamy 71,35 no to jeszcze podatek 12,84 i mamy kasę 58,51:8=7,31, ale piękny zarobek, lecz to dopiero początek; fv wystawiona styczeń,i tu vat zapłacony w paliwie i mamy luty 25 to tu vat 33,25 do us czyli vat 450x23% czyli 103,50 jest zapłacony i teraz mamy marzec klient płaci fv ze stycznia bo termin płatności 55 dni no to mam 553,50 mogę odetchnąć nic bardziej złudnego na konto weszły,ale ja mogę tylko 450 wypłacić nie dość, że zarobek z czwartego świata to us dostał 103,50 i zablokował 103,50, to jest o co bić pianę. Tak na zakończenie masz pensję 10 ale ja na poczet zusu i podatku potrącę należność na przyszły miesiąc. Pasi pewnie jesteś szczęśliwy-a i skaczesz z radości.
grześ(2018-06-26 17:09) Zgłoś naruszenie 100
Szanowne mądrale z PiS. Jeśli mam do odliczenia VAT i odliczę stosowną kwotę na deklaracji, zapłacę co trzeba to czy wtedy mam dostęp do tych odliczonych pieniędzy czy nie mam? Mam jedynie wtedy gdy poproszę o zgodę naczelnika US i on łaskawie się na to zgodzi ale np. po 60 dniach. Może też się nie zgodzić i co mu zrobię? Ograniczyliście mi w ten sposób dostęp do mojej własności, złamaliście Konstytucję. Wiem jednak, że wy z PiS macie Konstytucję w odbycie więc się tym nie przejmujecie. Więcej takich genialnych pomysłów, więcej.
relaks(2018-06-07 17:47) Zgłoś naruszenie 110
Widać , że nie masz pojęcia o czym piszesz. Jaki dobrowolny, kiedy to twój kontrahent podejmie decyzję za ciebie i uziemi ci środki na zablokowanym rachunku. To wykończy połowę małych i średnich firm.
budowlaniec(2018-10-13 14:55) Zgłoś naruszenie 31
Jeżeli chcę kupić maszynę np. budowlaną na kredyt/pozyczkę to cały VAT muszę zapłacić za nią z góry. Na rachunku mam zablokowany VAT, jednak nie ma możliwości wysłania samego VATu z konta split . Musze VAT zapłacić z normalnego rachunku mimo,że posiadam takie środki na zablokowanym rachunku. Muszę wydać dwukrotność VAT... tragedia.
Odpowiedzja(2018-07-06 15:18) Zgłoś naruszenie 120
Nie rozumiem tego waszego biadolenia. Albo nie wiecie o co chodzi w podzielonej płatności albo jesteście totalnymi hejterami lub osobami na zlecenie krytykującymi wszystko co wprowadza ten rząd.
Pokaż odpowiedzi (3)Odpowiedzkornik(2018-07-23 00:26) Zgłoś naruszenie 20
ooo... i tera wyobraźmy sobie niewielką firemkę transportową co tego paliwa za gotówkę kupuje tysiące litrów... łapiesz pomału? czy dopiero ja wszystko zdrożeje?
ja też(2018-07-17 12:15) Zgłoś naruszenie 00
Weź i nam wytłumacz, jeżeli w powyższym artykule to nie zostało wyjaśnione.
Kaczorek(2018-07-13 21:11) Zgłoś naruszenie 40
Człowieku czytaj powyższe komentarze a dowiesz się dlaczego palnąłeś głupotę. Za swoją sprzedaż VAT dostajesz na rachunek do którego NIE masz dostępu. Wystarczy że kupujesz cokolwiek na firmę za gotówkę (np. paliwo do samochodu którym pracujesz) i wtedy VAT płacisz z własnej kieszeni - ponieważ Twój VAT leży na wspomnianym "cudownym" rachunku. Musisz czekać 60 dni aż naczelnik urzędu skarbowego odda Ci Twoje własne pieniądze. Zrozumiałeś teraz?
Mariusz(2019-02-20 13:06) Zgłoś naruszenie 10
Chory kraj... złodzieje udają że walczą ze złodziejami... i sami okradaja
OdpowiedzAndrzej(2018-01-14 01:12) Zgłoś naruszenie 123
Najczęściej podatek należny do US jest wyższy od podatku do odliczenia z faktur z VAT więc w czym problem? Można sobie teraz poprawić płynność wykorzystując czas pomiędzy zapłatą za fakturę a terminem płatności VAT. Ale po pierwsze to raczej nie w małej firmie a po drugie trzeba mieć szczęście do kontrahentów płacących w terminie bo liczy się termin wystawienia faktury a nie zapłaty. Rzeczywiście pewnym problemem jest płynne przejście z jednego banku do innego. Warto rozważyć nowelę dopuszczającą przeniesienie z rachunku VAT w dotychczasowym banku na rachunek VAT w nowym banku.
Pokaż odpowiedzi (3)Odpowiedz*********(2018-09-27 23:31) Zgłoś naruszenie 00
W tym że mam zamrożoe prawie 2000zł a do urzędu oddać mam 145, W tym jest problem. I jeszcze ten ku.wa, naczelnik przysyła mi przypomnienie że nie zapłaciłem mu dwa dni temu tych 145zł. To niech se kr.wa weźmie sam, skoro mam to na koncie i ma do niego dostęp.
sta(2018-05-25 11:51) Zgłoś naruszenie 100
Mylisz się, najczęściej podatek jest niższy niż naliczony z faktur. Wystarczy, że wyskoczysz do sklepu i kupisz sobie papier do drukarki czy inne materiały biurowe zapłacisz gotówką lub prywatną kartą i weźmiesz fakturę. Ta faktura pomniejsza Ci kwotę podatku do zapłacenia, ale na koncie VAT będziesz miał pełną kwotę z wpływów. To oznacza, że po zapłaceniu należnego podatku VAT na koncie VAT zostanie Ci nadwyżka której już nie odzyskasz... bo niby jak ?. Będą to Twoje pieniądze, ale zamrożone na koncie VAT i *******
stefan(2018-05-24 21:59) Zgłoś naruszenie 180
Klient płaci ci powiedzmy 1000 PLN netto i 230 PLN VAT (trafia na to nowe konto). Dokonujesz zakupu gotówką albo kartą albo szybkim przelewem na 600 netto PLN i 138 VAT. Nie masz wtedy możliwości zapłacenia VAT z subkonta. Do US powinieneś odprowadzić wtedy VAT 92 PLN. Na subkoncie zostanie ci zamrożone 138 PLN z którym nic nie możesz zrobić bo PIT też nie wolno z tego konta płacić. Dla małych firm to katastrofa, utrata płynności. Ale pewnie o to chodzi ze by zniszczyć klasę średnią, żeby było jak w Rosji, oligarchowie i biedota bo tak łatwiej rządzić.
Jacek(2018-10-03 21:50) Zgłoś naruszenie 10
Dokładnie jeżeli coś kupisz za gotówkę lub zapłacisz kartą kredytową to jesteś w czarnej d....e z odzyskaniem vat z tych faktur zakupowych to jest proste co tu rozumieć. Dodatkowo jeżeli wystawiłeś fakturę na 100 tyś w tym około 20 tyś VATu a na tą sprzedaż masz fakturę kosztową na 90 tyś (w tym około 16 tyś vatu np.) i teraz ty opłacisz normalnie tą fakturę kontrahentowi (całość bez płatności podzielonej tylko z twojego głównego konta) a kasę od swojego klienta dostaniesz z opóźnieniem i to z płatnością podzieloną - czyli cały VAT pójdzie na konto VAT - to możesz się zawinąć , bo już nigdy nie odzyskasz tych pieniędzy, tak nigdy , chyba że zainwestujesz w firmę lub zakupisz coś bez odsprzedaży dalej.
Odpowiedz