Koszty działalności pracodawcy obciążają m.in. odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych pod warunkiem, że zostaną przekazane na wyodrębniony rachunek bankowy. Powinno to nastąpić w terminie do 30 września danego roku (z tym że co najmniej 75 proc. do końca maja). Wątpliwości w sprawie możliwości rozliczenia w kosztach odpisów mają firmy, które w danym roku nie przekazały wszystkich wpłat na rachunek funduszu. Zdaniem Grażyny Nelip, doradcy podatkowego w spółce doradztwa podatkowego Księgowość Podatki Doradztwo Tax-Net, odpisy należne za rok 2009, ale wpłacone na rachunek w 2010 roku będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w 2010 roku.

Zgodnie z regulacjami ustaw o PIT i CIT w odniesieniu do wpłat i odpisów na ZFŚS nie ma przeszkód do zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem wpłacenia środków na rachunek ZFŚS.

– W przypadku samego zaksięgowania, bez wpłaty, zaliczenie odpisu na ZFŚS do kosztów nie jest możliwe, konieczne jest gromadzenie środków na odrębnym rachunku bankowym – mówi Grażyna Nelip.

Rozmówczyni wyjaśnia, że w związku z tym, że za koszty uzyskania przychodu mogą być uznane te wpłaty na rachunek funduszu, które zostały dokonane w ciągu danego roku podatkowego, należy uznać prawo pracodawcy do zaliczenia do kosztów danego roku (oprócz odpisu za ten rok) również zaległą wpłatę środków odpisu za lata poprzednie, z chwilą faktycznego przekazania tych środków na rachunek funduszu. Oznacza to, że wpłacone w 2010 roku odpisy należne za 2009 rok będą stanowiły koszt w 2010 roku.