Ponad 700 mln zł wyliczone dla 2014 r. to potencjalny koszt odsetek, jakie musiałby zapłacić budżet państwa posiadaczom obligacji Skarbu Państwa
Terminy zwrotu VAT są trzy: 60-dniowy (podstawowy), 25-dniowy (przyspieszony) i 180-dniowy (wydłużony). Łącznie, biorąc pod uwagę kwoty zwracane podatnikom we wszystkich trzech terminach, korzyść budżetu państwa wahała się w ostatnich latach w przedziale pomiędzy 487,62 mln zł w 2006 r. a 781,56 mln zł w 2014 r.
Zyski budżetu państwa z dysponowania pieniędzmi podatników przedstawia symulacja, w której najdalej idącym założeniem jest uznanie, że nadwyżka podatku naliczonego nad należnym powinna być zwrócona w tym samym dniu co dzień złożenia deklaracji przez podatnika. Alternatywnie, jeżeli taki zwrot następowałby później, podatnik powinien być wynagradzany za udostępnianie swoich pieniędzy budżetowi w identycznej wysokości jak posiadacz obligacji Skarbu Państwa.
Przypomnijmy, że obecnie dysponowanie środkami podatnika (kwotą różnicy pomiędzy podatkiem naliczonym a podatkiem należnym) w okresie od momentu złożenia deklaracji (czyli wykazania istnienia kwoty do zwrotu) do momentu upływu terminu zwrotu nie wiąże się dla budżetu państwa z koniecznością zapłaty jakichkolwiek odsetek z tego tytułu. Dopiero przekroczenie terminu zwrotu rodzi obowiązek zapłaty odsetek, liczonych jednak od momentu upływu terminu zwrotu, a nie od momentu złożenia deklaracji. Brak zapłaty odsetek w takiej sytuacji oznacza ewidentną korzyść dla budżetu państwa.
Wykres i tabela zawierają odpowiednie wyliczenia dla każdego z trzech terminów obowiązujących w ustawie o VAT na przestrzeni badanego okresu, czyli lat 2006 –2014. Wnioski są następujące:
ikona lupy />
Zwrot podatku na rachunek bankowy / Dziennik Gazeta Prawna
1) Dla środków zwracanych w terminie 25 dni korzyść budżetu państwa z roku na rok systematycznie rosła, a najwyższą wartość osiągnęła w 2013 r. tj. 35,69 mln zł.
2) Dla kwot deklarowanych do zwrotu w 60 dni korzyść budżetu państwa była największa w 2014 r.| i (wyniosła 728,74 mln zł), najniższa zaś w 2006 r. (389,9 mln zł).
3) Dla kwot zwracanych w 180 dni największą korzyść budżet państwa uzyskał w 2008 r., tj. w roku poprzedzającym zmiany w ustawie o VAT w zakresie warunków zwrotu. Korzyść ta osiągnęła wtedy poziom 161,38 mln zł. Najniższą korzyść dla tego terminu zwrotu uzyskano w 2010 r. (15,67 mln zł).