statystyki

"Z odzyskaniem opłaty skarbowej nie ma problemów"

26.10.2009, 03:00
  • Wyślij
  • Drukuj

Trzy pytania do ANNY BENETURSKIEJ, konsultanta z TPA Horwath Sztuba Kaczmarek - Podatnik w związku z udzieleniem pełnomocnictwa wpłacił opłatę skarbową. Po kilku dniach zorientował się, że wniósł ją na konto niewłaściwego urzędu. Podatnikowi zależało na czasie, więc gdy zauważył błąd, dokonał kolejnej wpłaty – tym razem na konto właściwego urzędu. Czy przepisy określają, kiedy i jak uiszczać opłatę skarbową?





Tak. Złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury, a także jego odpisu, wypisu lub kopii w sprawie z zakresu administracji publicznej lub postępowaniu sądowym jest jedną z czynności podlegających opłacie skarbowej. Organem podatkowym jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta, a wpłaty dokonuje się w kasie lub na rachunek urzędu gminy, właściwego ze względu na miejsce złożenia dokumentu. Oznacza to, że nie ma znaczenia miejsce zamieszkania czy prowadzenia działalności przez podatnika, ale jedynie to, gdzie pełnomocnictwo jest składane. Przed dokonaniem wpłaty warto się zatem upewnić, czy prawidłowo określiliśmy właściwy urząd.

Czy opłatę uiszczoną w niewłaściwym urzędzie można odzyskać?

Sytuacje, w których opłata skarbowa podlega zwrotowi, określono w ustawie z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. nr 225, poz. 1635 z późn. zm.). Ma to miejsce w odniesieniu do opłat od dokonania czynności urzędowej oraz od wydania zaświadczenia lub zezwolenia, jeżeli mimo zapłacenia opłaty nie dokonano czynności urzędowej bądź nie wydano zaświadczenia czy zezwolenia. Przepisy te nie dotyczą zatem przypadku naszego podatnika. Do takich sytuacji zastosowanie mają przepisy Ordynacji podatkowej, mówiące o zwrocie nadpłaty podatku. Nadpłata ma miejsce w przypadku dokonania wpłaty podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej.

Odzyskanie opłaty skarbowej jest trudne?

Nie. W praktyce odzyskanie opłaty skarbowej wpłaconej do niewłaściwego urzędu, w sytuacji gdy błąd został już naprawiony, nie przysparza zbyt wielu trudności. Podatnik powinien złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku w urzędzie, w którym dokonał pomyłkowej wpłaty. Potrzebne też będzie uzasadnienie takiego wniosku. W uzasadnieniu takim podatnik powinien wyjaśnić okoliczności pomyłki. W naszym przypadku jako okoliczności błędu podatnik po prostu wskaże, że uiścił opłatę do niewłaściwego urzędu, podając, który to był urząd. Pomocne będzie również dołączenie kopii dowodu dokonanej wpłaty. Można również poinformować, że opłata została ponownie wpłacona, ale już do właściwego organu.





  • Wyślij
  • Drukuj
Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
czytaj więcej w e-DGPczytaj więcej w e-DGP

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Komentarze: 1

  • 1: jak to rozstrzygnąć? z IP: 80.55.65.* (2010-06-02 10:03)

    no dobrze, ale jeżeli w imieniu jakiejś instytucji (np. banku składającego pismo procesowe przed sądem rejonowym) występuje kancelaria prawna jako pełnomocnik tego banku. Pismo nie zostało złożone ostatecznie przed sądem, ale opłata za pełnomcnictwo została złożona. Czy pełnomocnik może kierować pismo o zwrot tej opłaty w trybie stwierdzenia nadpłaty w oparciu o przepisy Ordynacji podatkowej? Jeżeli jest pełnomocnikiem to jak będzie występował z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w opłacie skarbowej to nie powinien dołączyć dokumentu pełnomcnictwa? Ale w tym przypadku musiałby uiścic opłatę za złożenie dokumentu pełnomocnictwa i to jest błędne koło, bo jaki sens miałoby ubieganie się o zwrot 17 zł, w przypadku którego trzeba byłoby zapłacić 17 zł - może Państwo odpowiedzą na to pytanie?

Dowiedz się więcej

Prawo na co dzień

Galerie