statystyki

Kiedy sprzedawca może przyjąć zwrot towaru bez paragonu

autor: Sf29.05.2010, 03:00
  • Wyślij
  • Drukuj

Czy mogę przyjąć zwrot towaru, jeśli klient nie ma oryginału paragonu fiskalnego i jak zapisać to w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?





PROBLEM CZYTELNIKA

ODPOWIEDŹ EKSPERTA*

W przypadku zwrotu towarów spowodowanego odstąpieniem od umowy sprzedaży bądź uznaniem reklamacji przedsiębiorca musi odpowiednio udokumentować ten fakt.

Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót (będący podstawą opodatkowania) zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Przepis ten pozwala na pomniejszenie uzyskanego obrotu m.in. o wartości zwróconych towarów, pod warunkiem że zwroty są prawnie dopuszczalne i zostały udokumentowane.

Żądanie oryginału paragonu od klienta zwracającego towar nie wynika z żadnych przepisów, a jest jedynie pewnym zabezpieczeniem dla sprzedawcy, który w razie kontroli musi udowodnić, że zwrot towaru miał faktycznie miejsce.

W interpretacji indywidualnej, nr IBPP2/443-121/08/ICz z 12 maja 2008 r., dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, iż: „(...) oryginał paragonu nie jest jedynym dokumentem przesądzającym o stanie faktycznym, który znajduje odzwierciedlenie w rzeczywistości. Dowodzenie zaistnienia błędu będącego podstawą dokonania korekty na podstawie innych dokumentów niż oryginał paragonu fiskalnego nie jest sprzeczne z przepisami prawa podatkowego.

W tym przypadku ciężar dowodu znajduje się po stronie podatnika, który w prowadzonej przez siebie dokumentacji powinien posiadać dowody potwierdzające stan rzeczywisty.

Zatem zgromadzenie przez przedsiębiorcę dowodów (...) stanowiących dowód przeciwny do dowodu, jakim jest zapis z kasy rejestrującej, przy uwzględnieniu wyjątkowego charakteru zdarzeń, może stanowić podstawę do skorygowania obrotu i kwot podatku należnego (...)”.

Przedmiotowa korekta powinna być uwidoczniona w odrębnej, specjalnie w tym celu prowadzonej ewidencji korekt.

Bardzo praktycznym rozwiązaniem jest tzw. zeszyt korekt, w którym sprzedawca wpisuje datę zwrotu i jego przyczyny. Najlepiej też oczywiście dołączyć paragon.




  • Wyślij
  • Drukuj
Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
czytaj więcej w e-DGPczytaj więcej w e-DGP

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Komentarze: 7

  • 1: ayan z IP: 79.186.21.* (2010-06-01 11:42)

    To tylko teoria. W praktyce żaden rozsądny sprzedawca nie przyjmie zwrotu towaru bez paragonu. Nikt nie ma ochoty udowadniać urzędnikom skarbowym, że nie jest wielbłądem.

  • 2: Małgorzata K. z IP: 213.158.216.* (2011-03-19 11:55)

    Co, jeśli się zdarzy, że klient przychodzi BEZ PARAGONU i z towarem (dokładnie ubraniem) który się podczas prania rozciągnął i żąda zwrotu pieniędzy za wynikłą sytuację? Czy przedsiębiorca musi uznać reklamację mimo braku paragonu przez klienta? Czy jeśli towar był prany w zbyt wysokiej temperaturze to czy przedsiębiorca musi uznać tą reklamację? Bardzo proszę o odpowiedź.

  • 3: elementh z IP: 87.251.240.* (2012-01-12 12:36)

    Może przyjąć reklamację ale oddać pieniędzy już nie koniecznie.

  • 4: TIM z IP: 89.234.217.* (2012-11-12 15:32)

    CZYLI MAM ROZUMIEĆ ŻE NIE MAM OBOWIĄZKU PRZYJĄĆ ZWROTU BEZ PARAGONU ??

  • 5: bizar z IP: 213.17.135.* (2013-01-10 09:07)

    no dobrze ale jeśli mam spodnie firmy Terranova z jej naszywką, które koszmarnie farbują i mam jedynie potwierdzenie zapłaty kartą to zwrot powinien być uznanny a Terranova twierdzi że tylko paragon jest podstawa zwrotu!

  • 6: TheArt z IP: 94.254.209.* (2013-04-05 01:40)

    Rozsądny klient paragonu nie odsyła, co najwyżej kopię. Sprzedawca ma obowiązek zwrot przyjąć.

  • 7: antek z IP: 77.91.14.* (2013-11-06 08:45)

    Sprzedawca nie ma żadnego obowiązku przyjmowania zwrotów jest to tylko jego dobra wola ,chyba że towar jest wadliwy to reklamacja

Dowiedz się więcej

Poradniki

Galerie