VAT należny od towarów wydanych przy sprzedaży premiowej ma być kosztem. Przy takim przekazaniu towarów podatek należny zwykle jednak nie wystąpi. W niektórych sytuacjach organizator sprzedaży premiowej pełni funkcję płatnika PIT.
RAPORT
Do kosztów podatkowych będzie można zaliczyć VAT należny od nieodpłatnie przekazanych towarów w ramach tzw. sprzedaży premiowej. Rozwiązanie takie zakłada projekt zmian w ustawach o PIT i CIT autorstwa Komisji Przyjazne Państwo, który jest po pierwszym czytaniu w Sejmie.

Rozliczenie sprzedaży premiowej

Obecnie możliwość zaliczenia do kosztów VAT należnego zależy od tego, czy w konkretnej sytuacji sprzedaż premiową można zakwalifikować do działań o charakterze reklamowym.
W ocenie Jarosława Żemantowskiego, doradcy podatkowego w Kancelarii Ożóg i Wspólnicy, sama idea proponowanej zmiany jest słuszna.
– Podatnik wydający nieodpłatnie nagrody nabywcom sprzedawanych towarów powinien być traktowany nie gorzej niż podatnik, który prezenty lub nagrody wydaje jedynie potencjalnym odbiorcom swoich produktów w ramach działań reklamowych – argumentuje ekspert.
Zwraca jednak uwagę, że głównym grzechem obowiązujących regulacji w podatku dochodowym jest odwoływanie się do nieobecnego już w ustawie o VAT pojęcia przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy.
– W tej sytuacji postulować raczej należy ujednolicenie zasad kwalifikowania do kosztów VAT należnego związanego z nieodpłatnym przekazaniem przez podatnika towarów na cele związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w tym działalność reklamową, reprezentacyjną, promocję czy sprzedaż premiową itp. – uważa Jarosław Żemantowski.
Zdaniem eksperta wobec kształtującej się linii orzeczniczej w sprawie braku obowiązku naliczania należnego VAT z tytułu nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem może się jednak okazać, że reakcja ustawodawcy jest spóźniona.



Skorzystają nieliczni

Jak wyjaśnia Rafał Kłagisz, doradca podatkowy w Kancelarii Ożóg i Wspólnicy, nieodpłatne przekazanie towarów w związku z prowadzonym przedsiębiorstwem, czyli również w ramach sprzedaży premiowej, nie podlega VAT. Ustawodawca zamierza zatem zezwolić na wrzucanie w koszty podatku od transakcji, która nie podlega opodatkowaniu.
Organy podatkowe stoją na stanowisku, że jest inaczej, jednak orzecznictwo sądów administracyjnych nie pozostawia w tej materii wątpliwości.
– Wyrok potwierdzający, że takie przekazania nie podlegają VAT, wydał 23 marca 2009 r. NSA w powiększonym (siedmioosobowym) składzie – podkreśla ekspert.
Można się jednak spodziewać, że niektórzy podatnicy skorzystaliby z zaproponowanych zmian. Byliby to podatnicy, którzy w celu uniknięcia sporu z organami podatkowymi opodatkują nieodpłatne przekazania, a następnie zaliczą zapłacony od nich VAT do kosztów.
– Takie postępowanie wiąże się z ryzykiem, gdyż za jakiś czas organy mogą zmienić stanowisko w kwestii opodatkowania przekazań, o których mowa, i uznać, że podatek od nich zapłacony nie był należny, a zatem nie mógł być zaliczony do kosztów – ostrzega Rafał Kłagisz.



Obowiązki płatnika

Organizator sprzedaży premiowej, obok rozstrzygnięcia kwestii rozliczenia kosztów uzyskania przychodów związanych z zakupem nagród oraz naliczenia VAT, musi jeszcze pamiętać, że w niektórych sytuacjach ciążą na nim obowiązki płatnika PIT.
Przekazanie osobie fizycznej nagrody związanej ze sprzedażą premiową zasadniczo wiąże się z obowiązkiem zapłaty PIT. Wyjątek dotyczy sytuacji, gdy jednorazowa wartość nagrody nie przekracza 760 zł.
– Dla skorzystania ze zwolnienia konieczne jest, aby otrzymanie prezentu nie wiązało się z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą – mówi Dominika Dragan-Berestecka, doradca podatkowy z Kancelarii Ożóg i Wspólnicy.
W przypadku gdy warunki do zwolnienia nie są spełnione, organizujący sprzedaż premiową jest obowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10 proc. wartości nagrody.
– Ze względu na charakter sprzedaży premiowej, w której nagroda ma charakter rzeczowy, podatnik zobowiązany jest wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem nagrody – przypomina Dominika Dragan-Berestecka.