Czy za kwiecień 2015 r. jednostka budżetowa – szkoła – może dokonać korekty sprawozdania Rb-28S, a jeżeli tak, to czy gmina powinna skorygować sprawozdanie zbiorcze? Pytanie nasuwa się nam w związku z brakiem możliwości sporządzenia go w systemie komputerowym.
Krystyna Gąsiorek / Dziennik Gazeta Prawna
EKSPERT RADZI
Sprawozdanie Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych samorządowej jednostki budżetowej/jednostki samorządu terytorialnego sporządzane jest na podstawie rozporządzenia ministra finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Zasady sporządzania korekty sprawozdania określaja par. 9 ust. 5 rozporządzenia, który stanowi, że nieprawidłowości w sprawozdaniach, ujawnione w trybie kontroli formalno-rachunkowej i merytorycznej, powinny być usunięte przez kierowników jednostek sporządzających sprawozdania jednostkowe przed włączeniem zawartych w nich danych do sprawozdań łącznych lub zbiorczych. Po sporządzeniu sprawozdania zbiorczego do sporządzania korekt mają zastosowanie zapisy par. 24 załącznika nr 39 rozporządzenia.
Paragraf 24 w tym zakresie nie stanowią o zasadach dokonywania korekt sprawozdań w okresach miesięcznych, za które sprawozdania zbiorcze nie są przekazywane przez organ wykonawczy do regionalnej izby obrachunkowej, a następnie do Ministerstwa Finansów. Należałoby również zwrócić uwagę, że nie znajdziemy zapisu, który by pozwalał nie sporządzać korekt sprawozdań, jaki np. występuje w jednostkach państwowych (załącznik nr 37) „Korekty danych dotyczących poprzednich okresów sprawozdawczych uwzględnia się odpowiednio w sprawozdaniach sporządzonych za bieżący okres sprawozdawczy”, który, niestety, nie dotyczy jednostek samorządowych.
W związku z tym, w przypadku wystąpienia nieprawidłowości w sporządzonym sprawozdaniu jednostkowym np. 28S za kwiecień, kierownik jednostki ma obowiązek sporządzić i przekazać korektę do organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego. Zgodnie z obowiązującą zasadą jednostka samorządu terytorialnego sporządza zbiorcze sprawozdania z wykonania planu wydatków budżetowych w pełnym zakresie informacji wynikających ze sprawozdań jednostkowych z wykonania planu wydatków budżetowych, natomiast podstawą sporządzenia sprawozdania zbiorczego są sprawozdania jednostkowe. Organ wykonawczy w przypadku otrzymania korekty sprawozdania jednostkowego ma obowiązek dokonać korekty sprawozdania zbiorczego.
Należy zwrócić uwagę, że sprawozdawczość budżetowa jest jednym z bardzo ważnych elementów spełnienia zasady jawności i przejrzystości finansów publicznych, a także pozwala ocenić realizację wpływów i wydatków budżetowych w ciągu roku budżetowego i po jego zakończeniu. W przypadku niesporządzenia korekty sprawozdania zbiorczego np. Rb-28S za kwiecień możemy mówić o zniekształceniu obrazu wykonania wydatków tej jednostki samorządu terytorialnego, ponieważ jednostka posługiwałaby się sprawozdaniem zbiorczym pierwotnym, które niestety posiada nierzetelne dane.
Na koniec należy zwrócić uwagę, że system komputerowy nie może być sprzeczny z zapisami rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej.
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. poz. 119 ze zm.).