Przedsiębiorca wysyłający towar za pobraniem, który nie otrzyma potwierdzenia odbioru przesyłki, może skorygować wystawioną fakturę.
Podatnik prowadzi firmę handlową i część zamówień realizuje za pośrednictwem sklepu wysyłkowego.
– Czy w przypadku nieodebrania towaru wysłanego wcześniej za zaliczeniem pocztowym należy wystawić korektę faktury, która wcześniej została dołączona do towaru – pyta pan Tomasz z Olsztyna.
W przypadku sprzedaży wysyłkowej za zaliczeniem pocztowym towary są dostarczane do klienta drogą pocztową lub przez firmy kurierskie. Taka sprzedaż powinna być dokumentowana fakturą wystawioną już w momencie nadania towaru do wysyłki. Klient płaci za towar przy odbiorze przesyłki na poczcie lub kurierowi w momencie odbioru towaru. Zapłacona cena za towar jest następnie przekazywana do sprzedawcy.
Co jednak zrobić z fakturą, jeśli klient nie odbiera nadanego towaru?
Jak mówi Marcin Zawadzki, doradca podatkowy, konsultant w MDDP, zakładając, że sprzedawca rozlicza VAT w momencie otrzymania zapłaty, brak odbioru przesyłki nie będzie oznaczał obowiązku skorygowania rejestrów VAT. Konieczne będzie jednak skorygowanie faktury wygenerowanej w momencie wydania towaru kurierowi.
– Korekta może przyjąć formę anulowania w systemie finansowo-księgowym. Anulowanie faktury dopuszczalne jest z dwóch przyczyn – po pierwsze wygenerowana faktura faktycznie nie dokumentuje sprzedaży, gdyż towar nie został dostarczony klientowi, po drugie faktura nie została doręczona klientowi, więc formalnie nie została wprowadzona do obrotu – wyjaśnia Marcin Zawadzki.
Dlatego też sprzedawcy mogą uniknąć uciążliwej procedury wystawiania, przesyłania i zbierania faktur korygujących. Możliwość anulowania faktury zależeć będzie jednak od używanego przez sprzedawcę konkretnego systemu sprzedaży wysyłkowej.