statystyki

Kiedy sprzedawca może przyjąć zwrot towaru bez paragonu

autor: Sf29.05.2010, 03:00
  • Wyślij
  • Drukuj

Czy mogę przyjąć zwrot towaru, jeśli klient nie ma oryginału paragonu fiskalnego i jak zapisać to w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?





PROBLEM CZYTELNIKA

ODPOWIEDŹ EKSPERTA*

W przypadku zwrotu towarów spowodowanego odstąpieniem od umowy sprzedaży bądź uznaniem reklamacji przedsiębiorca musi odpowiednio udokumentować ten fakt.

Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót (będący podstawą opodatkowania) zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Przepis ten pozwala na pomniejszenie uzyskanego obrotu m.in. o wartości zwróconych towarów, pod warunkiem że zwroty są prawnie dopuszczalne i zostały udokumentowane.

Żądanie oryginału paragonu od klienta zwracającego towar nie wynika z żadnych przepisów, a jest jedynie pewnym zabezpieczeniem dla sprzedawcy, który w razie kontroli musi udowodnić, że zwrot towaru miał faktycznie miejsce.

W interpretacji indywidualnej, nr IBPP2/443-121/08/ICz z 12 maja 2008 r., dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, iż: „(...) oryginał paragonu nie jest jedynym dokumentem przesądzającym o stanie faktycznym, który znajduje odzwierciedlenie w rzeczywistości. Dowodzenie zaistnienia błędu będącego podstawą dokonania korekty na podstawie innych dokumentów niż oryginał paragonu fiskalnego nie jest sprzeczne z przepisami prawa podatkowego.

W tym przypadku ciężar dowodu znajduje się po stronie podatnika, który w prowadzonej przez siebie dokumentacji powinien posiadać dowody potwierdzające stan rzeczywisty.

Zatem zgromadzenie przez przedsiębiorcę dowodów (...) stanowiących dowód przeciwny do dowodu, jakim jest zapis z kasy rejestrującej, przy uwzględnieniu wyjątkowego charakteru zdarzeń, może stanowić podstawę do skorygowania obrotu i kwot podatku należnego (...)”.

Przedmiotowa korekta powinna być uwidoczniona w odrębnej, specjalnie w tym celu prowadzonej ewidencji korekt.

Bardzo praktycznym rozwiązaniem jest tzw. zeszyt korekt, w którym sprzedawca wpisuje datę zwrotu i jego przyczyny. Najlepiej też oczywiście dołączyć paragon.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję



  • Wyślij
  • Drukuj
Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
czytaj więcej w e-DGPczytaj więcej w e-DGP

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Komentarze: 7

  • 1: ayan z IP: 79.186.21.* (2010-06-01 11:42)

    To tylko teoria. W praktyce żaden rozsądny sprzedawca nie przyjmie zwrotu towaru bez paragonu. Nikt nie ma ochoty udowadniać urzędnikom skarbowym, że nie jest wielbłądem.

  • 2: Małgorzata K. z IP: 213.158.216.* (2011-03-19 11:55)

    Co, jeśli się zdarzy, że klient przychodzi BEZ PARAGONU i z towarem (dokładnie ubraniem) który się podczas prania rozciągnął i żąda zwrotu pieniędzy za wynikłą sytuację? Czy przedsiębiorca musi uznać reklamację mimo braku paragonu przez klienta? Czy jeśli towar był prany w zbyt wysokiej temperaturze to czy przedsiębiorca musi uznać tą reklamację? Bardzo proszę o odpowiedź.

  • 3: elementh z IP: 87.251.240.* (2012-01-12 12:36)

    Może przyjąć reklamację ale oddać pieniędzy już nie koniecznie.

  • 4: TIM z IP: 89.234.217.* (2012-11-12 15:32)

    CZYLI MAM ROZUMIEĆ ŻE NIE MAM OBOWIĄZKU PRZYJĄĆ ZWROTU BEZ PARAGONU ??

  • 5: bizar z IP: 213.17.135.* (2013-01-10 09:07)

    no dobrze ale jeśli mam spodnie firmy Terranova z jej naszywką, które koszmarnie farbują i mam jedynie potwierdzenie zapłaty kartą to zwrot powinien być uznanny a Terranova twierdzi że tylko paragon jest podstawa zwrotu!

  • 6: TheArt z IP: 94.254.209.* (2013-04-05 01:40)

    Rozsądny klient paragonu nie odsyła, co najwyżej kopię. Sprzedawca ma obowiązek zwrot przyjąć.

  • 7: antek z IP: 77.91.14.* (2013-11-06 08:45)

    Sprzedawca nie ma żadnego obowiązku przyjmowania zwrotów jest to tylko jego dobra wola ,chyba że towar jest wadliwy to reklamacja

Dowiedz się więcej

Prawo na co dzień

Galerie

Konferencje, debaty, kongresy