W trakcie tegorocznej akcji „Weź paragon” pracownicy urzędów kontroli skarbowej (UKS) dzielą czas między kontrole a edukację. Inspektorzy biorą udział w różnego rodzaju festynach i imprezach okolicznościowych, w czasie których wręczają pocztówki z grafiką Andrzeja Mleczki z wymienionymi korzyściami płynącymi z wzięcia paragonu. Na turystów i mieszkańców czekają też koszulki, kubki, naklejki, a na najmłodszych – słodycze i balony.

Chodzi o to, by – jak wyjaśnia Joanna Kruz z UKS w Katowicach – uświadomić każdemu obywatelowi, jak ważną rolę odgrywa ewidencjonowanie sprzedaży i wydawanie paragonów fiskalnych. Dlatego oprócz edukacji są też prowadzone kontrole.

Inspektorzy odwiedzają miejscowości turystyczne i wypoczynkowe. Są nad morzem, na Mazurach i w górach.

– W przypadku województwa lubuskiego nad jeziorami, w centrach większych miast, przy granicy oraz na trasach przelotowych – wylicza Anna Baran z UKS w Zielonej Górze.

Na Podkarpaciu inspektorów UKS spotkamy w Bieszczadach (m.in. Solina, Polańczyk, Ustrzyki Dolne) i w uzdrowiskach, takich jak Rymanów-Zdrój, Iwonicz-Zdrój czy Horyniec-Zdrój, ale także w miastach, np. Przemyślu, Krośnie i Jaśle.

Pod lupę trafią głównie handel (w tym sezonowe punkty sprzedaży) i gastronomia, ale nie tylko. W Małopolsce kontrolowane są m.in. podmioty świadczące usługi w zakresie handlu, gastronomii, przewozu osób, parkingowe, wypożyczania sprzętu sportowego i turystycznego, puby, dyskoteki, kawiarnie.

W przypadku ujawnienia nieprawidłowości podatkowych sprawca musi liczyć się z konsekwencjami finansowymi. Grozi mu mandat do 3 tys. zł

– Systematycznie sprawdzamy sklepy, kioski, targowiska, lokale, punkty gastronomiczne i ogródki piwne, a także stacje LPG. Nie jest to jednak katalog zamknięty, bo kontrolujących można spodziewać się wszędzie, praktycznie o każdej porze dnia, także w weekendy – przestrzega Mariola Grabowska z UKS w Łodzi.

W trasę po Podlasiu wyruszy stary autobus, tzw. ogórek.

– W autobusie ustawionym w centrum miasta zorganizujemy zabawy i konkursy dla dzieci, związane z tematyką podatków i paragonów – mówi Izabela Głowacka z UKS w Białymstoku.

UKS w Olsztynie akcję rozpoczął w Giżycku.

– Pracownicy zamienili urzędowe stroje na koszulki i czapeczki promujące akcję – zapewnia Mirosława Lorenc z tamtejszego urzędu.

W tym roku oprócz lokalnych gazet, radia i telewizji w akcję skarbówki angażują się także inne służby. W Krakowie akcji patronuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a w województwie opolskim działania edukacyjne będą prowadzone we współpracy m.in. z policją, strażą pożarną i strażą miejską. Na Dolnym Śląsku akcję wspierają z kolei Port Lotniczy Wrocław, miejski rzecznik konsumentów we Wrocławiu oraz partnerzy – trzy przedsiębiorstwa taksówkowe i Loża Dolnośląska BCC.

Wspólny list do właścicieli lokali i sklepów, posiadających koncesję na sprzedaż alkoholu w mieście, wystosowali skarbnik miasta Sopot i naczelnik tamtejszego urzędu skarbowego. List – jak twierdzi Andrzej Bartyska z UKS w Gdańsku – zwraca uwagę na problem sprzedaży alkoholu nieletnim, niewydawanie paragonu za zakupiony towar czy zaniżanie oświadczeń, na podstawie których naliczane są opłaty za koncesję. Zapowiada też wzmożone kontrole obiektów w okresie letnim, które będą prowadzić funkcjonariusze skarbówki oraz straży miejskiej.