ZMIANA PRAWA Przy tworzeniu Krajowej Administracji Skarbowej urzędnicy powinni wiedzieć, jakie są cele reformy. Muszą mieć także zapewnioną stabilność zatrudnienia.
ZMIANA PRAWA Przy tworzeniu Krajowej Administracji Skarbowej urzędnicy powinni wiedzieć, jakie są cele reformy. Muszą mieć także zapewnioną stabilność zatrudnienia.
■ W 2008 roku ma powstać Krajowa Administracja Skarbowa z połączenia dzisiejszych organów skarbowych i celnych. Czy dla pana jako praktyka to dobry pomysł?
- Nie ulega wątpliwości, że co do zasady planowana konsolidacja służb skarbowych i celnych to dobry pomysł. Inicjatywa ta pokazuje, że kierownictwu Ministerstwa Finansów zależy na tworzeniu profesjonalnej administracji skarbowej. W projekcie ustawy o KAS zakłada się m.in. stworzenie Krajowej Szkoły Skarbowości, Krajowej Informacji Skarbowej, Centrum Informatyki, Instytutu Badań i Rozwoju Administracji Skarbowej, co należy szczególnie podkreślić, gdyż świadczy o tym, że MF planuje stworzyć odpowiednie zaplecze merytoryczne dla skarbowości.
■ Jak taką reformę należałoby przeprowadzić, aby odnieść sukces?
- Sygnałem, który stawiał tę reformę pod znakiem zapytania, były początkowe zapowiedzi, że urzędy kontroli skarbowej nie zostaną przez nią objęte. Nieznane było merytoryczne uzasadnienie takiej decyzji. Z jednej strony z perspektywy przedsiębiorcy to, czy kontroluje go inspektor kontroli skarbowej czy pracownik urzędu skarbowego, nie powinno mieć większego znaczenia. Z drugiej strony nie do końca uzasadnione jest utrzymywanie dualizmu w zakresie kontroli. Ostatnie zapowiedzi MF i ostatnia wersja projektu ustawy wprowadzającej ustawę o KAS wskazują na to, że resort chce włączyć do KAS również UKS-y - to pozytywna wiadomość.
■ Przepisy projektu ustawy wprowadzającej ustawę o KAS zakładają powołanie specjalnych pełnomocników, którzy będą zajmowali się powoływaniem pracowników do pracy w nowej administracji. Czy przyjęcie takiej metody jest właściwe?
- Jak najbardziej, jeżeli tworzy się nowe instytucje, powołuje się pełnomocnika, który ma ustawowe umocowanie do zorganizowania danego urzędu. Stworzenie nowej administracji skarbowej jest daleko idącą zmianą i wszelkie działania w tym zakresie powinny być odpowiednio komunikowane. Pomijam oczywiście ważny aspekt debaty społecznej. To, co moim zdaniem jest bardzo ważne w zarządzaniu administracją w okresie przejściowym, to odpowiednie komunikowanie pracownikom planowanych zmian. Powinni oni znać cele i założenia reformy oraz wiedzieć, jakie będą kryteria podejmowanych decyzji, również tych dotyczących kwestii zatrudnienia. Każda zmiana - czy to w administracji, czy w przedsiębiorstwie - wymaga odpowiedniej komunikacji. W przeciwnym razie istnieje ryzyko porażki.
■ Czy zatem reforma administracji może być porażką? Obecnie urzędnicy i celnicy są zdezorientowani, jeśli chodzi o planowane zmiany. Coraz więcej osób odchodzi z administracji.
- Specyfiką pracy w administracji powinna być stabilność i pewność zatrudnienia. Jeżeli urzędnicy mają podejmować trudne decyzje, powinni mieć pewność co do swojego statutu i stabilności zatrudnienia. Jeżeli każda zmiana będzie budziła wątpliwości, to będzie się to odbijało na wynikach prowadzonych kontroli i ogólnym pogorszeniu jakości pracy urzędników.
■ Wraz z utworzeniem nowej administracji wrosną pensje jej pracowników. To chyba słuszne rozwiązanie?
- Zdecydowanie tak, praca w administracji skarbowej powinna być konkurencyjna do innych ofert na rynku - jeśli chce się zatrudniać profesjonalną kadrę, to powinno się zadbać o stworzenie jej odpowiednich warunków i zapewnienie odpowiedniego poziomu wynagrodzeń. Jeśli w administracji będzie stabilność zatrudnienia, możliwość rozwoju i długoterminowej kariery, to będzie ona atrakcyjnym i konkurencyjnym miejscem pracy. Warto zwrócić uwagę, że już teraz, szczególnie poza dużymi miastami, administracja jest postrzegana jako bardzo atrakcyjny pracodawca.
■ Reforma administracji to nie tylko zmiana samej struktury organizacyjnej. To też zmiany dla podatników. Ministerstwo zapewnia, że nowa administracja będzie przeprowadzać kontrole szybciej, sprawniej i w sposób bardziej przyjazny dla podatników. Czy to jest w ogóle realne?
- Jeśli chodzi o stosowanie prawa podatkowego, to reforma administracji będzie raczej ewolucją niż rewolucją, przede wszystkimi ze względu na interesy Skarbu Państwa. Nie liczmy na to, że po stworzeniu KAS podatników czekają szybkie i sprawnie przeprowadzone kontrole.
Nawet w najlepiej rozwiniętych krajach, gdzie administracja skarbowa ma o wiele dłuższą niż w Polsce historię funkcjonowania, kontrole są często długotrwałe. Przykładem mogą być choćby Stany Zjednoczone, gdzie w dużych firmach zdarza się, że kontrolujący je urzędnicy przez wiele tygodni trwania kontroli przebywają w siedzibie firmy. Podatnicy na pewno byliby zadowoleni, gdyby kontrole trwały krótko, a urzędnicy byliby do nich przyjaźnie nastawieni, ale trzeba zdawać sobie sprawę z realiów. Właściwie przeprowadzona kontrola w dużej organizacji wymaga odpowiedniego czasu.
■ JACEK KĘDZIOR
partner w Ernst & Young
Rozmawiała Ewa Matyszewska
/>
Pozostało
94%
treści
Reklama
Reklama