statystyki

Zamawiający szdecyduje o utaleniu VAT w przetargu

autor: Dariusz Ziembiński13.01.2016, 09:01; Aktualizacja: 28.01.2016, 11:57
Zamawiający na etapie wyboru najkorzystniejszej oferty nie może się jednak tej informacji tylko domyślać.

Zamawiający na etapie wyboru najkorzystniejszej oferty nie może się jednak tej informacji tylko domyślać. źródło: ShutterStock

W kwestii podatku od wartości dodanej nie można bezkrytycznie zawierzyć wykonawcy. Każda oferta powinna być w tym zakresie zweryfikowana, jeśli miałoby to wpłynąć na wynik postępowania.

Reklama


Reklama


Zamawiający zawsze musi działać zgodnie z prawem i równo traktować wykonawców. Z tego powodu, jeżeli w ofertach pojawią się różne informacje o tym, czy wybór oferty będzie prowadzić do powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego, sytuację tę trzeba wyjaśnić i wszcząć wszystkie procedury sanacyjne. Ustawa z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2164; dalej: p.z.p.) daje zamawiającemu narzędzia pozwalające na dokonanie prawidłowego wyboru najkorzystniejszej oferty.

Bez przypadkowości

Zatem zamawiający, niezależnie jakie informacje od wykonawców poweźmie, jest zobowiązany po pierwsze do prawidłowego ustalenia obowiązku podatkowego, po drugie musi podjąć wszystkie dopuszczalne prawem działania w celu doprowadzenia do porównywalności ofert. To ostatecznie na zamawiającym spocznie przecież odpowiedzialność za prawidłowe obliczenie i odprowadzenie podatku.

Zgodnie z art. 91 ust. 3a p.z.p., jeżeli złożono ofertę, której wybór prowadziłby do powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług, zamawiający w celu oceny takiej oferty dolicza do przedstawionej w niej ceny podatek od towarów i usług, jaki miałby obowiązek rozliczyć zgodnie z tymi przepisami. To oznacza, że zamawiający musi znać prawidłową stawkę oraz umieć ją obronić. Ustalone stanowisko nie może być przypadkowe czy koniunkturalne. Wykonawca, składając ofertę, jedynie informuje zamawiającego, czy wybór oferty będzie prowadzić do powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego, wskazując nazwę (rodzaj) towaru bądź usługi, których dostawa lub świadczenie będzie prowadzić do jego powstania, oraz wskazując ich wartość bez kwoty podatku.


Pozostało jeszcze 78% treści

PROMOCJA
Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc już od 33,00 złZamów abonament

Przeczytaj artykuł
Koszt SMS-a 2,46 złZapłać sms-emMasz już kod?
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Polecane

Reklama