statystyki

Zmiany w kontroli skarbowej będą sprzyjać oszustom - ostrzegają urzędnicy

autor: Mariusz Szulc, Agnieszka Pokojska17.02.2016, 07:27; Aktualizacja: 17.02.2016, 08:33
Oszustwo

Urzędy kontroli skarbowej (podobnie jak zwykłe urzędy, izby skarbowe i izby celne) przestaną istnieć jako odrębne jednostkiźródło: ShutterStock

To będą złote żniwa dla oszustów – alarmują urzędnicy, krytykując projekt ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Ale część ekspertów chwali kierunek zmian.

reklama


reklama


Chodzi o projekt utworzenia Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). W wersji z 18 stycznia 2016 r. zakłada on, że urzędy kontroli skarbowej (podobnie jak zwykłe urzędy, izby skarbowe i izby celne) przestaną istnieć jako odrębne jednostki. Innymi słowy, w ramach ujednoliconego fiskusa przestanie istnieć odrębny pion kontroli, a jego zadania zostaną przekazane administracji skarbowej oraz celno-skarbowej. I to właśnie jest błąd – uważają przedstawiciele UKS.

Pomysł jest taki, aby powstały izby administracji skarbowej, którym miałyby podlegać urzędy administracji skarbowej i celno-skarbowe. Pierwsze z nich mają zajmować się m.in. uproszczoną kontrolą, czyli sprawdzaniem prawidłowości deklaracji i zgłoszeń identyfikacyjnych, weryfikacją dokumentów przedstawionych przez podatnika, ujawnianiem opodatkowanych przychodów. Drugie mają się zajmować każdym innym rodzajem kontroli, czyli nie tylko zobowiązań podatkowych, ale też innych przepisów, np. weterynaryjnych, ochrony roślin, transportu drogowego itp.

Niezależnie od tego KAS ma zmierzać do ograniczenia zatrudnienia, nawet o 15 proc. Tak zapowiedział minister finansów Paweł Szałamacha w odpowiedzi na interpelację poselską nr 253.

Stara struktura

Za reformą opowiada się też dr Jacek Kulicki w analizie wykonanej pod koniec 2015 r. dla Biura Analiz Sejmowych. W jego przekonaniu kompetencje UKS są zbyt szerokie i wręcz rozwodnione. Ekspert przeanalizował szczegóły funkcjonowania kontroli skarbowej w latach 1992–2014 r. Zwrócił uwagę na to, że obecna struktura kontroli opiera się na rozwiązaniach opracowanych jeszcze w latach PRL i odnoszących się wręcz do tradycji międzywojennych. Zasugerował, aby zarówno sprawami dotyczącymi podatków, jak i funkcją dochodzeniowo-śledczą zajął się fiskus w ramach zreformowanej organizacji. Tym bardziej że poczynając od 1996 r. ciągle spada skala wykrytych uszczupleń podatkowych w łącznych ustaleniach kontroli skarbowej. Badanie zobowiązań podatkowych, choć uwypuklane w sprawozdaniach z pracy kontroli skarbowej, wcale nie jest jej najważniejszą funkcją – pisze ekspert w swojej analizie.

Skorzystają oszuści

Skutki działań kontroli skarbowej

Skutki działań kontroli skarbowej

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Przedstawiciele urzędów kontroli skarbowej są jednak przekonani, że projekt w dotychczasowym kształcie wychodzi naprzeciw oszustom podatkowym. Nie proponuje bowiem żadnego systemowego rozwiązania w zamian za likwidację dzisiejszych UKS. – Nie zastąpią ich urzędy celno-skarbowe współpracujące z funkcjonariuszami wywiadu skarbowego ani urzędy administracji skarbowej – przekonuje pracownik jednego z urzędów (prosi o anonimowość).

Pracownicy dzisiejszych UKS twierdzą, że nowe urzędy nie będą prowadzić postępowań kontrolnych, analizować setek stron dokumentów, badać ksiąg, bo nie będą miały na to czasu, ludzi ani doświadczenia.

Ich zdaniem sytuacji nie poprawi nawet zasilenie nowych urzędów dotychczasowymi pracownikami UKS, w tym doświadczonymi inspektorami.

Większość postulatów została spisana w uwagach do projektu utworzenia KAS. Najbardziej obszerne i krytyczne są autorstwa UKS w Warszawie. Zdaniem jego przedstawicieli projekt w obecnym kształcie przeczy idei uszczelnienia systemu podatkowego. W ich przekonaniu należałoby raczej utworzyć niezależny pion kontrolny w ramach administracji celno-skarbowej, z wysoko wykwalifikowaną kadrą inspektorów, którzy mogliby korzystać ze wsparcia wydziałów: analiz, informatyki, prawnego. Potrzebny jest też odrębny Wydział Postępowań Przygotowawczych – przekonują przedstawiciele warszawskiego UKS.

Krytycznie patrzą na projekt także w innych urzędach. Przykładowo w Szczecinie uważają, że w ramach KAS powinny istnieć odrębne urzędy kontroli skarbowej, specjalizujące się wyłącznie w sprawdzaniu rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania podatków. – Tylko taka struktura pozwoli nawiązać skuteczną walkę z oszustami przy zachowaniu doświadczenia, które już zdobyli zatrudnieni pracownicy – przekonują w Szczecinie.

Wszyscy od wszystkiego

Podobnego zdania jest dr hab. Dominik Gajewski, dyrektor Centrum Analiz i Studiów Podatkowych SGH. W jego przekonaniu łączenie pionów kontrolnych ze służbami celnymi stwarza ryzyko, że wszyscy będą od wszystkiego, czyli w praktyce bez koniecznej specjalizacji. A jest to niezbędne w skutecznej walce z oszustami podatkowymi. Zaniknie dzisiejsza specjalizacja – przestrzega ekspert. Zwraca uwagę, że na taki model skarbówki nie zdecydowali się ani Niemcy, ani Brytyjczycy, a jeśli gdziekolwiek zdecydowano się na jego wprowadzenie, to szybko się z tego wycofywano.

Dlatego Gajewski opowiada się za zachowaniem pionu kontroli skarbowej, a zarazem jego odpowiednim doinwestowaniem. – Dziś jest to jedyny organ wyspecjalizowany do badania dużych podatników, skomplikowanych operacji finansowych oraz działań ze strony dużych podmiotów – zauważa ekspert.

Zmiany są konieczne

Część ekspertów mniej krytycznie odnosi się do projektu utworzenia KAS. – Z wypowiedzi przedstawicieli MF nie odniosłem wrażenia, że chcą „wylać dziecko (czyli w tym wypadku kontrolę skarbową) z kąpielą” – komentuje Michał Goj, dyrektor w dziale doradztwa podatkowego w EY. Podkreśla, że celem projektu ma być utworzenie efektywnej, czyli skutecznej i niedrogiej administracji podatkowej, w której nie zamierza się rezygnować z fachowców, tylko odpowiednio wykorzystać ich doświadczenie.

Michał Goj nie upierałby się więc mocno przy pozostawieniu kontroli skarbowej jako wyodrębnionego pionu. – Nie ma jasnych przeszkód, aby inspektorzy pracujący dzisiaj w urzędach kontroli skarbowej równie dobrze wykonywali swoją pracę również w nowych strukturach – mówi.

Postępowań będzie mniej, ale będą skuteczniejsze

Jednym z kluczowych powodów powołania Krajowej Administracji Skarbowej jest chęć zmniejszenia szarej strefy oraz uszczelniania systemu podatkowego, co jest realizacją zapowiedzi rządu. Przygotowywana konsolidacja zakłada przeniesienie wszystkich zadań realizowanych obecnie przez Administrację Podatkową, Kontrolę Skarbową i Służbę Celną do nowo tworzonych struktur.

Skonsolidowanie działań zapewni, że samych kontroli będzie mniej, a Krajowa Administracja Skarbowa skupi się na kontrolach skutecznych, przeprowadzanych tam, gdzie występują nieprawidłowości. To pozwoli na usprawnienie przepływu informacji, koordynację planów kontroli i ograniczenie ich liczby. Równocześnie będą one mogły obejmować szerszy zakres spraw.

Skoncentrowanie działań dotyczących zwalczania oszustw i przestępczości podatkowej w urzędzie celno-skarbowym pozwoli na sprawne przygotowanie i przeprowadzenie kontroli. Wiedza i doświadczenie zatrudnionych tam funkcjonariuszy (dotychczas rozproszonych pomiędzy poszczególne administracje: celną i administrację skarbową) pozwoli na efektywną walkę z nieprawidłowościami. Przyniesie to pozytywne skutki finansowe dla budżetu, a ponadto chronić będzie przedsiębiorców uczciwie prowadzących swoją działalność gospodarczą.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

reklama


Źródło:Dziennik Gazeta Prawna

Polecane

reklama

  • skarbowiec(2016-02-17 08:17) Odpowiedz 253

    źle to wróży reformie aparatu skarbowego, jeśli doradcy podatkowi chwalą proponowane rozwiązania... Czas się bać, administracjo. Z mojej Izby zwolnią około 360 osób (owe 15%). Nie ma wśród nas tylu emerytów więc...

    Pokaż odpowiedzi (2)
  • urzędas(2016-02-17 16:09) Odpowiedz 232

    W każdej normalnej firmie przed wprowadzeniem tak fundamentalnych zmian zapytano by o zdanie pracowników z pierwszej linii, czyli w tym przypadku urzędników którzy prowadzą postępowania, chodzą na kontrole i wydają decyzję. Tymczasem o kształcie reformy administracji państwowej najwięcej do powiedzenia mają tzw. "eksperci", którzy jednego dnia nie przepracowali w jakimkolwiek urzędzie, a całą swoją wiedzę czerpią ze statystyk, podręczników o administracji i ewentualnie doświadczeń zawodowych wyniesionych z pracy w korporacji, która ma tyle wspólnego z pracą w urzędzie, co sportowy samochód z ciężarówką.

    Pokaż odpowiedzi (1)
  • Bert(2016-02-17 19:17) Odpowiedz 151

    To co robią i mówią obecni szefowie AP i KS, to - piszę to i jako stary skarbowiec i praktyk gospodarczy - przyprawia o osłupienie. Po prostu PIJANE DZIECI WE MGLE !!! To przypomina amerykańskie burleski z Haroldem Lloydem. Idzie sobie człowieczek po krawędzi dachu na 40 piętrze, bo przez przypadek obudził się na tym dachu i wydaje mu się, że to deptak. Urzędnicy z poprzedniej ekipy najbezczelniej w świecie gorączkową nadaktywnością zacierają ślady piramidalnych niegospodarności i chaosu jaki wprowadzili pod rządami Parafianowicza i Kapicy - a ci, zamiast odesłać to całe towarzystwu do US-ów na praktyczną naukę zawodu kupują każdą nową bzdurę, jak małe dzieci !

  • dana(2016-02-17 09:30) Odpowiedz 135

    Ale będzie raj dla oszustów, trzeba to wykorzystać i zakładać spółki przez które będą wystawiane pseudo faktury dla innych kolejnych spółek i vacik będzie urząd skarbowy wypłacał a zanim się połapią to minie 5 lat czyli przedawnienie i co zrobi rząd i fiskus ? - guzik !! hehehehehe

  • Zuzka(2016-02-17 18:36) Odpowiedz 101

    Zarządzanie przez zmiany - jak widać nadal w modzie. To będzie zmiana dla zmiany. Poza wielkim zamieszaniem nic nie przyniesie. Choć trzeba się zgodzić że to dobre dla podatników, zwłaszcza tych "optymalizujących" - urzędnicy zajmą się sami sobą i będą wakacje podatkowe, a i paru doświadczonych doradców przybędzie :). Tylko z czego sfinansować obietnicę wyborcze?

  • blodbad(2016-02-17 11:19) Odpowiedz 103

    DGP na serio pyta doradców podatkowych o zmiany skarbówce? Ktokolwiek neutralny pyta np. NATO o zdanie na temat dyslokacji wojsk Federacji Rosyjskiej? :D

  • qwerty(2016-02-17 17:40) Odpowiedz 103

    Żeby po tej konsolidacji tylko domknął się budżet... Czarno to widzę. Zanim się wszystko dotrze, to miną co najmniej 2 lata.

  • Bert(2016-02-17 19:18) Odpowiedz 70

    To co robią i mówią obecni szefowie AP i KS, to - piszę to i jako stary skarbowiec i praktyk gospodarczy - przyprawia o osłupienie. Po prostu PIJANE DZIECI WE MGLE !!! To przypomina amerykańskie burleski z Haroldem Lloydem. Idzie sobie człowieczek po krawędzi dachu na 40 piętrze, bo przez przypadek obudził się na tym dachu i wydaje mu się, że to deptak. Urzędnicy z poprzedniej ekipy najbezczelniej w świecie gorączkową nadaktywnością zacierają ślady piramidalnych niegospodarności i chaosu jaki wprowadzili pod rządami Parafianowicza i Kapicy - a ci, zamiast odesłać to całe towarzystwo do US-ów na praktyczną naukę zawodu kupują każdą nową bzdurę, jak małe dzieci !

  • Podatnik(2016-02-17 10:23) Odpowiedz 721

    Haha biedni urzędnicy teraz sie boja. Zniszczyliscie tyle firm nie jeden sie powiesił za wasze "doświadczenie życiowe" czytaj nie mam dowodów nie mam poszlak ale mam misje zeby nie oddać vat . Bardzo sie cieszę ze zlokwiduja uks teraz juz dla zasady bo firmę mi zbankrutowała przez decyzje urzędników. Niech poczują teraz jak to jest fajnie zrobic z kogoś śmiecia. Pierwsza instancja dla mnie juz nie długo prokurator zawita do Rzeszowa hehe

    Pokaż odpowiedzi (2)
  • Podatnikbis(2016-02-17 11:50) Odpowiedz 517

    Pracowałem w aparacie skarbowym wiele lat. Nie czarujcie społeczeństwa, w izbach jest czas na wszystko, w uksach kontrole trwają miesiącami bo trzeba kończyć dzień pracy o 12 lub 13 tej, jedynie w usach jest zap....., ale i tam niektórzy tworzą coś bez sensu. Reforma służb skarbowych jest niezbędna jak chcemy ruszyć gospodarkę. Powinny być wprowadzony mechanizm karania za błędne decyzje (jakiekolwiek a nie za rażące naruszanie) !!!

    Pokaż odpowiedzi (2)
  • ola(2016-02-17 12:38) Odpowiedz 410

    już gorzej nie będzie jak było za PO PSL wszystko co polskie zniszczyć

  • k(2016-02-18 00:02) Odpowiedz 03

    jakie majątki mają rózni urzędnicy ?, państwo i samorząd (decentralizacja państwa „golą” obywatela, gdzie i jak się da, choć niektórsy obywatele golą drugich również , skad czerpać przykłądy w takim bałaganie, gdzies ctam pisza nawet, zę w Wilelkiej Brytanii kantowanie jeden drugiego to częste zjawisko , Morawiecki mówił wczorakm ze Polska osągnie pułap wynagrodzenia czoowki Unii z a15 lat ale czy unia wtedy będzie , zatem u nas kant bliźniego a kilkaset może powodawac tragiczne sutki , zadłużene itp. co innego wspomniany pan na kontach miliony , fuchy w rzadzie dla przyjemności chyab, celebryczenie, opodatkowywanie gdz ei jak się da, likwidowanie ulg , dogodnień, banki dla bogaczy albo przymus ze starchem, kraj bagna i dna poza może 2 czy więcej % bogaczy bogacących się stale jak pdają media nie dajacyc suię wciągnać, bo z forsą duż adużo łatwiej !

  • obywatel(2016-02-18 15:03) Odpowiedz 03

    Po co państwu dwa organy co robią to samo, UKS i Urząd Skarbowy ,doświadczenie i rzetelne postępowania powinny być oparte na odpowiedzialności urzędników za to co robią . Nie może być tak że podatnik- obywatel odpowiada za wszystko a urzędnik skarbowy nie odpowiada za nic ,choć ich decyzje uchylają sądy.

  • k(2016-02-18 00:04) Odpowiedz 03

    jakie majątki mają też rózni urzędnicy ?, państwo i samorząd (decentralizacja państwa „golą” obywatela, gdzie i jak się da, choć niektórsy obywatele golą drugich również , skad czerpać przykłądy w takim bałaganie, gdzies ctam pisza nawet, zę w Wilelkiej Brytanii kantowanie jeden drugiego to częste zjawisko , Morawiecki mówił wczorakm ze Polska osągnie pułap wynagrodzenia czoowki Unii z a15 lat ale czy unia wtedy będzie , zatem u nas kant bliźniego a kilkaset może powodawac tragiczne sutki , zadłużene itp. co innego wspomniany pan na kontach miliony , fuchy w rzadzie dla przyjemności chyab, celebryczenie, opodatkowywanie gdz ei jak się da, likwidowanie ulg , dogodnień, banki dla bogaczy albo przymus ze starchem, kraj bagna i dna poza może 2 czy więcej % bogaczy bogacących się stale jak pdają media nie dajacyc suię wciągnać, bo z forsą duż adużo łatwiej !

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Polecane

reklama