statystyki

Czy niedobory materiału należy rozliczyć w pozostałych przychodach operacyjnych

autor: Elżbieta Gaździk30.10.2017, 10:11; Aktualizacja: 30.10.2017, 12:22
księgowy

Warto pamiętać, że w końcu roku obrotowego przenosi się pozostałe przychody operacyjne na stronę Ma konta 860źródło: ShutterStock

Jak zaksięgować ujawniony niedobór materiałów w użytku? Komisja w tym przypadku uznała winę pracownika i postanowiła obciążyć go kosztami niedoboru w cenie zakupu. Sytuacja podobna jest do takiej, w której brakuje środka trwałego całkowicie umorzonego. Jaką kwotą należy obciążyć winowajcę? Czy ponieważ komisja przyjęła cenę zakupu przy obciążeniu pracownika, powinnam to zaksięgować na koncie 760?

Zacznijmy od tego, że niedobory można podzielić na:

- niezawinione – powstałe z przyczyn niezależnych od osób materialnie odpowiedzialnych lub innych osób odpowiedzialnych za dane składniki majątkowe; mogą to być ubytki naturalne będące efektem procesów fizycznochemicznych, mieszczące się w granicach zakładowych norm ubytków naturalnych, spowodowane pomyłkową zamianą podobnych składników, albo nadzwyczajne - spowodowane zdarzeniami losowymi, np. pożarem, powodzią, zalaniem, kradzieżą;

- zawinione – będące następstwem działania osoby materialnie odpowiedzialnej lub innych osób odpowiedzialnych za dane składniki majątkowe albo zaniedbania obowiązków przez te osoby.


Pozostało jeszcze 75% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane