statystyki

Kłopotliwe dofinansowanie wypoczynku pracownika

31.08.2015, 07:23; Aktualizacja: 31.08.2015, 10:12
Wakacje

Wątpliwości się pojawiają, gdy spółka rezygnuje z tworzenia ZFŚS, a wydatki ponosi z funduszu socjalno-bytowego tworzonego na podstawie zakładowego układu zbiorowego pracy.źródło: ShutterStock

Organy podatkowe uważają, że kwoty wypłacane z funduszu socjalno-bytowego tworzonego na podstawie zakładowego układu zbiorowego pracy nie mogą być utożsamiane ze świadczeniem urlopowym. Dlaczego trudno się z tym zgodzić?

Reklama


Zasadą jest, że pracodawcy zatrudniający na 1 stycznia co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty tworzą zakładowy funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS). Przy mniejszym zatrudnieniu mają do wyboru: utworzyć fundusz lub wypłacić świadczenie urlopowe, zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy o ZFŚS. Poniesione wydatki są dla nich kosztem podatkowym. Są nim bowiem – zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT – odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o ZFŚS obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek funduszu. Natomiast świadczenia urlopowe wypłacone na podstawie przepisów o ZFŚS stanowią koszt zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy o CIT.

Wątpliwości się pojawiają, gdy spółka rezygnuje z tworzenia ZFŚS, a wydatki ponosi z funduszu socjalno-bytowego tworzonego na podstawie zakładowego układu zbiorowego pracy. Organy podatkowe uważają, że kwoty wypłacane z tego funduszu nie mogą być utożsamiane ze świadczeniem urlopowym, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o ZFŚS. Ich zdaniem koszt podatkowy stanowi wyłącznie świadczenie urlopowe wypłacone przez pracodawcę zatrudniającego mniej niż 20 pracowników i rezygnującego z ZFŚS. Odpis na fundusz socjalno-bytowy nie ma ustawowego umocowania i bez znaczenia pozostaje to, że mechanizm wypłaty środków z tego funduszu odpowiada regulacjom ustawy o ZFŚS. Takie stanowisko zajął dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 22 lipca 2015 r. (ILPB3/423-289/14/15-S-3/AO).

Taka interpretacja różnicuje sytuację podatkową pracodawców w zależności od liczby zatrudnionych pracowników oraz źródła dofinansowania ich wypoczynku. Zakwestionował to już NSA w wyroku z 27 marca 2014 r. (sygn. akt II FSK 1049/12). Orzekł, że w art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy o CIT celowo wyróżniono świadczenia urlopowe, których źródłem finansowania nie jest ZFŚS. Aby stanowiły one koszt podatkowy, muszą zostać wypłacone w wysokości i na zasadach określonych w ustawie o ZFŚS.


Pozostało jeszcze 24% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Komentarze (2)

  • Zenek(2015-08-31 16:16) Zgłoś naruszenie 00

    To ten dyrektor będzie na tym stanowisku tylko do wyborów. Myśli że on będzie stanowił prawo. Nidoczekanie
    Tylko PiS ochroni najbiedniejszych bo reszta partii jest tylko dla bogatych, a takich jest w Polsce 10%.

    Odpowiedz
  • antypisuar(2015-08-31 19:42) Zgłoś naruszenie 00

    Zenek, myślisz jak komunista...

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama