statystyki

"Pełne odliczanie VAT od aut i paliwa jest za drogie"

autor: Marek Kutarba08.07.2009, 03:00
  • Wyślij
  • Drukuj

Rozmawiamy z MACIEJEM GRABOWSKIM, wiceministrem finansów - Przez najbliższe trzy lata nie będzie możliwe odliczenie VAT przy zakupie paliwa do samochodów osobowych. Z kolei odliczenie VAT od aut będzie przysługiwało wszystkim, ale w wysokości 60 proc., nie więcej niż 6 tys. zł.

reklama


reklama


ROZMOWA

● Jest już gotowy projekt nowelizacji ustawy o VAT w zakresie odliczania podatku od zakupu samochodów i paliwa. Jakie będą nowe rozwiązania?

– Obecne rozwiązania nie przystają do rzeczywistości. Powrót samochodów z kratką po wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości wprowadził wiele zamieszania. Zależy nam na likwidacji absurdu, którego symbolem stało się ciężarowe porsche, jak i wyeliminowaniu wątpliwości podatników w tym zakresie. Przy projektowaniu nowego rozwiązania rozróżniliśmy dwie sprawy: odliczanie VAT od paliwa i od zakupu aut.

● Zacznijmy więc od odliczania VAT od paliwa.

– W tym przypadku chcemy skorzystać z art. 177 Dyrektywy 112 i wystąpiliśmy do Komitetu ds. VAT w UE z wnioskiem o konsultację o czasowe zawieszenie prawa do odliczania VAT od paliwa dla aut osobowych.

● Czym jest art. 177 dyrektywy?

– To przepis, który pozwala na zawieszenie odliczania VAT w przypadku złej koniunktury. Teraz ten argument jest jak najbardziej uzasadniony, bo mamy trudną sytuację gospodarczą.

● Czy Unia przyzna Polsce prawo do zawieszenia odliczania VAT od paliwa?

– Inne kraje Wspólnoty z tego rozwiązania korzystały i po konsultacji z Komitetem VAT wyłączały prawo do odliczeń. Nie sądzę, aby w przypadku Polski miało być inaczej.

● Na jaki okres odliczanie VAT od paliwa będzie zawieszone?

– Na lata 2010–2012. Okres zawieszenia rozpocząłby się 1 stycznia 2010 r. Na te trzy lata wrócimy do stanu sprzed grudnia 2008 r., kiedy nie można było odliczać VAT od paliwa.

● Czy to nie zwlekanie z podjęciem trudnej decyzji?

– Nie. Z jednej strony mamy trudną sytuację gospodarczą i kwestie budżetowe mają tu znaczenie. Z drugiej zaś nie chcemy zamykać furtki w postaci odliczania VAT od paliwa. Stąd trzyletni okres zawieszenia.

● A co z odliczaniem VAT od zakupu samochodów osobowych?

– Z samochodami jest inaczej. Zwrócimy się do organów unijnych o derogację w tym zakresie również na trzy lata, aby można było ograniczyć prawo do odliczenia do 60 proc. kwoty podatku naliczonego, nie więcej niż 6 tys. zł do tego rodzaju samochodów, które wskutek wyroku ETS uzyskały pełne odliczenie. Z tego, co wiemy, Komisja Europejska pozytywnie ocenia ten pomysł. W odróżnieniu od odliczania VAT od paliwa w tym przypadku zgodę na derogację – czyli przyznanie okresu przejściowego – muszą wyrazić wszystkie państwa UE.

● Ten przepis też będzie obowiązywał trzy lata?

– Tak, występujemy o derogację na taki okres.

● Podatnicy liczyli na pełne odliczenie VAT.

– W obecnej sytuacji budżetowej nie stać nas na takie rozwiązania. Dlatego decyzja uwzględnia zarówno plany likwidacji kratkowego absurdu i de facto dyskryminacji niekratkowych samochodów, jak i obecną sytuację gospodarczą. Samochody osobowe wykorzystywane są również do celów prywatnych, więc pełne odliczenie VAT trudno uzasadnić.

● Co stanie się 1 stycznia 2013 r.?

– Po raz kolejny będziemy musieli pochylić się nad odliczaniem VAT. Proponowane rozwiązania nie są docelowe

● Ile te zmiany będą kosztować?

– Gdyby zostawić obecne rozwiązania, do budżetu wpłynęłoby mniej o 1,3 mld zł.

● A co z używaniem aut służbowych do celów prywatnych?

– Tu wprowadzamy zmiany do ustawy o PIT i ustawy o CIT.

● Jakie to będą zmiany?

– Chcemy urealnić szacowanie nieodpłatnego świadczenia przy używaniu samochodu służbowego do celów prywatnych. Proponujemy wprowadzenie swoistego ryczałtu. Pracownikowi, który służbowe auto wykorzystuje do celów prywatnych, pracodawca będzie co miesiąc do przychodu dopisywał kwotę w wysokości 0,5 proc. wartości pojazdu. Gdy pracodawca nie będzie potrafił określić, który pracownik z samochodu korzysta prywatnie, będzie zobligowany dopisywać do swojego przychodu 1 proc. wartości pojazdu. To będą szacunki rzędu kilkuset złotych miesięcznie, określane od wartości początkowej pojazdu.

● Czyli lepiej, żeby pracodawca wiedział, jak wykorzystywany jest samochód firmowy?

– Podatnik będzie miał też możliwość wskazania, że nikt nie korzysta prywatnie ze służbowych pojazdów. Tą regulacją nie będą objęci podatnicy prowadzący firmy.

● Od kiedy wszystkie te zmiany zaczną obowiązywać?

– Od 1 stycznia 2010 r. Nie chcemy zaskakiwać podatników. Powinni mieć oni czas na przygotowanie się do zmian.

● A co z odliczaniem VAT do końca 2009 roku?

– Nadal obowiązuje kratka.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

reklama


  • Wyślij
  • Drukuj
Źródło:GP

reklama

  • warszawiak(2009-07-08 16:25) Odpowiedz 00

    ciekawe ile ktos z ministerstwa finansow dostal byl w lape od koncernow samochodowych (sprzedaz samochodow z pelnym odpisem VAT do konca roku wystrzeli teraz w gore)? a potem i tak sie okaze ze przepis jest niezgodny z unijnym prawodawstwem i trzebe bedzie wszystko odkrecac...

  • niku(2009-07-08 16:14) Odpowiedz 00

    do mirekisop@gamil.com. chyba Pan nie zna tematu. pierwsze slysze aby podatek ryczaltowy placilo sie od godziny. to po pierwsze. po drugie jezeli juz placi podatek ryczaltowy to nie w takiej wysokosci jak dochodowy lub podatek vat. po trzecie jezeli lekarz pracuje na kontrakcie to faktycznie moze wystawic fakture, ale jezeli leczy prywatnie to takiej faktury juz nie wystawia, ze juz o kasie fiskalnej tzn wystawieniu paragonu nie wspomne. to samo prawnicy, jezeli firma potrzebuje fakture do zwrotu kosztow procesowych to owszem ja dostanie ale zwykly "kowalski" jezeli przyjdzie po porade juz nie. a powinno byc tak jak w handlu allbo faktura albo paragon. a nie tylko faktura, a paragonu juz nie.

  • KAŻDY KRAJE SWOJĄ MIARĄ(2009-07-08 17:31) Odpowiedz 00

    każdy myśli swoją miara
    złodziej-kradną wszyscy
    uczciwy ma zaufanie do ludzi
    ministerek twierdzi , że wszyscy przedsiębiorcy okradają państwo jeżdżac do domu służbowymi samochodami
    do której więc grupy się pan zalicza.

    a propo dojazdów
    do domu jeździ pan swoim czy służbowym samochodem OKRADAJĄC obywaleli

  • mirecki(2009-07-08 17:44) Odpowiedz 00

    Do 40 masz całkowitą rację zaś Pan Ministerek jeździ do domu służbową limuzyną z kierowcą bo to mu się należy według niego .Podatnicy muszą mu firmować luksusowe życie .Przecież on wszystką robi dla ich dobra a oni tacy niewdzięcznicy

  • POTĘGA W UCISKANIU(2009-07-08 22:07) Odpowiedz 00

    szwajcarski Institut Constant de Rebecque bada 30 państw OECD, na bazie danych z Banku Światowego i OECD określa Indeks Ucisku Podatkowego wg. niego jesteśmy potęgą i tak


    1. Włochy – 6,0 punktów (powyżej 5,4 pkt. kraj uznawany jest za silnie uciskany)
    2. Turcja – 6,0
    3. Polska – 5,9

    MAŁO CI JESZCZE MINISTERKU

  • basia(2009-07-08 18:02) Odpowiedz 00

    Dopóki Polską będą rządzić ludzie,którzy nigdy nie pracowali na własny rachunek i odpowiadali całym swoim majątkiem za podejmowanie decyzji, to będzie jak jest.

    A braki w budżecie - zmniejszyć drastycznie biurokrację, pod każdym względem, i prywatyzować.

    Kasy fiskalne bezwzględnie u lekarzy i prawników. Jednakowe prawo dla wszystkich. Odpowiedzialność też.

  • artutek(2009-07-08 16:05) Odpowiedz 00

    jeszcze miesiąc temu zapewniali że pracują nad możliwością pełnego odliczania VAT. Mysłałem kupić auto za ok 80 000 bo kupione 5 lat temu juz się wysłużyło. W tej sytuacji pojeżdżę jeszcze z 5 lat aż normalniej w tym kraju będzie. Moze i odliczyłm 22 % VAT ale : produkcja aut szła by dalej, akcyza byłaby zapłacona, bank zarobiłby odsetki. Ale jak tak się z nas robi idiotów to powodzenia.

  • CZY PAN WIE CO TO JEST OPTYMALIZACJA(2009-07-08 16:00) Odpowiedz 00

    ten ministerek chyba nie wie nic o ekonomi i korzyści skali.dochody (także podatkowe) zwiększa się ZWIĘKSZAJĄC OBRÓT ,przy zastosowaniu optymalizacji wielkości podatku, a nie przez jego ogranicznie.WIDZĄ TO INNE PAŃSTWA WPROWADZAJĄC BONIFIKATY.

    NAJLEPSZE CO W POLSCE TO PROWIZORKA.

  • rabex(2009-07-08 14:43) Odpowiedz 00

    Chciałem właśnie wymienić moje stare wysłużone Seicento (2 osobowe - van - ciężarówka) na nowy samochód z myślą :
    - pomogę branży samochodowej w kryzysie
    - pomogę mojemu Państwu (przecież sprzedawca z salonu odprowadza 3 podatki do Państwowej kasy : 22% vat, akcyzę i dochodowy)
    - pomogę branży leasingowej (jest w zapaści z powodu braku samochodów i niekorzystnego prawa).
    - będę mniej truł i niszczył środowisko

    Wstępnie wybrałem Forda Mondeo z kratką - koszt ok 80-90tys brutto (jestem pośrednikiem w handlu materiałami budowlanymi i z racji zawodu muszę często przemieszczać się po Polsce i za granicą - Polska, Niemcy, Austria, Ukraina, Białoruś i nadbałtyckie..)
    I CO TERAZ - CHYBA SIĘ WYCOFAM I BĘDĘ DALEJ UŻYWAŁ SEICENTO (oczywiście tylko dla odpisów bo faktycznie jeżdżę innym samochodem od którego nie ma odpisów) BO :
    - stracę :
    1) 6.500 vat - u (40%)
    2) będę musiał dopłacić 450zl miesięcznie lub nawet 900 miesięcznie za używanie do celów prywatnych (strata 10.800 rocznie)
    3) nie będę mógł odpisać VAT-u od paliwa (strata 5000-10.000 rocznie)
    Tak więc pobieżnie będzie to w 1 roku strata : 26.500zl
    w kolejnych od 15-20.000zl

    Nie ma mowy abym teraz kupi samochód - i co Państwo Polskie zaoszczędzi na mnie :
    NIC, ZERO, NOL...
    I najgorsze z tego że nic nie zarobi i taki będzie efekt myślenia pana ministra :
    - mogliśmy mieć wpływy na poziomie kilkunastu miliardów i dodatkowo nie wpłynęły by podatki z odpisanego VAT-u w wysokości 1,3mld zł a tak będziemy mieli zerowe wpływy, zadowolonego ministra że "oszczędził" państwu wpływu kilkunastu miliardów podatków od producentów, sklepów, stacji benzynowych itd...

    ŻYCZĘ SZCZĘŚCIA TAKIEMU KRAJOWI KTÓRYM RZĄDZĄ TACY IGNORANCI!!!

  • figa(2009-07-08 14:42) Odpowiedz 00

    Co do tego zwalniania 30% urzędników a reszcie obcinania 30% wynagrodzenia to proponuję (a nie jestem urzędnikiem) aby Pan przestał prowadzić "łupioną Vatem" działalność i zatrudnił się jako urzędnik- to przecież tak łatwa fucha!!! A gwoli przyzwoitości- to Vatem jesteśmy łupieni wszyscy- ostatnie ogniwo czyli kupujący w tym też urzędnicy, którym chcemy obciąć pensje a podatki będą pobierać przedsiębiorcy sami sobie-ha ha.

  • figa(2009-07-08 14:44) Odpowiedz 00

    Co do lekarzy, prawników i dużych posiadaczy gospodarstw rolnych zgadzam sie w całej rozciągłości!!! Kiedy wreszcie przestaną w Polsce istnieć równi i równiejsi!!!???

  • mireckisop@gamil.com(2009-07-08 15:40) Odpowiedz 00

    Pani Figą co do lekarzy .Jak lekarz prowadzi działalność jedno osobową i ma swój gabinet płaci podatek ryczałtowy od każdej godziny .Lekarz na kontrakcie np. w szpitalu czy pogotowiu wystawia rachunek firmie /szpitalowi/ który go zatrudnia .Prawnik każdy jego klient bierze od prawnika fakturę VAT bo inaczej Sąd w nie jest w stanie ustalić kosztów procesowych.Firma która korzysta z usługi prawnika też żąda faktury bo jak inaczej zaksięguje jego wynagrodzenie .Tylko rolnicy są uprzywilejowani.Nie zna Pani tematu .

  • Pat(2009-07-08 22:02) Odpowiedz 00

    albo to jest kolejne zagranie ministerstwa, żeby nastraszyć ludzi...albo już to Państwo upadło na samo dno... i weź tu człowieku teraz prowadź jakąś działalność...

  • inz. Zbigniew Burnatowski (79), RFN(2009-07-08 22:35) Odpowiedz 00

    Rece opadaja, czlowiekowi nie chce sie absolutnie pomagac Panstwu w robieniu jakichkolwiek oszczednosci, bo Panstwo i tak na to laske kladzie i absolutnie nie analizuje przesylanych projektow i ich nie wprowadza w zycie. Jestem dlugoletnim fachowcem z dziedziny motoryzacyjnej. Majac sporo wolnego czasu, zglosilem na przestrzeni kilkulat sporo projektow wprowadzenia w gospodarce oszczednosci, ale niestety chyba zarozumialosc urzedow, ze wszystko wiedza lepiej spowodowala, ze zaden z projektow nie wdrozono. Tu gdzie faktycznie mozna zwolnic ukryte miliony, nie robi sie nic, ale (np) policji i wojsku oraz min. zdrowia zabiera sie pieniadze stawiajac te instytucje pod znakiem zapytania wykonania przez nie nalozonych na nich zadan. Nie dziwmy sie, ze z tych to wzgledow pewna czesc spoleczenstwa jest rozzalona i nie wykazuje zadnego wspolczucia rzadzacym i politykom w ich wysilkach w walce z kryzysem.

  • Marek(2009-07-09 00:15) Odpowiedz 00

    Do cba:
    socjalista jesteś ********* i tyle.
    W główce się porąbało
    A może by tak dla wszystkich ponownie wprowadzić zapisy na samochody oraz losowania?
    Nie było by problemu z tym, że kapitaliści (zresztą wredni) kupowaliby sobie samochody luksusowe.
    Takie jak twoje argumenty wk..rwiają mnie nie przciętnie.

  • Justyn(2009-07-14 08:35) Odpowiedz 00

    To szczyty hipokryzji. Jasio bije Karola a nie Józia. Trzeba to zmienić! Ma teraz bić obu! Taka jest interpretacja tego, ze kratka może odliczyć sobie VAT a reszta nie. A moze w drugą stronę, niech VAT w końcu stanie się VAT-em a nie ordynarną akcyzą.

  • Mario201(2009-07-10 23:00) Odpowiedz 00

    Ja myślę, że pełne odliczanie VAT od kosztów też jest za drogie, proponuję z uwagi na potrzeby finansowe rządu wprowadzić łaskawie odliczenie 100% VAT od towarów handlowych i 50% VAT od innych wydatków.

  • Marian(2009-07-19 10:15) Odpowiedz 00

    To jest strzał w kolano dla MF , jeżeli trzeba będzie doliczać 0,5 % od wartosci pojazdu jako przychód to spadnie sprzedaż nowych -droższych aut i w sumie budżet znowu na tym straci !!!

  • Jaro(2009-08-10 14:20) Odpowiedz 00

    wyprowadzam się z tego kraju - prowadzenie działalności to balans na linie pomiędzy normalnością a legalnością - płacę duże podatki a nie stać mnie na nic - chyba coś źle robię - uruchomię filię za granicą lub przeniosę tam firmę i tam będzie normalniej o 100% - a tu ministrowie niech wrócą do szkoły i nauczą się rządzić - rząd dla wyborców ??? czy wybrańców ???

  • partrickdevlin@mail.mn(2011-03-15 11:02) Odpowiedz 00

    Dajemy pożyczki do każdej części świata. Oferujemy wszystkie rodzaje i typy
    kredytów z wygodnym plan spłaty, Nasza Oprocentowanie pożyczek jest
    3% rocznego z negocjacji trwania, niezależnie od lokalizacji lub
    sytuacji kredytowej, aby otrzymać kredyt dziś Email: partrickdevlin@mail.mn

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

reklama