Jeśli wydatki na remont samochodu nie spowodują zwiększenia jego wartości początkowej, będą stanowić tzw. pośrednie koszty uzyskania przychodów.
Jeśli wydatki na remont samochodu nie spowodują zwiększenia jego wartości początkowej, będą stanowić tzw. pośrednie koszty uzyskania przychodów.
Podatniczka prowadzi firmę. W ewidencji środków trwałych znajduje się samochód, który właśnie przeszedł remont.
– Jakie skutki podatkowe ma remont samochodu – pyta pani Alicja z Węgorzewa.
Ustawa o PIT (t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 51, poz. 307 z późn. zm.) oraz ustawa o CIT (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.) nie definiują pojęcia „remontu środków trwałych”. Grzegorz Proksa, konsultant w PwC, biuro w Krakowie, zwraca uwagę, że ustawy te zawierają regulację, która pozwala na zwiększenie wartości początkowej środków trwałych w sytuacji, gdy środki te uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji. Korekta wartości początkowej następuje w sytuacji, gdy nastąpił wzrost wartości użytkowej środków trwałych w stosunku do wartości z dnia ich przyjęcia do używania.
– Miernikiem wartości użytkowej jest w szczególności okres używania, zdolność wytwórcza, jakość produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i koszty ich eksploatacji. Łączna wartość nakładów poniesionych na ulepszenie środka trwałego musi w danym roku przekraczać 3,5 tys. zł – przypomina Grzegorz Proksa.
Nie powinno budzić wątpliwości, że tego rodzaju wydatki – o ile samochód jest w rzeczywistości wykorzystywany przez podatnika do jego działalności i podatnik nie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego – powinny być uznane za koszty uzyskania przychodów. Tak uważa Mariusz Żochowski, doradca podatkowy, starszy konsultant w Deloitte, który podkreśla, że pewne wątpliwości mogą wiązać się z ustaleniem momentu uznania tych wydatków za koszty. Moment ich rozpoznania uzależniony jest od tego, czy mamy do czynienia z remontem czy ulepszeniem.
Przez remont rozumie się działania przywracające pierwotny stan techniczny i użytkowy środka trwałego. Mariusz Żochowski dodaje, że remont zmierza do podtrzymania, odtworzenia wartości użytkowej środka trwałego i jest rodzajem naprawy. Ulepszenie natomiast powoduje, że środek trwały zostaje unowocześniony lub przystosowany do spełniania innych, nowych funkcji.
Z kolei Grzegorz Proksa podpowiada, że w celu dokonania prawidłowej kwalifikacji wydatków poniesionych na remont samochodu należy w pierwszej kolejności zweryfikować, czy suma wydatków przekroczyła 3,5 tys. zł oraz czy w wyniku przeprowadzonego remontu uległa zwiększeniu wartość użytkowa samochodu. W większości przypadków odpowiedź na to pytanie będzie sprzecząca, bowiem remont z definicji ma za zadanie przywrócenie stanu pierwotnego.
– W takiej sytuacji wydatki na remont samochodu nie spowodują zwiększenia jego wartości początkowej, lecz będą stanowić tzw. pośrednie koszty uzyskania przychodów potrącane w dacie ich poniesienia – wyjaśnia Grzegorz Proksa.
Również według Mariusza Żochowskiego, jeżeli działania podatnika będzie można uznać za remont, to wydatki ponoszone przez niego w tym zakresie, co do zasady, będą stanowiły koszty podatkowe w momencie poniesienia wydatku. Natomiast w przypadku ulepszenia poniesione wydatki powinny zwiększać wartość początkową środka trwałego. Koszty podatkowe w takiej sytuacji będą stanowiły odpisy amortyzacyjne od ulepszonego środka trwałego.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama