statystyki

Ordynacja podatkowa: Są problemy z pełnomocnictwami

autor: Wojciech Serafiński07.11.2016, 09:37; Aktualizacja: 07.11.2016, 10:06
internet, biznes

Portal bez podania przyczyny informuje o odrzuceniu pełnomocnictwa.źródło: ShutterStock

Sformalizowane druki pełnomocnictw ogólnych i nowe zasady ich składania obowiązują od 1 lipca br. I w ciągu tych czterech miesięcy niestety pojawia się coraz więcej problemów wynikających nie tylko z nieprecyzyjnego prawa, lecz także ze sposobu funkcjonowania portalu podatkowego.

Reklama


Zgodnie z art. 138d par. 1 ordynacji podatkowej (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613, dalej: o.p.) pełnomocnictwo ogólne upoważnia do działania we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej. O ile wiadomo, co kryje się pod pojęciem sprawy podatkowej, o tyle w sferze domysłów pozostaje to drugie sformułowanie: innej sprawy. Czy inną sprawą będzie przykładowo możliwość występowania w imieniu podatnika o wydanie interpretacji indywidualnej? Czy za taką sprawę można uznać podpisywanie deklaracji, o którym mowa w art. 80a par. 1 o.p.? Bo po co składać pełnomocnictwo UPL-1, skoro jest pełnomocnictwo ogólne? Ustawodawca jak zwykle nie zadbał o należytą precyzję, więc to sądy będą ustalały ostateczne znaczenie tego pojęcia.

Samo funkcjonowanie portalu podatkowego budzi zastrzeżenia. Już sam panel jest nieprzyjazny, a instrukcja do niego licząca ponad 160 stron nie rozwiązuje kluczowych problemów i nastręcza trudności. Wypełnionego druku PPO-1 nie da się przesłać za pośrednictwem portalu. Pełnomocnictwo trzeba drugi raz wprowadzić ręcznie na samym portalu, co jest kompletnym nieporozumieniem.

Kolejnym bardzo istotnym problemem jest to, że portal bez podania przyczyny informuje o odrzuceniu pełnomocnictwa. Pojawia się przykładowo komunikat o treści: „Zgłoszone pełnomocnictwo ogólne zostało odrzucone ze względu na niezgodność danych identyfikacyjnych”. Nie wiadomo, czyje dane są niezgodne ani co zrobić w takiej sytuacji. Minister nie informuje o tym, jakie konkretnie dane są niezgodne. Zgodnie z prawem żaden organ nie może odrzucić pełnomocnictwa (może co najwyżej wezwać do uzupełnienia stwierdzonych braków), także przepisy ordynacji podatkowej milczą w tej kwestii. I znów powstaje problem, od jakiego dnia pełnomocnictwo ogólne obowiązuje? Zgodnie z prawem cywilnym od chwili umocowania. W ordynacji podatkowej wskazano, że: „Ustanowienie, zmiana zakresu, odwołanie lub wypowiedzenie pełnomocnictwa ogólnego wywiera skutek od dnia wpływu do Centralnego Rejestru” (tak art. 138i par. 1). Skoro zatem pełnomocnictwo zgłoszono w określonym dniu, to skutek wywiera w tym konkretnym dniu. Co innego stwierdza MF na swoim portalu.


Pozostało jeszcze 36% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama