statystyki

Muzyk, zawierający umowę o dzieło musi zadbać o określenie przedmiotu świadczenia

14.01.2018, 18:00
koncert, festiwal

Dyrektor izby skarbowej uznał, że jedynie do części wynagrodzenia dotyczącej wykonania koncertu można zastosować 50-proc. kosztyźródło: ShutterStock

Aby uniknąć problemów z ZUS i ze skarbówką, muzyk, zawierając umowę o dzieło, powinien jak najdokładniej określić przedmiot swojego świadczenia.

Korzystny wyrok dla muzyków zapadł przed WSA w Olsztynie (z 16 lutego 2017 r., sygn. akt I SA/Ol 866/16). Sąd uznał, że muzycy podczas prób wykonują pracę artystyczną, co oznacza, że do wynagrodzenia za próby mogą stosować 50-proc. koszty uzyskania przychodów. Zaznaczmy jednak, że wyrok ten jest nieprawomocny, co oznacza, że sprawę ostatecznie rozstrzygnie Naczelny Sąd Administracyjny. Chodziło w niej o orkiestrę, która zatrudnia muzyków na umowę o pracę. Zgodnie z nią muszą oni zagrać trzy koncerty w miesiącu. Na pracę, za którą dostają wynagrodzenie, składają się też próby, próby sekcyjne, indywidualna praca artystyczna i wykonanie koncertu. Wszystko jest traktowane jako wykonanie artystyczne.

Dyrektor izby skarbowej uznał, że jedynie do części wynagrodzenia dotyczącej wykonania koncertu można zastosować 50-proc. koszty. Do wynagrodzenia za próby i próby sekcyjne trzeba stosować zryczałtowane koszty, bo podatnik nie wykonuje artystycznie utworu i nie dochodzi do przeniesienia praw autorskich i pokrewnych. WSA w Olsztynie nie zgodził się z tym. Wyjaśnił, że z przychodami z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub artystów wykonawców z praw pokrewnych mamy do czynienia, gdy spełnione są dwie przesłanki: w grę wchodzi utwór lub artystyczne wykonanie, a osiągnięty przychód jest bezpośrednio związany z korzystaniem z praw autorskich lub pokrewnych. Sąd uznał, że muzycy, wykonując na próbach utwory znanych klasyków muzyki orkiestrowej, spełniają wymogi ustawowe wykonania artystycznego określone w art. 85 i 86 ust. 2 ustawy o prawie autorskim. Zdaniem WSA nie można więc muzyki na próbach profesjonalnej orkiestry kameralnej uznać za ćwiczenia techniczne grupy osób, które nie podlegają jakiejkolwiek ochronie prawa autorskiego. Sąd zwrócił też uwagę, że muzycy przenoszą majątkowe prawa autorskie lub prawa pokrewne na pracodawcę. Doszedł więc do wniosku, że orkiestra może stosować 50-proc. koszty uzyskania przychodów od wynagrodzenia wypłacanego muzykom za udział w próbach, próbach sekcyjnych oraz w koncertach.


Pozostało jeszcze 46% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane