Pracodawca, który chce zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki na wigilię, musi wykazać, że spotkanie będzie miało wpływ na wyniki finansowe firmy.
Podatnik, który zatrudnia 15 pracowników, zapowiedział, że zorganizuje firmowe spotkanie wigilijne z poczęstunkiem i opłatkiem.
- Czy wydatki poniesione na zorganizowanie takiej imprezy będą mogły być kosztem uzyskania przychodów - pyta pan Kamil z Katowic, właściciel małej firmy budowlanej.
Odpowiedź na to pytanie jest twierdząca.
Przedsiębiorca będzie mógł rozliczyć w kosztach uzyskania przychodów wydatki poniesione na firmową wigilię.
Jednak uwaga, aby dany wydatek mógł być uznany za koszt podatkowy, musi mieć on związek z osiągnięciem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów z wyjątkiem kosztów, które są wymienione w art. 23 ustawy o PIT jako wydatki, które nie mogą być kosztami.
Wydatki poniesione na zorganizowanie imprezy wigilijnej są w sposób pośredni związane z uzyskiwanymi przez pracodawcę przychodami, jako że przyczyniają się do poprawy atmosfery w zespole i integrują jego członków, a przez to zwiększają efektywność pracowników.
Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem sądowym oraz interpretacjami organów podatkowych, jeśli impreza miałaby służyć jedynie rozrywce i rekreacji pracowników, wydatki na jej zorganizowanie nie byłyby kosztami podatkowymi pracodawcy.
Aby nie mieć żadnych problemów z właściwym rozliczeniem wydatków na wigilię, warto przygotować odpowiednią dokumentację (np. program spotkania wraz z listą uczestników), która jednoznacznie będzie określać integracyjny i motywacyjny charakter spotkania.
PODSTAWA PRAWNA
• Art. 22 ust. 1, art. 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).