Rozmawiamy z MACIEJEM GRABOWSKIM, wiceministrem finansów - Ustawa o VAT w zakresie odliczania VAT od zakupu samochodów i paliwa do nich będzie znowelizowana. Będzie ona uwzględniać zarówno orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, jak i sądów krajowych.
ROZMOWA
● Odliczanie VAT od paliwa to ostatnio gorący temat. W wyroku w sprawie spółki Magoora WSA w Krakowie stwierdził, że podatnicy mają pełne prawo do odliczania VAT od paliwa do samochodów. Czy będzie składana skarga kasacyjna do NSA od tego wyroku?
– Tak, od wyroku krakowskiego sądu na pewno zostanie wniesiona skarga kasacyjna. Jest ona niezbędna dlatego, że w podobnych sprawach zapadają różne wyroki. Kwestię odliczania VAT ostatecznie powinien rozstrzygnąć NSA.
● Jakie stanowiska prezentują inne sądy?
– Inne wyroki idą bardziej w kierunku potwierdzenia tezy, którą w swoim wyroku zawarł ETS. I my w zupełności z takim podejściem się zgadzamy.
● Czy przy tworzeniu prawa i jego interpretacji ministerstwo bierze pod uwagę orzecznictwo sądów administracyjnych?
– Oczywiście, że tak. Orzecznictwo sądowe jest bardzo potrzebne. Trzeba z wielkim szacunkiem podchodzić do wyroków sądowych. Jest ono kluczowe zarówno dla Ministerstwa Finansów, jak i samych podatników. Nigdy nie twierdziłem, że jest inaczej.
Ministerstwo Finansów nie uniknie nowelizacji ustawy o VAT w zakresie odliczania VAT. Czy projekt zmian jest już gotowy?
– Ministerstwo zamierza znowelizować ustawę o VAT. Również w przypadku ewentualnej uchwały NSA w tej sprawie zamierzamy przeprowadzić takie zmiany ustawodawcze. Nie oznacza to jednak, że nie respektujemy wyroków sądów i podważamy ich orzeczenia. Nowelizacja ustawy o VAT w tym zakresie musi uwzględniać zarówno orzecznictwo ETS, jak sądów krajowych.



● Czy na te zmiany musi wyrazić zgodę Komisja Europejska?
– Oczywiście, że musi. VAT jest podatkiem zharmonizowanym. Cały czas jesteśmy w kontakcie z Komisją Europejską. Przesłaliśmy już do Komisji Europejskiej propozycję zmian w naszej ustawie o VAT w tym zakresie. Czekamy teraz na opinię co do tych propozycji.
● Czy nie lepiej byłoby przenieść przepisy dyrektywy unijnej w sprawie odliczania VAT do polskiej ustawy, niż tworzyć własne konstrukcje?
– Pewnie najprościej byłoby przenieść regulacje dyrektywy do polskiej ustawy. Jednak trzeba uwzględnić specyfikę działania naszych podatników. Prawo do odliczenia VAT zarówno od kupna samochodów, jak i paliwa do nich musi być związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. W Polsce jak i w innych krajach auta firmowe używane są do celów prywatnych. Konieczne jest więc stworzenie stosownych ograniczeń, które nie pozwolą na odliczanie VAT, gdy samochód firmowy wykorzystywany jest prywatnie. Z drugiej strony te ograniczenia nie powinny nakładać biurokratycznych obowiązków na podatników.
● Czy propozycja wysłana do Komisji Europejskiej dotyczy tylko odliczania VAT od paliwa?
– Nie. Dotyczy odliczania VAT od zakupu aut i paliwa do nich.
● Kiedy możemy się spodziewać odpowiedzi Komisji?
– Trudno powiedzieć. Nie znamy konkretnego terminu.
● Jakie korzyści ta nowelizacja przyniesie podatnikom?
– Pewność w zakresie stosowania prawa podatkowego.