statystyki

Dostawy łańcuchowe: Kilka podmiotów, jedna wysyłka

autor: Marzena Medoń16.11.2015, 10:19; Aktualizacja: 16.11.2015, 10:42
Wszystko jest proste, w sytuacji kiedy transakcje łańcuchowe odbywają się w kraju.

Wszystko jest proste, w sytuacji kiedy transakcje łańcuchowe odbywają się w kraju.źródło: ShutterStock

W tego typu transakcjach należy ustalić konkretne miejsce świadczenia. Zależy ono od warunków zawartej umowy, dotyczących m.in. rozkładu ryzyka i kosztów transportu.

Reklama


Dostawy łańcuchowe są rodzajem transakcji zawieranych między kilkoma podmiotami w ten sposób, że towar jest wysyłany od pierwszego z podmiotów (w łańcuchu) do ostatniego, lecz każdy z podmiotów biorących udział w transakcji rozpoznaje dostawę towarów na rzecz kolejnego.

Transakcje ruchome i nieruchome

Z zasady transport towarów może być przyporządkowany tylko jednej z dostaw w łańcuchu. Jeśli więc towar jest wysyłany lub transportowany przez nabywcę, który dokonuje również jego dostawy, przyjąć trzeba, że wysyłka lub transport jest przyporządkowany dostawie dokonanej dla tego nabywcy.

Jeśli przyporządkowaliśmy już wysyłkę lub transport jednej dostawie, pozostałe dostawy uznajemy za dostawy tzw. nieruchome. W takiej sytuacji dostawę, która:

● poprzedza wysyłkę lub transport towarów - uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu; jest ona opodatkowana w kraju rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów,

● następuje po wysyłce lub transporcie towarów - uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów; jest ona opodatkowywana w państwie zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Liczą się ustalenia stron

W praktyce sporo problemów sprawia ustalenie, która z dostaw jest dostawą ruchomą. To właśnie od ustaleń między stronami zależy opodatkowanie tej transakcji na poszczególnych etapach. Pomocne w tym wypadku są zasady określone przez Międzynarodową Izbę Handlową w Paryżu w formie Międzynarodowych Reguł Wykładni Terminów Handlowych Incoterms 2010, które określają reguły organizowania transportu, ponoszenia kosztów do określonego miejsca przeznaczenia, a także obowiązki ubezpieczenia towarów. Reguły Incoterms, chociaż określają rozkład ryzyka oraz kosztów transportu, stanowią przez to formę umowy wykonywanej przez podmioty biorące udział w łańcuchu dostaw.


Pozostało jeszcze 68% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama